Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta.
Matamp maskinen har iaf utan snack varit en arbetsseger. Mukke Mr Handyman lösningar vaaaaaaa de....
Dels då detta med axialerna utvändigt. Bara det e ju rent ut sagt vidrigt eftersom det räcker att komma nära ledarna,som ju ligger strax under 490VDC i tomgång,för att få sig en sketen så man aldrig reser sig igen.
Meeen....de va fan bara början
Kablar till choke som mer eller mindre var avdragna... Skyddjord som var skarvad med sockerbit för att få dit jord till en installerad brygga som driver en lysdiod som pilotlampa istället för originalet...den i sin tur jordad rakt i signaljorden. Inkommande signal på skärmad kabel ansluten i båda ändar. Faceplaten e ju i plast,å då e det inte speciellt vaket att tro att man kan skärma i den skiten...osv osv osv osv. Det tog fan hart när aldrig slut jueh!!

Nu e iaf det som e AC bärande tvinnat. Tror fö aldrig jag visat detta innan,men detta e kontrollen man får på det som tvinnas med en sk safetywire tång.
Kablaget i hela maskin var rent ut sagt bedrövligt. Det mesta iofs nydraget,men man hade i princip bara rotat rätt i ändarna...å tryckte in överflödet där det fick plats.
Kan säga att ett gott stycke tid gått åt idag till att bara rensa upp i den skiten.

Här halvvägs ungefär. Man kan lugnt säga att totalintrycket allaredan där e ngr tusen procent prydligare.
Ärligt killar...man lämnar fan inte ifrån sig en maskin såhär. Det e inte ok. Om man axlar ansvaret att pyssla med detta så axlar man DEFINITIVT åxå ansvaret av iaf elsäkerhet..å det har i detta fallet INTE varit tillgodosett. Vanvett.

De där två 100u axialerna ersattes iaf med ett par av de radialer jag talat mig så varm för innan. Käckt i min mening iom att det kort sagt dels blir bra...å dels nu får plats INNE i chassiet hela lortet. Återstår att täcka för de gamla hålen i chassiet,men...minsta problemet.
Därefter adresserades då detta med jordningen. Att stapla kabelskor på varandra vet jag tom med mig från bilsvängen att det e ett absolut no-no. Följdriktigt separerades anslutningarna,å i laga ordning installerades vidare då skyddsjord i egen punkt,nu utan ngr lagvidriga skarvar,å i sin tur då en separat punkt för bryggans minus vs första lytparet där då...
Summa summarum,nu var eländet smäcktyst i tomgång. Man kan höra ett mkt svagt mekaniskt brummande från trafona,that´s it.
Efter mkt möda så,alltså städande framför allt,så drog jag igång speleverket.
Betänk nu att den då dels var moddad med master,alltså var signalkedjan bruten mellan drivern och concertinan-vilket den INTE e original. Original e den DC kopplad.
Men..nu satt där alltså en avkopplad master och vad vidare e en stopper om 470k in på gallret. På det hade jag bytt de resistorer som i schemat e angivna till 33k i delaren...för de visade sig vara 10k. Ngt jag sprungit på i ett antal Orange av detta snittet vid det här laget.
Sak samma...det funkar iaf bra med de sänkta spänningar som 33k resistorerna ger enl schema.
Igång med skiten alltså å det lät....för djävligt. Ljudet var "sprucket",hårt å taggigt å i princip i total avsaknad av diskant.
Öhh?
Jaha...bara att ifrågasätta vad man missat då?
Jotack. Loss med kortet igen...å det visar sig att Mr Handyman till att börja med röjt runt i James stacken...å det sannolikt utan att riktigt veta vad han gjort. Diskantpotten var helt felkopplad,å där var värden helt upp efter väggarna på kondensatorerna...å vad vidare e var pottens ena ben kopplat på fel sida 100k separations resistorn.
Jaja....*suckar uppgivet*
Rumsterade om lite bland värdena enl vad jag sedan tidigare vet med mig funkar hyggligt för rocknroll...
Men.
Det förklarade däremot inte det spruckna i ljudet.
Kliade mig i skallen så mjällen yrde en bra stund....tills jag satte mig å kikade på kortet under förstoringslampan.
Mr Handyman hade tydligen ansett att ett antal av resistorerna skulle bytas mot nytt,väl å ve med det....tex då 220k anodresistorerna.
Jo.
Jo,det kan vara bra med nytt.
Det funkar dock bättre om man lödar dit skiten med.
Så. Lödade som effekt om hela PCB:n. Kände att det var lika bra....
Igång me skrotet...å nu ja. Sååååååååååå ja.... NU lät det gammelorange....å med en master som gjorde att man kunde dimensionera ljudnivån.
Jo fö. Ett par av slutrören var kortis med...
Snacka om en maskin som gått på knäna på trekvart liksom. Jaja. Vilket som, Crimson e meddelad...å det skall bli kul att ta del av hans reaktion. Personligen tycker jag den låter bra nu-som Orange sett,för det e ju ändå det de e.
En liten grej i sammanhanget e att dessa ju ofta har ngn form av pott för variabel avkoppling av andra eller tredje steg. Det hade Mr Handyman rationaliserat bort...så nu e det gain/volym,bas/diskant samt en "presence". På det då,på baksidan den master jag installerat.
Såg ingen direkt anledning att jävlas med den topologin så det fick förbli så. Vill Thomas ngt annat sen...får vi ta det då.