View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 01:48

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Dr Z Airbrake attenuator och mycket dämpning 
Author Message

Post Dr Z Airbrake attenuator och mycket dämpning
Har en Dr Z Airbrake som används ganska flitigt till mina stärkare för att kunna spela då man får lite tid över vilket är lika med då ungarna sover. Vad jag märkt är att man verka få en fräsig dist då man vrider upp volymen på Fender stärkare om man dämpar maximalt, detta verkar minska om man monterar 1.5-2.2K gridstoppers på slutrörens styrgaller.

Om man mäter DC-resistansen med Airbraken på max dämpning med en 8 ohms låda inkopplad så är den ju uppåt 25 ohm om jag minns rätt, bara högtalaren ligger på runt 6 ohm. Misstänker att detta ger nån form av missmatch även då det gäller impedansen, har jag rätt? Om det är så hur påverkars då slutsteget av detta och kan min min teori om gridstoppers på slutrören hjälpa till att minska detta problem?

Dr Z Airbraken verkar också ha en treblebleed konding över reostaten funderar på om denna kan bidra med fräsig dist?

Nån som har koll på det teoretiska om vad som händer då man kopplar in Airbraken?

19 Feb 2013, 10:08
Profile

Post Re: Dr Z Airbrake attenuator och mycket dämpning
Diskussion om dämpsatser förde vi på bojen för en tid sedan, det gick lite hett till mot slutet :mrgreen:
Oavsett vad jag personligen tycker om användning av dessa tingestar så verkar ju den du har mysko med sina 25 Ohm. Förstärkarens slutsteg blir snedbelastad med en faktor 3, det kan vara riskabelt för utgångstrafo, signalsvinget på slutrörens anoder kan komma ganska farligt nära överslagtröskeln om man kranar på ordentligt.
En korrekt konstruerad dämpsats skall uppvisa samma nominella impedans mot yttre världen som den anslutna högtalarens.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

19 Feb 2013, 11:10
Profile WWW

Jag tänket att vi kan skippa för och emot och om det låter bra eller skit osv snacket, jag är nöjd med ljudet om jag håller mig på förstärarinställningar som jag normalt sett skulle använda live och det ger mig möjligheten att överhuvudtaget kunna spela med förstärkare då i princip den enda egna tiden jag har är då ungarna sover.

Jag är hemma på lunch så jag har testat lite snabbt och fuldisten kommer då jag dämpar max med Airbraken, med Airbraken lågt ställd eller av så låter stärkaren bra. Mätte också och multimetern visar 21.6 ohm då jag dämpar max och har en 8 ohms låda inkopplad.

Frågan är då rent spontant känns det som att man borde ställa om till 16 ohms tappen på OT:n klokt eller inte? Finns det några teoretiska belägg för att gristoppers på slutrören skulle göra skilland i detta fall?

19 Feb 2013, 12:27
Profile

Rent spontant känns det motiverat att använda 16 Ohm tappen med den gode doktorns luftbroms.
Gridstoppers under 15k bör inte påverka ljudet och kan vara bra att ha rent allmänt, de begränsar gallerklippning när röret drivs ut till klass B2 dvs så hårt att det börjar dra gallerström.

Zagray! - test & review

19 Feb 2013, 12:43
Profile WWW

Monterade lite snabbt in 1.5K gridstoppers på slutrören men i detta fall så verkar det inte göra någon skillnad samma fräsande dist vid max dämpning. Funderar på att testa löda loss kondingen på reostaten och lyssna och sen alt byta till en med större värde.

Vad som är intressant är att Airbraken funkar fint med min Carlsbro 50 Top inga konstigheter där bara gasa på och ingen "ful dist" bara "snygg dist" där fast man dämpar hårt. Man undrar ju om Airbraken har nånting emot Fender liknande stärkare? Carlsbron låter i mitt tycker utifrån vad jag lyssnat mig lite åt Vox hållet (har spelat så lite på Vox och en liknande stärkare) och om man skulle duga till att spela kunde man nog med en Tele få till nåt liknade Brad Paisleys ljud och då är det ju Dr Z som gäller.

Måntro om det själva voicingen på stärkaren kan spela roll på hur Airbraken låter.

