Jag har finjusterat bla kabeldragningen till reverbet och bytt ut frontpanelen (som hade ett stavfel

) på mitt Vibro Master bygge och då jag ändå hade uppe stärkaren passade jag på att avsäkra glöden.
Stärkaren har ju trafos från en Peavey Artist och enligt peavey schemat skall glöden säkras med en 4A säkring men om jag inte minns fel så var säkringshållaren till glöden "jumprad" men jag kan minnas fel. Jag satte in en säkringshållare för 5X20 mm glassäkring och satte in en 5A för det var det jag hade hemma och det måste ju vara bättre med det än 1.5mm2 tills jag får tag på 4A säkringar. Då jag testade att slå på stärkaren så höll särkingen till glöden någon tiondels sek sen small den, bytte till en annan 5A säkring och den höll det lilla jag testade, bägge särkingarna var tröga.
Nu till själva frågan tar glöden extremt mycket ström i startögonblicket så att en vanlig 5A trög är på gränsen? Mittbygge har sex st förstegsrör och två 6L6GC som slutrör och då bör glöden dra ca 3.6A. Håller på med med en Twin Reverb Reissue och på den är glöden avsäkrad med en 10A säkring orginal, vilket jag tycker verkar vara våldsamt då en Twin med sex st förstegrör och fyra 6L6 i slutsteget bör dra runt 5.4A till glöden, finns det någon anledning till att man valt en så kraftig säkring?