View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 12:03

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Modifera Class A slutsteg i Ibanez Valbee 
Author Message

Post Modifera Class A slutsteg i Ibanez Valbee
Hej
Jag har en Ibanez Valbee ( med diodmod) som jag har som "bära med mig förstärkare".
Men jag är inte riktigt nöjd med hur slutsteget (6L6 single-end Class A) uppträder.
Jag har mätt uteffekten över en konstlast ( 4 alt 8 effektmotstånd) och får bara ut ca 3.5 W.
Kommentar; Med samma mätmetod ( AC voltmätning över konstlast) så kunde jag mäta upp att en Egnater Tweaker ger 15-16 W.
Jag tycker att man borde kunna krama ur mer effekt ur ett class A slutsteg med ett 6L6 rör.
Och när slutsteget går i "kompression" så blir ljudbilden bara en "gröt" som pulserar med låg frekvens.
Jag skulle därför vilja ha lite hjälp av er (kunniga på rörförstärkare) om hur ett effektivt 6L6 bestyckat "cathode biased single ended class A" slutsteg borde se ut ( värde på katodmotstånd , skärmgallermotstånd o katodavkopplingskondensator). Det jag vet från annat håll är att anodspänningen är 300VDC och att OT har en omsättning på ca 33:1.
/Kalle

24 Dec 2012, 13:53
Profile WWW

Post Re: Modifera Class A slutsteg i Ibanez Valbee
Katodresistor 220 Ohm/3W, kondenstaor 47uF, högtalarimpedans 4 Ohm med 33:1 omsättning på transformatorn. Skärmgallerresistor på 470 Ohm/1W. Du bör få ut ca 6-7W vid 300V.
Tänk på att SE slutsteg är mycket mer känsliga för korrekt imedansanpassning til lasten än PP.
Vilken insignalkälla använde du vid uteffektmätning och hur observerade du utsignalen förutom voltmetern?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

24 Dec 2012, 14:25
Profile WWW

Hej
Tack för värdena.
Jag satt en multimeter över lastmotståndet o mätte spänningen när jag spelade gitarr på låga toner o ackord med o utan dist. Jag vet att en multimeter normalt mäter toppvärde o räknar om till RMS värde på en sinusformad signal så den visar ju inte riktigt rätt effektvärde på en "musiksignal".
Den jävligt tungdrivna originalhögtalaren var på 4 ohm, men jag fick inte ut högre effektvärde med min mätmetod över 4 ohms last jämfört med 8 ohms last.
/Kalle

24 Dec 2012, 15:05
Profile WWW

Hej
Nu har jag skruvat upp min Valbee och börjat analysera schema/kretslösningar.
Det första jag hittar är att 6L6 steget inte har katodbias utan fixed bias !!
Den negativa biasspänningen tar de från samma negativa spänning som de matar op-ampar med (dvs nånstans mellan -12 till -20V).
Det finns ingen spänningsdelare eller pot. att justera bias med!
(Kommentar; om jag fattat ett 6L6GC datablad rätt , så är -12.5V bias vid 300V anodspänning rätt ok)
Den har ett gridstopper motstånd på 47K i serie med styrgallret?(varför så högt värde)
Skärmgallret är kopplat direkt (utan motstånd)till en avkopplad matningspänning som är lägre än anodspänning.
6L6 steget drivs av ett triod(12AX7)steg med 100k i anod o 1.5k (utan avkoppling) i katod.
Frånsett biaslösningen av 6L6 så påminner denna kretslösning om motsvarande lösning i en Fender Champ.

Det lite märkliga är att man slösat bort andra delen av dubbeltrioden i förförstärkaren genom att använda den som katodföljare för att driva "klipp/dist"dioderna innan man matar in signalen i en op-amp (spänningsföljare).
Den första o enklaste modifieringen är ju att ta bort dessa klippdioder. Då får man ju en riktig rördist istället för diodsurr.

Nu är frågan hur mycket den skall moddas..
/Kalle

26 Dec 2012, 20:33
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]