Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

glättingskondingar
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=80158
Page 1 of 1

Author:  Henrik [ 02 Jan 2013, 17:13 ]
Post subject:  glättingskondingar

Hur funkar det att köra med väldigt låg kapasistans på glättigngskondingarna till förförstärkaren?

Jag har en liten förstärkare med ett ecl82 i slutsteget, försteget har 3 steg ink. trioden i ecl82 an.
Jag har 60uf som första kondingen 15uf till skärmgallret och nu provade jag med 0,33f till tredje steget och dom två första stegen delar på 0,47uf.
Tidigare satt det två 0,15uf.

Ljudet förändrasen del, men jag undra hur allt påverkar, finns det nåt problem medtävt köra så här?

Author:  VacuumVoodoo [ 02 Jan 2013, 17:44 ]
Post subject:  Re: glättingskondingar

För låg glättningkapacitans = att cykla på kullersten med för lite luft i däcken.
Ungärflig mellan tummen och pekfingret regel: inte mindre än 4.7uF per enkel triod i preampen. Dubbelt om två trioder matas från samma nod. Beror också på resistansen som matar kondensatorn.

Author:  Henrik [ 02 Jan 2013, 17:52 ]
Post subject:  Re: glättingskondingar

Tack för snabbt svar. Får återgår till tidigare ordning

Author:  Henrik [ 02 Jan 2013, 21:05 ]
Post subject:  Re: glättingskondingar

Tänkte spinna vidare lite på det här ändå.
Vad finns det för möjligheter att labba med nätdelen i förstärkare generellt. I bland får jag för mig att mycket av hur förstärkaren beter sig sitter där.

Vad finns det för erfarenheter?

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/