View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 15:16



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Mäta Watt? 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Mäta Watt?
Kollade på det här klippet och det var lite lagom kul för en nörd som jag.
Att mäta upp hur många watt mina babies ger vore ju kul.
Klippet är ju inte komplett men formeln står ju där nere.
Volt upphöjt till2 delat med ohm...
Solklart och till verket.
På singeländor verkar det ju stämma ungefär.
Men ska man dubblera resultatet på en PP?
Länken är här. Jag vet inte hur man embeddar..
http://www.youtube.com/watch?v=1b2jQWK8 ... video_user


03 Jan 2013, 11:17
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Mäta Watt?
arnenym wrote:
Kollade på det här klippet och det var lite lagom kul för en nörd som jag.
Att mäta upp hur många watt mina babies ger vore ju kul.
Klippet är ju inte komplett men formeln står ju där nere.
Volt upphöjt till2 delat med ohm...
Solklart och till verket.
På singeländor verkar det ju stämma ungefär.
Men ska man dubblera resultatet på en PP?
Länken är här. Jag vet inte hur man embeddar..
http://www.youtube.com/watch?v=1b2jQWK8 ... video_user


Det är ju samma för singel som PP, det spelar ju ingen roll om du har 1 rör eller 10 000 rör, du mäter ju späningen över högtalaren som du tar i kvadrat och sedan dividerar du detta med högtalarens resistans. Alltså (U*U)/R

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


03 Jan 2013, 12:52
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Mäta Watt?
Tack ska du ha.
Jag tyckte att det blev så väldigt lågt i min 5D3. - 6,3W!
Men den är kanske så ineffektiv då. :shock:

Trasslade väl till det i huvudet. Men det är ju naturligtvis som du säger. Det är ju bara en gemensam spole som skickar ström till högtalaren/högtalarna även om man har två eller 22 rör innan.


03 Jan 2013, 17:03
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Mäta Watt?
Mjooo men nu är det väl ändå så att du har olika effekt på olika frekvenser om jag inte misstar mig.
Vid vilken frekvens mätte du 6,3W?


03 Jan 2013, 17:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Mäta Watt?
spufuz wrote:
Mjooo men nu är det väl ändå så att du har olika effekt på olika frekvenser om jag inte misstar mig.
Vid vilken frekvens mätte du 6,3W?


Har du kollat klippet?
Spela och mäta volt...


03 Jan 2013, 20:38
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.