View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 17:32

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Funderingar kring Vox AC4 
Author Message

Post Funderingar kring Vox AC4
Jag impulsköpte en Vox AC4TVH här på bojen mest för att jag tycket att den var snygg och att jag länge har haft planer på att bygga en stärkare med EF86 försteg och ett single ended slutsteg, denna topp borde ju vara ett bra objekt för en sån operation.

Funderingarna består i huruvida man skulle bygga ett försteg från Dr Z Route 66 eller hålla sig till original Vox AC4 med EF86 försteg, Route 66 har ju både bas och diskantkontroller medans AC4 bara har en ton. Vad tror ni om detta vilket skall man välja?

Nästa fundering är den att gamla Vox AC4 har tremolo men det har ju inte nya AC4TVH, man kan väl utgå ifrån att nättrafon i AC4TVH inte direkt är överdimensionerad då det gäller glödströmmen så frågan är om man kan hänga dit ett till rör? Jag har dock sett att vissa har byggt tremolokretsen med fettar istället för rör och på sånt sätt kommit ifrån problem med extra rör, nån som har erfarenheter av fet-tremolo i rörstärkare som kunde ersätta AC4:ans original rörtremolo? Skall vara ärlig och säga att jag egentligen inte har nån större koll på hur tremolokretsen fungerar har bara byggt två stärkare med tremolo och då har jag plankat Fender Vibroverb 6G16 och Vibro Champ AA764 rakt av och det har funkat och låtit bra så jag har varit nöjd.

Detta bygge lär ju bli PTP, original i AC4TVH sitter rörsocklarna monterade på kretskortet tänkt att man skulle göra samma sak fast man bygget PTP genom att bara borra hål i kortet och sen montera fast rörsocklarna på samma sätt som i ett chassi på öljettkortet. Anledningen till att jag tänkt göra så är att chassit (vad jag sett på bilder har inte fått stärkaren ännu) bara verkar vara en vinklad plåt så det är svårt att få fast rörsocklar på nåt vettigt sätt utan att montera en extra plåt eller liknade för att fästa socklarna i. Finns det nån egentlig nackdel till att montera rörsocklarna direkt på kortet?

28 Jun 2013, 09:52
Profile

Post Re: Funderingar kring Vox AC4
Gör det ännu enklare säger jag Bosse.
Lödben å hardwired. E så lite krimskrams i de där att jag menar att det hade funkat alldeles utmärkt.

Vad avser ton"stack".....en James. Planka den du får upp som första grej i TSC å prova. Vill du sen tweaka därifrån så ta bara upp det i denna tråden... James is da shit se..

Ja. I detta fallet vetti faen om jag faktiskt inte hade byggt tremolo på transistor teknik. Funkar såväl som ngt annat.

28 Jun 2013, 11:13
Profile

Lödstöd skulle ju vara ett alternativ sen får man göra en plåt att fästa rörsocklarna i, fast å andra sidan går det ju ganska fort att göra ett öljettkort och ha allt på det.

Skall nog ta och testa James tonkontrollen, en sån fast kompleterad med midkontroll sitter ju i Carlsbro 50 Top och den gillar jag skarpt. Undra vad det egentligen är för tonkontroll i Dr Z Route 66 http://www.prowessamplifiers.com/schema ... oute66.jpg är det nån specialare på den?

Får se hur jag gör med tremolo, om man gör om tonstacken till en med bas och diskantkontroll tror jag att jag skippar tremolo då det blir en extra ratt. Dock vore det kul med lite mer kött på benen om detta med fet-tremolo.

Vidare så funderar jag på att behålla attenuatorn som sitter i AC4TVH om det går men flytta ratten till bakpanelen och låta extra tonkontroll eller kontroll för tremolot placeras på panelen.

En sista fundering för tillfället är val av slutröret EL84 eller 6V6GT? Vad säger ni om det är det stor skillnad på ljudkaraktären mellan EL84 och 6V6GT?

Edit:
En tanke som slog mig just nu är den att man bör kunna klappa in ett extra förstegsrör om man har ett 6V6 som slut rör. Om jag minns rätt så drar ett EL84 760mA i glöd medans ett 6V6GT drar 450mA och ett 12AX7 drar 300mA, så ett EL84 motsvarar ett 6V6 och ett 12AX7.

28 Jun 2013, 22:41
Profile

Men Bosse, funderar du fortfarande på R66:an? :wink:
Om du inte har byggt den preampen ännu så tycker jag att du ska köra. Den är fin. Själv kan jag inte förklara tonstacken teoretiskt, men den är väldigt intressant eftersom den samtidigt har så pass stor effekt på gain. När du får slutsteget att dista har du många möjligheter att ratta i försteget.

