Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Ta spänning från glöden till strömförsörjninga av reläer
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=80074
Page 1 of 1

Author:  busse [ 30 Dec 2012, 14:14 ]
Post subject:  Ta spänning från glöden till strömförsörjninga av reläer

Har en fundering hur det funkar att ta ut spänning från glöden och sen likrikta den till att driva reläspolar med? Bör ju vara ganska enkelt att göra och bara ta ut spänning på lämpligt ställe från en rörsockel, likrikta med en brygga, sen ha en 7805 och ett par kondingar så borda man ju ha 5V till reläer ganska enkelt.

Vad jag funderar över är jorden till diodbrygga och hur det blir om man har två 100R motstånd eller "brumpot" ansluten mellan glödens lindningar. Är det nåt man skall tänka på om man skall ta ut likspänning från glöden?

Vad kan anses som smartast att ta ut spänning och likrikta från glöden eller trycka in en liten extra trafo för strömförsörjningen av reläer?

I mina tidigare byggen har jag haft lindningar på trafon som varit till transistorförsteg så då har jag tagit ut spänningen till reläer där.

Har googlat och sökt men har inte hittat nåt riktigt bra förmodligen för att jag inte riktigt riktigt vet vad jag skall sökta efter på utrikiska.

Author:  VacuumVoodoo [ 30 Dec 2012, 14:42 ]
Post subject:  Re: Ta spänning från glöden till strömförsörjninga av reläer

Jag är mot likriktning av glöden till relästyrning.
- Randall "Mesa" Smith har tagit patent på denna metod, vilket jag egentligen skiter högaktningsfullt i.
- Strömtransienter från likriktningen lägger sig över glödens växelspänning och kan läcka över till signal om man har otur.
Därför är antingen separat trafo eller switchad AC/DC (230VAC till 5VDC eller 12VDC) omvandlare att föredra.
T.ex. den den här kostar 105:- hos Mouser. Köper man för 500:- så är frakten fri.

Author:  busse [ 31 Dec 2012, 12:42 ]
Post subject:  Re: Ta spänning från glöden till strömförsörjninga av reläer

Tackar för tipset, blir nog en sån där grunka istället. Är väl nästan enklare och smidigare också än att börja tjorva från glöden.

Author:  Custom Sam [ 31 Dec 2012, 13:53 ]
Post subject:  Re: Ta spänning från glöden till strömförsörjninga av reläer

VacuumVoodoo wrote:
Jag är mot likriktning av glöden till relästyrning.
- Randall "Mesa" Smith har tagit patent på denna metod, vilket jag egentligen skiter högaktningsfullt i.
- Strömtransienter från likriktningen lägger sig över glödens växelspänning och kan läcka över till signal om man har otur.
Därför är antingen separat trafo eller switchad AC/DC (230VAC till 5VDC eller 12VDC) omvandlare att föredra.
T.ex. den den här kostar 105:- hos Mouser. Köper man för 500:- så är frakten fri.


hm, jag har likriktat från glöden för att driva en datafläkt som kyler rören (väldigt effektivt!). Skulle även den användningen kunna ge oönskade effekter menar du? Eller är det just när man använder den likriktade strömmen för att switcha reläer?

Vad gäller patent, man trodde ju att det skulle behövas en viss verkshöjd för att få det... Inte i US verkar det som. 40% av världens jurister finns för övrigt i USA, enligt juristsonen... :wink:

Author:  bb5000 [ 31 Dec 2012, 15:36 ]
Post subject:  Re: Ta spänning från glöden till strömförsörjninga av reläer

Jag likriktar från glöden för att driva den inbyggda voltmätaren, men använder först en liten 1:1 trafo och likriktar på sekundärsidan av trafon. Då är den likriktade kretsen galvaniskt åtskiljd från glöden.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/