| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| 4X16 Ohm = 8 Ohm? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=79697 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Dodger [ 17 Dec 2012, 01:38 ] |
| Post subject: | 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Har släpat hem en gammal Peavey 4X10 combo. Tidigare ägaren hade kopplat bort två högtalare p.g.a. att de var trasiga. De fyra originalhögtalarna som sitter i är på 16 Ohm. På baksidan av combon finns två stycken uttag att koppla in högtalarna i (märkta "speakers"). Det ena är märkt "Mains 8 Ohm" och det andra är märkt "AUX 4 Ohm". Jag tolkar det som att "mains" borde vara huvudhögtalaren och "AUX" extra högtalare. Men hur kan man få 8 Ohm med fyra stycken 16 Ohmshögtalare? 4 eller 16 Ohm kan jag förstå, men 8? Eller är det meningen att man ska koppla in dem i AUX-uttaget istället? Eller har jag helt missuppfattat märkningen på uttagen?? |
|
| Author: | Lynxtrap [ 19 Dec 2012, 11:41 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Verkar inte gå ihop riktigt. Vad är det för modell av Peavey? |
|
| Author: | Mrcool [ 19 Dec 2012, 14:31 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Dodger wrote: Har släpat hem en gammal Peavey 4X10 combo. Tidigare ägaren hade kopplat bort två högtalare p.g.a. att de var trasiga. De fyra originalhögtalarna som sitter i är på 16 Ohm. På baksidan av combon finns två stycken uttag att koppla in högtalarna i (märkta "speakers"). Det ena är märkt "Mains 8 Ohm" och det andra är märkt "AUX 4 Ohm". Jag tolkar det som att "mains" borde vara huvudhögtalaren och "AUX" extra högtalare. Men hur kan man få 8 Ohm med fyra stycken 16 Ohmshögtalare? 4 eller 16 Ohm kan jag förstå, men 8? Eller är det meningen att man ska koppla in dem i AUX-uttaget istället? Eller har jag helt missuppfattat märkningen på uttagen?? " Men hur kan man få 8 Ohm med fyra stycken 16 Ohmshögtalare? 4 eller 16 Ohm kan jag förstå, men 8?" Du har ju svarat på det själv, 2 element är bortkopplade " Tidigare ägaren hade kopplat bort två högtalare p.g.a. att de var trasiga " |
|
| Author: | Lynxtrap [ 19 Dec 2012, 16:23 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Mrcool wrote: " Men hur kan man få 8 Ohm med fyra stycken 16 Ohmshögtalare? 4 eller 16 Ohm kan jag förstå, men 8?" Du har ju svarat på det själv, 2 element är bortkopplade " Tidigare ägaren hade kopplat bort två högtalare p.g.a. att de var trasiga " Frågan gäller väl hur det fungerat i original med fyra element..? |
|
| Author: | Dodger [ 19 Dec 2012, 21:10 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Lynxtrap wrote: Verkar inte gå ihop riktigt. Vad är det för modell av Peavey? Det är en Peavey Classic VT 410. Högtalarna som satt i är Peavey original och datumstämplingen på högtalarna stämmer med combon (1980). Sladdar till högtalarna ser original ut oxå. Märkligt är det... |
|
| Author: | K-G [ 19 Dec 2012, 21:29 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Jamen är inte DET extrauttaget för en extra kabinett?? Vill nog minnas att det var så på de Peavey Classic jag har haft |
|
| Author: | busse [ 19 Dec 2012, 23:22 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Om jag nu fattat rätt från schemat till Deuce, Mace som jag har i datorn vilket väl är liknande stärkare från samma tidsepok så bör det funka med att koppla dirket till AUX-jacket, då switchar AUX-jacket om lindningarna på utgångstrafon från 8 till 4 ohm. OBS!! Jag skriver nu att jag tror det bör funka men i stärkare brukar man annars få trycka in en tom teleplugg i "huvud jacket" och sen koppla högtalarna i "extra jacket", det är väl om man har kortslutande huvudjack som på Fender för att i viss mån skydda utgångstrafon om man inte skulle ha i högtalarsladden. Dock verkar det ju lite konstigt om man gjort så att man skall koppla in de interna högtalarna i AUX-jacket, kan man helt enkelt skitigt i det hela och kört med missmatch? Trafona i dessa gamla Peavey är ju rejäla grejer som Racing uttryckte sig, om man tappar en sån på tån så är det transplantation som gäller. |
|
| Author: | arinihsd [ 20 Dec 2012, 00:01 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Det innebär väl att vi vanliga dödliga användare kör lådan kopplad som vanligt hur än den tänkta förstärkaren känner av högtalare. Koppla till det jack du använder och skippa det andra. Ibland känns Ohms lag rätt användbar. busse wrote: Om jag nu fattat rätt från schemat till Deuce, Mace som jag har i datorn vilket väl är liknande stärkare från samma tidsepok så bör det funka med att koppla dirket till AUX-jacket, då switchar AUX-jacket om lindningarna på utgångstrafon från 8 till 4 ohm. OBS!! Jag skriver nu att jag tror det bör funka men i stärkare brukar man annars få trycka in en tom teleplugg i "huvud jacket" och sen koppla högtalarna i "extra jacket", det är väl om man har kortslutande huvudjack som på Fender för att i viss mån skydda utgångstrafon om man inte skulle ha i högtalarsladden. Dock verkar det ju lite konstigt om man gjort så att man skall koppla in de interna högtalarna i AUX-jacket, kan man helt enkelt skitigt i det hela och kört med missmatch? Trafona i dessa gamla Peavey är ju rejäla grejer som Racing uttryckte sig, om man tappar en sån på tån så är det transplantation som gäller. |
|
| Author: | Dodger [ 20 Dec 2012, 16:16 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
. |
|
| Author: | Dodger [ 30 Dec 2012, 14:17 ] |
| Post subject: | Re: 4X16 Ohm = 8 Ohm? |
Efter oändligt grävande på internet så hittade jag slutligen bilder på en 78:a med exakt likadana högtalare som de som satt i min. De var kopplade parallellt enligt bild (alltså tot 4 Ohm) ![]() Det som däremot skiljer mot min är högtalarutgångarna på baksidan som såg ut så här... ![]() ...medan mina ser ut så här ![]() Summan av det hela är alltså att jag borde göra som busse skrev och köra dem parallellkopplade i AUX-uttaget? Nästa fråga är då, skulle den låta annorlunda (bättre) om jag använde 8 Ohms högtalare (samma typ) och använde Main-uttaget? eller är det försumbart? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|