29 Jun 2013, 22:36
Profile

Jo jag funderar än och det har ju varit många turer funderingar på ett kommandet EF86 byggande :wink: och lite andra byggen har kommit i mellan. Nu är jag tillbaka på ruta ett genom att bygga EF86 försteg och ett 5W single ended slutsteg och Vox AC4 är ju ett bra objekt för det, dock så har jag en Peavey combo som jag egentligen hade tänkt att bygga med ett Route 66 och ett Trainwreck försteg och sen in i ett slutsteg med två 6L6 men som sagt råder det tidsbrist för att hinna med alla planerade projekt.

En fundering då det gäller EF86, som det verkar så åker jag på att montera rören "liggandes" skall ett EF86 monteras på nåt speciellt vis med nåt visst stift uppåt om man har det horisontellt?

30 Jun 2013, 00:12
Profile

busse wrote:
Jo jag funderar än och det har ju varit många turer funderingar på ett kommandet EF86 byggande :wink: och lite andra byggen har kommit i mellan. Nu är jag tillbaka på ruta ett genom att bygga EF86 försteg och ett 5W single ended slutsteg och Vox AC4 är ju ett bra objekt för det, dock så har jag en Peavey combo som jag egentligen hade tänkt att bygga med ett Route 66 och ett Trainwreck försteg och sen in i ett slutsteg med två 6L6 men som sagt råder det tidsbrist för att hinna med alla planerade projekt.

En fundering då det gäller EF86, som det verkar så åker jag på att montera rören "liggandes" skall ett EF86 monteras på nåt speciellt vis med nåt visst stift uppåt om man har det horisontellt?

Det vågar inte jag svara på. Men jag har läst eller hört om att EF86 kan må bättre i horisontalläge. Logiken var att de utsätts för mindre vibrationer med tanke på att de kan bli rätt mikrofoniska.

01 Jul 2013, 10:36
Profile

Lynxtrap wrote:
busse wrote:

Det vågar inte jag svara på. Men jag har läst eller hört om att EF86 kan må bättre i horisontalläge. Logiken var att de utsätts för mindre vibrationer med tanke på att de kan bli rätt mikrofoniska.

Det låter ju logiskt, blir nog att göra en vikklad plåt till rörsocklarna och montera rören ståendes. Men visst har vissa Vox AC30 ett EF86 som förstegsrör till ena kanalen och Vox AC30 har ju förstegsrören "liggandes" hur är det på dom måntro?

01 Jul 2013, 10:51
Profile

Googlade lite och hittade några bilder på gamla Vox AC4, som det verkar så är rören monterade liggandes i framkanten av chassit. Dessa modeller borde väl ha EF86 som förstegsrör?

Lite länkar till bilder

http://www.gbase.com/gear/vintage-1965- ... -ac4-1965#

http://www.google.com/imgres?q=vintage+ ... ,s:0,i:205

http://www.google.com/imgres?q=vintage+ ... s:100,i:73

02 Jul 2013, 08:10
Profile

Operation position any.

Vilket betyder att du kan montera röret hur du vill.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... F86_SV.pdf

02 Jul 2013, 12:53
Profile

Tack då testar jag nog att montera rörhållarna direkt på öljettkortet. Kollade lite mer på bilder på gamla Vox AC4:or och man kan ju se hur i vilket läge som dom monterat socklarna genom att se var glödkablaget är anslutet i sockeln och sen avgöra hur den är vriden.

02 Jul 2013, 22:17
Profile

Jag håller som bäst på att planera ombyggnaden av min Vox AC4TVH som är tänkt att få ett EF86 försteg från en Dr Z Route 66. Ett nytt chassi är tillverkat av den lokala plåtslagaren, om man nu kan kalla en bockad plåt för chassi. De flesta komponenterna finns på hyllan och layouten har varit klar sedan länge men fick sig lite finjusteringar i går kväll.

Har studerat lite Vox AC4TV scheman och upptäcker då att det sitter två 220R motstånd före likriktardioderna direkt efter nättrafon, vad kan dessa tänkas ha för uppgift? Simulera rörlikriktare eller bilda ett filter tillsammans med efterföljande 100uF konding fast då borde man väl placerat ett motstånd efter likriktaren.

Här ett lite moddat schema men det var enklare att länka till, här finns de två 220R motstånden innan dioderna jag talar om med.

http://i979.photobucket.com/albums/ae27 ... atics3.jpg

12 Jul 2013, 12:52
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]