| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Impact https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=82564 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Racing [ 09 Mar 2013, 13:05 ] |
| Post subject: | Impact |
På allmän begäran så kommer nu lite bilder på ett stycke gammal Impact 60. Vart inne hos mig igår för lite enklare mods i form av en master samt i samma veva få en stöddig stopper på concertinans galler. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ordning å reda får man säga! ![]() Ett par 1k SGM samt 1 Ohms biasmotstånd. ![]() Sixten. Här har vi tåtarna vi snacka om. ![]()
|
|
| Author: | Custom Sam [ 09 Mar 2013, 13:55 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
Ser ju himla kul ut, pottarna i fallande linje är helt klart annorlunda. Var får du tag i alla gamla reliker? Eller de kanske kommer till dig numera. I detta fallet var det en kundstärk förstår jag. |
|
| Author: | Racing [ 09 Mar 2013, 14:00 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
Ja. I detta fallet tillhör maskin en man vid namn Oscar,av yngre årgång. Tycker de e lite kul att det inte bara e vi gamla stötar som använder de gamle hederliga relikerna får jag säga. Sen vart det så att jag stämde av med Sixten lite över telefon igår då maskin går å 220tappen (210 närmare bestämt) vilket gör att spänningarna invändigt kanske inte riktigt e vad de borde. Vi hann inte hantera det igår,men fick iaf stämt av med Sixten-som i sin tur bad mig ta ett gäng bilder. Jo...så e Sixten lite av en Impact fantast. |
|
| Author: | Sustain [ 09 Mar 2013, 15:09 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
Kul Jesper! Har du fixat ställbar bias också? De brukar gå rätt hårt tror jag, som de flesta gamla engelska rörhäckarna. Jag är väl egentligen inte direkt en Impact-fantast, men för ganska många år sedan nu, fick jag tag i en topp av samma modell som denna. En bekant hade hittat den på soptippen i Mora. Frontplattan var borta men annars var det inga direkta fel på den. Jag kände inte alls igen den och började söka information på webben, men hittade nästan ingenting. Frågade på ett par forum och fick så småningom napp i England. Det utvecklade sig till att jag fick kontakt både med en av ägarna till företaget och den svenske importören som hade ett par kataloger och några foton. Jag fick även kontakt med och bilder ifrån flera Impact-ägare, både här i Sverige och från andra länder, mest Finland och England. På senare tid, efter några lugna år, har jag fått flera intressanta rapporter från England. Jag hoppas få tid och energi att uppdatera sidorna om Impact, som finns på min hemsida. Jag fick något senare tag i en Impact 100 av en bekant i Göteborg, som även lyckades hitta flera originalscheman. Jag har hört om några till sådana här i Sverige, trots att de aldrig S-märktes och importerades officiellt. Det gjordes tydligen bara med den "vanliga" 60-wattaren. Jag har förresten en så'n här förstärkare inne för service också, som ägs av bojaren Dodger. Ett långtidsprojekt... |
|
| Author: | Racing [ 09 Mar 2013, 20:41 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
Som vanligt med andra ord,det ena ger det andra. Känner man igen den...ELLER?? Ja. Du har rätt. Vid ktrl så ligger vad vidare e slutpiporna allt annat än i balans,trots att de sålts som matchade helt nyligen. Som jag påtalat ovan så använder den fortfarande fel tapp,så spänningarna blir därefter...å vi snackar B+ om 495VDC ung,å då står ena flaskan på ~40mA i tomgång. Inte heeeeeeeelt rätt. Nej. Den e fortfarande original i biaskretsen men jag å Oscar har enats om en "rond 2" med den snarast. I den vevan då prova med rätt tapp,å i samma veva bygga om till senare utförande med både ställbar och balanserbar bias. Schema till båda hittade jag ju via din försorg... |
|
| Author: | tn97ahs [ 12 Mar 2013, 13:35 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
Quote: Jag är väl egentligen inte direkt en Impact-fantast, men för ganska många år sedan nu, fick jag tag i en topp av samma modell som denna. En bekant hade hittat den på soptippen i Mora. Frontplattan var borta men annars var det inga direkta fel på den. Ha ha! Soptippen i Mora! Det var där jag hittade min Mesa Boogie för 2-3 år sedan! Inte undra på att det springer omkring en massa okänt folk och rotar bland elektronikskrotet på lördagseftermiddagarna! Ursäkta trådkapet Jesper men jag kunde inte låta bli. /AH |
|
| Author: | Sustain [ 12 Mar 2013, 22:06 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
tn97ahs wrote: Quote: Jag är väl egentligen inte direkt en Impact-fantast, men för ganska många år sedan nu, fick jag tag i en topp av samma modell som denna. En bekant hade hittat den på soptippen i Mora. Frontplattan var borta men annars var det inga direkta fel på den. Ha ha! Soptippen i Mora! Det var där jag hittade min Mesa Boogie för 2-3 år sedan! Inte undra på att det springer omkring en massa okänt folk och rotar bland elektronikskrotet på lördagseftermiddagarna! Ursäkta trådkapet Jesper men jag kunde inte låta bli. /AH Några gamlingar här kanske minns från GMF-Planket när Nenne hittade en Blackface Super Reverb på återvinningen i Sandviken? Inga större fel på den. |
|
| Author: | Racing [ 12 Mar 2013, 23:59 ] |
| Post subject: | Re: Impact |
Fult e viktigt!!!! Fulast rigg på scen som rockar hårdast vinner alla karamellerna! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|