View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 09:47

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Fender SF mods? För/nackdelar? 
Author Message

Post Fender SF mods? För/nackdelar?
Hej!
Har snöat lite på det här med Fender moddar/kretsar i julhelgen. Vad tycker ni är det vettigaste moddsen för SF Fenders?

Min SF Deluxe Reverb från 74, med 5U4GB, har nån redan varit inne och petat i:
Första paret filter kondringar bytta till 67uf i serie+220k, resten 22uf+10k. Kommer att köra på 22uf parallellt på 1+2 och 16uf på 3-5 tror jag.
Tremolo bypass switch
Bright switch on/off silvermicra.
.001uF in i PI istället för .01uF
Midd pot.
Normalkanalen har en mod (med sprague caps): http://www.300guitars.com/articles/diy-hot-rodding-the-normal-channel-of-your-fender-blackface-amp/

Låter bra som den står med Brimar 6v6 och telefunkens/mullards men ville kolla om nån har nåra åsikter om:
100k+82k eller 47k+47k som PI plate load?
220k eller 100k bias feed?
1m eller 330k PI grid leak?
Göra en NFB pot på undersidan?

Gillar att det knäar lite men vill ändå inte att det saggar ur helt. Lite varmare skulle inte skada heller. Kanske uppgradera signal-capsen?
Nån som har nåra ideer?
/J

30 Dec 2012, 22:06
Profile

Post Re: Fender SF mods? För/nackdelar?
Om du en gång gör en pot på feedbacken så kan du ju lägga till en konding och få en prescense-kontroll, kanske gör det förstärkaren lite "varmare" i dina öron samtidigt.

Deluxen brukar ju bli litet "saggig" och lös i fogarna när man pressar den, och det lär du inte motverka genom att minska feedbacken. Feedback-kretsen är väl också lika på black och silver, så nån skillnad i det avseendet uppnår du inte.

Om du tänkte göra jobbet själv, så testa för all del att blackfejsa fasvändaren. Det är ju varken dyrt eller komplicerat och kan enkelt återställas. Då hör du själv om du gillar det.

Det är inga enorma skillnader mellan silver och black på Deluxe reverb vad gäller kretsen. Ljudmässigt kan de faktiskt låta rätt olika har jag själv upplevt. Men vad beror det på? Min ringa erfarenhet säger att det inte hänger så mycket på att ändra komponentvärden till blackface.

Frågan "vettigaste moddsen för SF Fenders" gör mig lite fundersam. Se din förstärkare som en individ, lyssna på den och fråga vad som är fel på den innan du eftersöker medicinen :wink:
Man blir filosofisk såhär på nattkvisten. :lol:

31 Dec 2012, 01:56
Profile

...och glöm inte trattens stora betydelse för eventuella skillnader mellan olika stärkare. Kan spela större roll än kretsen.
Pröva enkla justeringar först. Kanske GZ34 istället som likriktare.
Det finns många SF som låter utmärkt.
Signalkondingarna. Om dy byter dem så kan jag köpa det gamla skräpet billig ;-)
/Gunnar

02 Jan 2013, 18:18
Profile

Tack för era synpunkter!
Visst ska man ju egentligen ha nåt som man är missnöjd med innan man börjar peta. Det började med att jag såg att var lite väl filtrerad och tänkte byta till BF 16uf rakt över. Den hade lite BF modds redan så jag tänkte ta det ett steg till.

GZ34 är ett bra förslag, får se om jag kommer så långt.

Nåt annat som man kan testa?

02 Jan 2013, 20:51
Profile

Utan att vilja låta tråkig, men du skulle kanske få fler förslag om du kunde precisera vad du vill uppnå :) Kanske nån bild inifrån, t.ex så det framgår vad du har för signalkondingar?
Vill du ha mera eller mindre "sag"?
Det som finns på din meny nu med funderingar och redan gjorda mods går inte riktigt i en och samma riktning tycker jag.

När det gäller typiska silverface-grejer: är 1200pf kondingarna vid gallren på slutrören redan borta?
Har du provat med 12AX7 i fasvändaren, ifall det skulle falla i smaken?

03 Jan 2013, 22:23
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]