Det är mycket korksniffande när det gäller det där. Visst, Björkplywood är bäst. Hårt, stabilt och ger ett exakt resultat om man har skarpa verktyg. Sedan lyxar man till det med sinkfogar också så är det riktig boutiqueklass...
Den här var också gjord i Plywood:

Vad man bör tänka på är dock materialets hållfasthet gentemot förstärkarens tyngd, kabinettets konstruktion och lim.
Som exempel så byggde jag en 1 * 12" låda av 18mm Björkplywood utan Sinkfogar men använde polyurethanlim för sammanfogningen. Den lådan blev inte bra då helt enkelt var för liten.
Jag tog ut baffel och bakstycken och det som stärkte upp lådan utöver limfogen var listerna som baffel och bakstycket skruvats i.
Den tålde mig hoppandes på den (och då väger jag lite över 100kg ) utan att vika sig.
Den gav upp efter 3-4 hårda slag med Järnspettet svingat över huvudet och då var det Plywooden på långsidan som bröts.

Min poäng är att med rätt konstruktion kommer det att funka fint med Furu-plywood eller tom massiv Furu. Gör man tex bafflarna som en integrerad del av konstruktionen så bli det hur starkt som helst.
Att det sedan är myspysigt att veta att lådan är gjord av finaste material och med dom mest raffinerade metoderna är en annan sak.
H/
Bosse Östman