View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 16:53



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Fastsättning av fjäderreverb? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 841
Location: Gävle
Post Fastsättning av fjäderreverb?
Upptäckte i en av mina förstärkare att fjäderreverbet inte var ordentligt fastskruvat. Det var en typ av gummibussning i skruvhålet men skruvarna var bara idragna till ungefär hälften av gängan (man kunde alltså lyfta reverbet ca 10 mm). Alla skruvarna var heller inte dragna lika mycket (lite) utan det skiljde på dem.

Finns det en anledning till att skruvarna inte är åtdragna eller är det bara nån som tidigare skruvat i förstärkaren och slarvat med att skruva fast dem?


04 Jan 2013, 00:22
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Fastsättning av fjäderreverb?
Kan finnas en anledning till att skruvarna inte är tajta och det är den att tanken skall inte fysiskt skall börja vibrera och låta illa från de vibrationer som uppstår i kabinettet då man spelar. I en del stärkare sitter tanken i en galonpåse denna påse hjälper också till att dämpa bort "luftströmmar" som ka få fjädrarna i rörelse. Enligt mina egna reverbexpriment är galonpåsen effektivast på högre frekvenser.


04 Jan 2013, 07:17
Profile

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 841
Location: Gävle
Post Re: Fastsättning av fjäderreverb?
busse wrote:
Kan finnas en anledning till att skruvarna inte är tajta och det är den att tanken skall inte fysiskt skall börja vibrera och låta illa från de vibrationer som uppstår i kabinettet då man spelar. I en del stärkare sitter tanken i en galonpåse denna påse hjälper också till att dämpa bort "luftströmmar" som ka få fjädrarna i rörelse. Enligt mina egna reverbexpriment är galonpåsen effektivast på högre frekvenser.


problemet med min var att man knappt kunde röra förstärkaren utan att det rasslade i fjädrarna. Det försvann när jag drog åt skruvarna. Frågan är om funktionen blev sämre efter åtdragningen.
Ang. galonpåsen så har jag sett en sån på en gammal Musicmanförstärkare som jag har, så där fick jag förklaringen till den oxå. :)


04 Jan 2013, 09:48
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Fastsättning av fjäderreverb?
Dodger wrote:
busse wrote:
Kan finnas en anledning till att skruvarna inte är tajta och det är den att tanken skall inte fysiskt skall börja vibrera och låta illa från de vibrationer som uppstår i kabinettet då man spelar. I en del stärkare sitter tanken i en galonpåse denna påse hjälper också till att dämpa bort "luftströmmar" som ka få fjädrarna i rörelse. Enligt mina egna reverbexpriment är galonpåsen effektivast på högre frekvenser.


problemet med min var att man knappt kunde röra förstärkaren utan att det rasslade i fjädrarna. Det försvann när jag drog åt skruvarna. Frågan är om funktionen blev sämre efter åtdragningen.
Ang. galonpåsen så har jag sett en sån på en gammal Musicmanförstärkare som jag har, så där fick jag förklaringen till den oxå. :)


Du får väl testa och se om den funkar bättre eller sämmre, funkar den sämmre så du får in vibrationer i tanken lär du ju märka det för det låter illa, är det så är det ju bara att lossa lite på skruvarna. Kan ju också vara så att tanken vibrerar mindre om den inte ligger lös på skruvarna och i sånt fall är det ju bättre.

Det hela går ut på att avvibrera reverbtanken så mycket som möjligt. Har sett bilder där man kör med Fender stand alone reverb då man hängt reverbet i ett snöre från taket för att komma ifrån störningarna.


04 Jan 2013, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Fastsättning av fjäderreverb?
Några navänder dämpande gummibussningar, andra fjäder osv. Klart skruvarna ska vara någorlunda åtdragna (inte så mkt att inte dämpandet funkar.
Sen finns ju olika typer av upphängning som olika kassetter är gjorda för
Från TAD:

DIGIT #7 - MOUNTING PLANE
A = Horizontal Open Side Up
B = Horizontal Open Side Down
C = Vertical Connectors Up
D = Vertical Connectors Down
E = On End Input Up
F = On End Output Up


04 Jan 2013, 10:38
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Fastsättning av fjäderreverb?
Det verkar vara väldigt viktigt att man monterar tanken på sätt sätt, jag har en stärkare med tilt back legs och då jag tiltar den så blir TAD reverbtanken mycket känsligare för vibrationer och stötar mot då den står plant. Funderade ett tag på att hänga upp tanken i resårband så den skulle hänga helt fritt i stärkaren men fick.

Då det gäller skruvar så har jag ett transistordrivet stand alone reverbbygge där tanken är minst känsligt om man har skruvarna som håller fast tanken lite lösa, om jag nu minns rätt så sitter det skumgummi på undersidan av den reverbtanken.

Lite utanför ämnet men som kan vara värt att ta upp är att recoverdelen av reverbet ofta är känslig för att ta upp elektriska störningar. Se till att hålla den borta från trafos och sånt.


04 Jan 2013, 14:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.