19 Feb 2013, 13:26
Profile

Det finns en, på sätt och vis filosofisk, fråga kring hur det låter med attenuator som någon gång också varit uppe till diskussion här.
Dvs hypotesen att man vid kraftig dämpning hör hur förstärkaren "egentligen" låter.
Logiken är alltså att om man kör på motsvarande volym utan dämpning så är man på en nivå där en massa utomstående faktorer börjar spela större roll. Hur örat och hjärnan uppfattar höga ljud, hur rummet inverkar, naturligtvis också en pressad högtalare, m.m.
När du hör samma ljud men på mycket lägre nivå, elimineras delvis sådana faktorer och du hör alltså hur det "egentligen" låter.
Om så är fallet, så kan svaret vara att, ja så låter din Fender, egentligen :D

19 Feb 2013, 17:22
Profile

Quote:
Om så är fallet, så kan svaret vara att, ja så låter din Fender, egentligen

Nu är det ju i och för sig ingen riktigt Fender men som det verkar låter egentligen Fenderbaserade stäkare skit över halvvolym :wink: Synd att jag har rivit isär Jonken Twin Reverb annars hade det varit kul att testa den på max dämpning och ordentligt med volym, den var ju en riktig Fender.

19 Feb 2013, 20:31
Profile

Lynxtrap wrote:
Det finns en, på sätt och vis filosofisk, fråga kring hur det låter med attenuator som någon gång också varit uppe till diskussion här.
Dvs hypotesen att man vid kraftig dämpning hör hur förstärkaren "egentligen" låter.
Logiken är alltså att om man kör på motsvarande volym utan dämpning så är man på en nivå där en massa utomstående faktorer börjar spela större roll. Hur örat och hjärnan uppfattar höga ljud, hur rummet inverkar, naturligtvis också en pressad högtalare, m.m.
När du hör samma ljud men på mycket lägre nivå, elimineras delvis sådana faktorer och du hör alltså hur det "egentligen" låter.
Om så är fallet, så kan svaret vara att, ja så låter din Fender, egentligen :D

Mycket intressant. Jag har själv observerat liknande fenomen. Det brukar vanligtvis vara mycket hög ljudnivå på musikmässan i Frankfurt så jag skaffade riktigt feta hörselskydd, model kaffekoppar, sådana som trafikdirigerare har ute på plattan på flygplatser. Med dessa på skallen blev det tyst och jag kunde höra bara två ljud: det lågfrekventa bullret som gick via kroppens mjuka vävnader och ett horribelt högfrekvent fräsande knaster från alla överstyrda förstärkare som läckte in via skyddet som inte slutade helt tät runt öronen. Men utan dessa hörselskydd var knastret borta. Måste vara ngt magiskt...

Zagray! - test & review

21 Feb 2013, 14:09
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Mycket intressant. Jag har själv observerat liknande fenomen. Det brukar vanligtvis vara mycket hög ljudnivå på musikmässan i Frankfurt så jag skaffade riktigt feta hörselskydd, model kaffekoppar, sådana som trafikdirigerare har ute på plattan på flygplatser. Med dessa på skallen blev det tyst och jag kunde höra bara två ljud: det lågfrekventa bullret som gick via kroppens mjuka vävnader och ett horribelt högfrekvent fräsande knaster från alla överstyrda förstärkare som läckte in via skyddet som inte slutade helt tät runt öronen. Men utan dessa hörselskydd var knastret borta. Måste vara ngt magiskt...

:) Tja, allt har väl sin förklaring. Men psykoakustik är ett intressant område. I kombination med fysiologiska och audiologiska fenomen gör det vår uppfattning av ljud till en oerhört komplex historia.
Normalt behöver man ju inte vara fullt så filosofisk när saker går att lösa med några välplacerade kondingar och motstånd. :wink: Ska man fortsätta på det resonemanget kan man kanske tänka sig att fräsig dist kan åtgärdas med konventionella metoder, utan att det påverkar det upplevda ljudet utan attenuator.

23 Feb 2013, 00:31
Profile

Det är ju mycket troligt att det är som ni säger att vid hög dämpning hör man hur det egentligen låter. I de stärkare som detta upplevs fenomen upplevs tydligt, en Twin Amp 5F8 och Bassman 6G6-B designades ju för 50 år sen och då kunde nog ingen tänka att dåre drygt 50 år skulle dra på stärkaren rejält och sen stopp en låda mellan stäkaren och högtalarn för att dämpa ljudet.

Jag funderar på hur det skulle vara att öka på värdet på 100pF kondingen som sitter "tvärs över" fasvändaren till högre värde, frågan är bara. Fräsdisten försvinner om jag vrider ner diskant och presence men då försvinner också "tydligheten" i ljudet och då låter det inte bra heller.

Det är ju troligt att Dr Z stärkarna låter bättre med Airbraken då man kanske anpassat dom till användandet av Airbraken. Min Carlsbro 50 Top låter ju riktigt bra med Airbraken.

23 Feb 2013, 08:07
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]