Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindningar
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=82324
Page 1 of 1

Author:  bb5000 [ 01 Mar 2013, 10:35 ]
Post subject:  Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindningar

Jag hjälpte en kompis med rörbyte på en gammal Bandmaster, AB763. Då den inte moddats med 1-ohms motstånd mellan katod o jord så ställde jag bias genom att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindningar. Resistansen på den ena halvan var 72 ohm och 82 ohm på den andra. Nåt att oroa sig över ?? Förstärkaren låter svinbra.

Author:  VacuumVoodoo [ 01 Mar 2013, 10:51 ]
Post subject:  Re: Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindning

Helt normalt på de flesta PP utgångstrafos. Det beror på hur lindningar är sektionerade.

Author:  bb5000 [ 01 Mar 2013, 11:01 ]
Post subject:  Re: Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindning

Tack för svaret !

Author:  Renegade [ 01 Mar 2013, 15:44 ]
Post subject:  Re: Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindning

bb5000 wrote:
Jag hjälpte en kompis med rörbyte på en gammal Bandmaster, AB763. Då den inte moddats med 1-ohms motstånd mellan katod o jord så ställde jag bias genom att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindningar. Resistansen på den ena halvan var 72 ohm och 82 ohm på den andra. Nåt att oroa sig över ?? Förstärkaren låter svinbra.


När jag mätte motståndet över transformatorn på min Bassman '65 på samma sätt som du fick jag liknande värden och skillnad på de olika halvorna (om jag minns rätt). Och den låter också svinbra. 8)

/R

Author:  bb5000 [ 01 Mar 2013, 16:22 ]
Post subject:  Re: Utgångstrafo, skillnad i resistans mellan primärlindning

Renegade wrote:
bb5000 wrote:
Jag hjälpte en kompis med rörbyte på en gammal Bandmaster, AB763. Då den inte moddats med 1-ohms motstånd mellan katod o jord så ställde jag bias genom att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindningar. Resistansen på den ena halvan var 72 ohm och 82 ohm på den andra. Nåt att oroa sig över ?? Förstärkaren låter svinbra.


När jag mätte motståndet över transformatorn på min Bassman '65 på samma sätt som du fick jag liknande värden och skillnad på de olika halvorna (om jag minns rätt). Och den låter också svinbra. 8)

/R


Jag blev lite fundersam först eftersom mina resistansen i mina tre stärkare är rätt symmetrisk vid uppmätning. Men allt väl alltså ! :D

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/