 |
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Henrik
Joined: 20 Aug 2002, 14:28 Posts: 223 Location:
|
 glättingskondingar
Hur funkar det att köra med väldigt låg kapasistans på glättigngskondingarna till förförstärkaren?
Jag har en liten förstärkare med ett ecl82 i slutsteget, försteget har 3 steg ink. trioden i ecl82 an. Jag har 60uf som första kondingen 15uf till skärmgallret och nu provade jag med 0,33f till tredje steget och dom två första stegen delar på 0,47uf. Tidigare satt det två 0,15uf.
Ljudet förändrasen del, men jag undra hur allt påverkar, finns det nåt problem medtävt köra så här?
Last edited by Henrik on 02 Jan 2013, 17:50, edited 1 time in total.
|
| 02 Jan 2013, 17:13 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: glättingskondingar
För låg glättningkapacitans = att cykla på kullersten med för lite luft i däcken. Ungärflig mellan tummen och pekfingret regel: inte mindre än 4.7uF per enkel triod i preampen. Dubbelt om två trioder matas från samma nod. Beror också på resistansen som matar kondensatorn.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 02 Jan 2013, 17:44 |
|
 |
|
Henrik
Joined: 20 Aug 2002, 14:28 Posts: 223 Location:
|
 Re: glättingskondingar
Tack för snabbt svar. Får återgår till tidigare ordning
|
| 02 Jan 2013, 17:52 |
|
 |
|
Henrik
Joined: 20 Aug 2002, 14:28 Posts: 223 Location:
|
 Re: glättingskondingar
Tänkte spinna vidare lite på det här ändå. Vad finns det för möjligheter att labba med nätdelen i förstärkare generellt. I bland får jag för mig att mycket av hur förstärkaren beter sig sitter där.
Vad finns det för erfarenheter?
|
| 02 Jan 2013, 21:05 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |
|