View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 21:45

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Byta input-jack på Hot Rod Deluxe. 
Author Message

Post Byta input-jack på Hot Rod Deluxe.
Input-jacket är inte vad det borde. Sitter som en stabiliseringsring in i plastjacket - invändigt alltså och högtst upp. Den finns inte på min stärkare och gör att det inte funkar så bra som det borde. Sen är det gängpaj på plasten, så jag tänkte byta det.

Öppnade och hittade ett jättekonstigt jack i min värld. Inkapslat fyrkantigt som sitter lött på kretskortet.

Tre frågor:
1: Kan jag byta det till ett "vanligt" och dra sladd?
2. Om inte, borde det gå att få tag i ett original. Inte helt omöjligt att byta själv? Avlödningsfläta och noggrannhet. Fota allt innan man drar ut sladdar från kortet.
3. Farligt att göra saker i en rörstärk har jag förstått, hur släcker jag den så att det inte blir farligt?

06 Feb 2013, 10:00
Profile WWW

Post Re: Byta input-jack på Hot Rod Deluxe.
Ja. Den formen av skitjack sitter i ett antal Fenders av ngn anledning.
Ja. Det går att installera mer konventionella jack men var förberedd på lite jobb med en Dremel eller liknande.

Om du inte vet hur du "tömmer" en röris tycker jag du skall ta hjälp av ngn som e mer van vid dem. Mängden lagrad energi i dem kan vara farlig,som du mkt riktigt verkar ha förstått.
Var varsam som ett välmenat råd.

06 Feb 2013, 11:18
Profile

Tack för svar!

Har tillgång till dreml och alla verktyg som kan behövas. Jobbar som servicetekniker. Jag har intresset och tycker det är kul att fixa själv, men har aldrig gett mig på förstärkare (mer avancerat än högtalarbyte och rörbyte etc) just pga att jag vet hur farligt det är.

Lättast vore ju iofs att bara beställa originaljack och byta ut. Men det är just det där med att dränera en stärk som jag inte fått någon riktig koll på hur man gör. Det känns som om det inte skulle behöva vara så krångligt... Jag menar, i stället för att lägga ut en tusing på det så kan jag göra det själv då jag har tiden och intresset. Men man måste ju lära sig någon gång och någon gång måste ju vara den första. Vissa saker är ju inte konstigare att byta ut på en förstärkare mot en pedal ex - förutom att det är lite farligare. :roll:

Jag har full respekt för att det finns mycket duktiga rörpulare som är proffs på det dom gör och vill inte nedvärdera "ert" område, men det kan väl inte vara omöjligt att lära sig hur man tömmer en stärkare så att det är ok att göra små justeringar själv? Eller är det så komplicerat? :?:

Som sagt, jag är nyfiken och tycker det är kul och vill lära mig. :)

06 Feb 2013, 13:15
Profile WWW

Ja skitjack sitter i där pga att bra jack kostar mer, det är den främsta anledningen.

1. Ja det går bra.

2. se ovan :wink:

3. Det classika sättet är att man lira på stärkan, drar ut sladden, fotsätter spela till man inte hör något ljud längre.
Efter det så är som regel/oftast dom högsta späningarna borta, MEN man ska ALLTID mäta o kolla så det är säkert.

06 Feb 2013, 14:19
Profile

Knappast nån som tvekar att tipsa om "tömning" pga yrkesstolthet, snarare för att man inte vill ta ansvar för någons liv :)
Att det tar ca 5 sekunder att googla fram svaret kan väl också bidra.
T.ex http://www.guitarplayer.com/article/shock-therapy/1079

06 Feb 2013, 14:20
Profile

Ja, google... Lyssnar hellre till er som vet och är duktiga. :)

Menade inte att det skulle vara yrkesstolthet, ber om ursäkt om det lät konstigt. Är verkligen tacksam för att ni är måna om oss som inte kan så mycket. Säkerhet framför allt.

Bojen är ett otroligt trevligt och bra ställe med mycket samlad kunskap. Jag är stolt över att få ta del av det.

06 Feb 2013, 14:40
Profile WWW

Åtminstone har jag inget yrke på spel, jag är bara en glad klåpare :wink:
I alla fall, jag brukar personligen använda den metod som Weber skriver om i länken. Grejen är att man tömmer kondingarna långsamt genom diverse motstånd när man börjar i den ändan. Sen kan man mäta och dubbelkolla, och lämna kvar kopplingen till schassit för att vara på den löjligt säkra sidan (vilket är bra).
Det är när man börjar testa förstärkaren och tweaka med öppet schassi, slå på och av, som största risken finns för att man kan bli tankspridd och elektrifiera sig skulle jag tro.
Sen är det ju inte enbart livet som står på spel, man kan ju gå och kortsluta nåt om man opererar i en livekrets också.

06 Feb 2013, 14:50
Profile

Låter som om det är bättre att låta någon som kan göra det.

Men om jag förstått saken rätt så ska man ha stärken på tills den är varm, sen dra ur sladden utan att stänga av den först. Sen slå på stand-by knappen.
Ha gummisulor och jobba med en hand. Mäta med multimetern på forsta filter-kondningen. För att dra ur ström använda en tång med gummihandtag och använda ett motstånd som man böjer till så att man kortsluter kondningen i ett par sekunder, mäta igen. Och iom att de sitter i serie så drar den första ur de andra. (som man oxå kan mäta) Mäta igen och när det är nere på mellan 1 o 5 volt så var det ok att jobba. Även då kanske med en hand i fickan.

Typ så? (fick inte lov att göra det själv av min sambo, klok kvinna :) )

07 Feb 2013, 10:42
Profile WWW

Shoegazers Anonymous wrote:
Låter som om det är bättre att låta någon som kan göra det.

Men om jag förstått saken rätt så ska man ha stärken på tills den är varm, sen dra ur sladden utan att stänga av den först. Sen slå på stand-by knappen.
Ha gummisulor och jobba med en hand. Mäta med multimetern på forsta filter-kondningen. För att dra ur ström använda en tång med gummihandtag och använda ett motstånd som man böjer till så att man kortsluter kondningen i ett par sekunder, mäta igen. Och iom att de sitter i serie så drar den första ur de andra. (som man oxå kan mäta) Mäta igen och när det är nere på mellan 1 o 5 volt så var det ok att jobba. Även då kanske med en hand i fickan.

Typ så? (fick inte lov att göra det själv av min sambo, klok kvinna :) )

Nej du ska göra som jag skrev ovan: spela på stärkan DRA UT SLADDEN, spela tills du inte hör något ljud längre, du behöver inte bry dig om stand-by knappen efter det.
Annas är det så är det lite så jag gör fast jag har ett isolerat motstån med krokodilklämmor i varje ände som jag använder, fast den metod som Weber skriver om i länken, fungerar åxså.

Nu finns det säkert dom som tänker: men det måste väl bli samma sak om man stänger av stärkan o spelar på den samtidig, japp det blir det MEN, att dra ut sladden gör att man får en vana att inte glömma att man har sladden i och man får en stöt om man kommer emot on-off swichen.

07 Feb 2013, 13:35
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]