| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Hur identifiera trasigt slutrör https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=82170 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Izzy [ 25 Feb 2013, 11:23 ] |
| Post subject: | Hur identifiera trasigt slutrör |
Har den senaste tiden drabbats av flera jobbiga slutrörshaverier. Det är en slump, men ett faktum. Extra jobbigt är det när man drabbas av detta i en stärkare med fyra slutrör. Vilket satans rör är det som pajjat!? Kan jag hitta det utan att äventyra stärkaren? Utan att (ännu) äga en rörprovare (någon som har en till salu)? I går slet jag med min Bassman 100. B+säkringen hade gått. Och 100-ohmsmotstånden mot jord såg mycket ledsna ut. Efter lite tester med rykande komponenter kom jag fram till att minst ett slutrör havererat. Något slags öveslag mellan glöd och katod eller vad det nu kan vara. Och jag hade ett liknande fel på en Super Lead för ett par veckor sedan. Men hur hitta röret som felar om man inte har rörprovare? Man kan ju inte byta ett i taget, låta säkringar smälla och glödens ct-motstånd brinna upp, till man hittar vilket det är. Slänga en hel kvartett nästan nya rör känns också heltokigt. Några förslag? //Gunnar |
|
| Author: | bb5000 [ 25 Feb 2013, 12:08 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Glödlampslimiter + säkra av med lägre värden på B+ säkringen, prova 2 rör i taget ? Mäta rören med multimeter och kolla om det är kortis mellan pins som inte ska ha det. |
|
| Author: | Izzy [ 25 Feb 2013, 12:47 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Försökte mäta men det fanns ingen mätbar kortis alls med rören urplockade, då de inte var i någon drift eller utsatta för belastning. Jag kan tro att problemet med denna typ av fel är att det blir överslag just vid hög belastning. Känns olustigt pröva rören när 100-ohmsmotstånden mot jord (glödens ct) brinner upp. Byte till 2w men båda small direkt, före huvudsäkring och före B+-säkringen. Jag har hört att man inte ska ha motstånd som säkringar... //Gunnar |
|
| Author: | rudmark [ 25 Feb 2013, 20:21 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Åtminstone i Marshall ska det ju gå att bara köra på två slutrör....utelutningsmetoden bör funka? |
|
| Author: | Freppezon [ 04 Mar 2013, 12:02 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Inte bara på Marshall kan du köra på 2 slurör! Genom att rycka dom innersta eller yttersta och halvera impedansen, får man (enligt mig) mera oumph, tryck och sprill mycket tidigare. Då jag tycker att 50W är optimalt i bandsammanhang. Och i studio. 4 slutrör är väl lite overkill, finns väl någon konding+motstånd som skulle gå att "lättmodda Bassmannen också antar jag". |
|
| Author: | Izzy [ 04 Mar 2013, 14:07 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Problemet är fortfarande att det börjar brinna i stärkaren när rören är i. Vågar inte testa ens med två. Kanske att man kan mäta om något är fel/kortis i rören om den är i stand by, men med glöden på? Får installera en standby bara. Har inte haft det. För övrigt är stärkaren en killer. Powerscalad med 4 rör låter den oerhört mkt mer intressant än om man rycker två rör. Du tar ned spänningen till sisådär 250V och får volym som från en 30-wattare, men med klipp och snärt som från en 100-wattare. Rycka slutrör är inte min melodi i alla fall. /Gunnar |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 04 Mar 2013, 15:15 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Sätt t.ex. 50mA till 100mA säkring mellan katod och jord på varje slutrör. Säkra också av glödlindningen. Det rör som bränner av säkringen är boven. Om det nu är som du säger att det "börjar brinna i förstärkaren", gör det så utan att ngn säkring löser ut så byt dem mot nästa lägre värde. Annars kan du skaffa apelsinrörtestare, den hittar fel i rör. Priset motsvarar en uppsättning nya trafos... |
|
| Author: | Izzy [ 06 Mar 2013, 17:26 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
VacuumVoodoo wrote: Sätt t.ex. 50mA till 100mA säkring mellan katod och jord på varje slutrör. Säkra också av glödlindningen. Det rör som bränner av säkringen är boven. Om det nu är som du säger att det "börjar brinna i förstärkaren", gör det så utan att ngn säkring löser ut så byt dem mot nästa lägre värde. Annars kan du skaffa apelsinrörtestare, den hittar fel i rör. Priset motsvarar en uppsättning nya trafos... Smart och enkelt. TAD tyckte man kunde testa ett rör i taget (gärna med säkringar då). Det borde väl inte hända något allvarligt att köra igång en kort stund med ett av fyra slutrör i? Rörprovare. Om man nu inte vill köra på apelsinen - finns det några rekommendationer på bättre grejor? Nytt eller beggat? //Gunnar |
|
| Author: | JTM [ 07 Mar 2013, 11:21 ] |
| Post subject: | Re: Hur identifiera trasigt slutrör |
Den här använder jag, lättanvänd och testar på rimlig förstärkarspänning http://maximatcher.com/maximatcher.html /Erik |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|