View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 18:17

Reply to topic  [ 4 posts ] 
"Fenderfilter" installerat... 
Author Message

Post "Fenderfilter" installerat...
Jag rörde om i stärkaren nyss, (se annan tråd om asymmetriskt gainsteg) och fick en optostyrning över på den rena kanalen i min Fender Dual S.

Den rena kanalen är f.ö. Normalkanalen, som går direkt på slutsteget utan att passera Mastervol. men dessutom har en tappning till reverbet. Inga moddar i övrigt är gjorda på denna kanalen, som jag tycker låter väldigt bra. Har funderat på att om möjligt försöka få den ännu mer ren/klar i tonen, men det är en annan tråd...

Jesper/Racing var väldigt lyrisk över Vibratokanalen i den Twin han renoverade nyligen, det lät väldigt snyggt tyckte han. Hm, tja, jag kan ju använda den där överblivna optostyrningen till att koppla in ett "Fenderfilter" i Normalkanalen. I princip är det ju likadana kanaler.

Med Fenderfilter menar jag den kombo på 3,3Mohm och 10 pF som paralellkopplade sitter alldeles före mixerröret på Vibratokanalen. Tanken är nog främst att sänka signalen in till mixerröret.

Om man som jag har Vibratokanalen till distkanal låter den kombon rent ut sagt skit...

För att återgå till ämnet Fenderfilter monterades detta precis före det vanliga 220kOhm som sitter sist i Normalkanalen, med en optokopplare som byglade de två komponenterna. Med ström till opton "försvinner" de, utan kopplas de in. Jag använde originalkomponenterna som tidigare satt i Vibratokanalen.

Styrningen av detta är en miniswitch i pedalbordet, som har plats för diverse switchar.

Hur låter det? Mja, det blir förstås avsevärt lägre volym, vilket är lätt justerat. Däremot låter det instängt, som om man lagt en filt över högtalaren och bara släpper igenom de allra högsta frekvenserna. (Och så fungerar förstår kombon).

Mycket bra för att spela jazz med, i stället för att softa på gitarren plus att man får på det sättet inte det sprill som faktiskt kommer med i Fenderfiltret. Annars var det faktiskt inget vidare i mitt tycke, tar bort massor av gitarrton... :?

08 Dec 2012, 07:07
Profile

Post Re: "Fenderfilter" installerat...
Jag hänger inte riktigt med har du monterat 3.3M, 10pF filter mellan kopplingkondensatorn och 220K "mixermotståndet" före fasvändaren? Vibratokanalen är ju egentligen en 3:stegare med 3.3M, 10pF filtret mellan 2:a och 3:e gainsteget och om man inte har ett gainsteg efter detta filter tror jag man tappar mycket signal. Orsaken till detta filter är väl att kompensera den svagare signalen från reverbtanken som annars skulle överröstas av den torra signalen, det som kallas mixersteget är väl sen till för att förstärka de två ihopmixade signalerna innan fasvändaren.

Om jag skulle testa nåt sånt här skulle jag snegla åt Marshall hållet och montera en konding på kanske 220-470pF över 220K motståndet före fasvändaren eller byta det till Marshall värden på 470K, 470 pF. Det är ju bara att testa med olika kondingar och motstånd.

Ett till tips för renare ljud är att se på Vibro Kings fat switch, den består av ett in och urkopplingsbart motstånd i serie med 1:a gainstegets avkopplingskonding. På mina byggen brukar jag sätta en 25K pot istället för Vibro Kings fasta 22K motstånd, då kan man justera hur mycket dämpning man vill ha.

08 Dec 2012, 08:53
Profile

Kom att tänka på att det i min Rivera Knucklehead på distkanalen (3-stegare) före 3:e steget satt 2,2M || 47pF med 220k som gallermotstånd. Det var liksom vintage-läget på disten. I boost-läget så kopplade en optokopplare förbi 2,2M/47pF och la in 150k i serie med signalen. Före hela rasket låg ett fjösigt filter på 2,2nF || 100k.

Soldano har väl 2,2M || 120pF och 330k till jord på den sansade kanalen på SLO.

Bara några tankar som triggades igång :)

/Mats

08 Dec 2012, 13:14
Profile

Tackar för synpunkterna, tål att tänkas på. :)

Ser att jag uttryckt mig otydligt, Ursäkta!

Det är inte för att få ett renare ljud jag gjorde denna modden, utan "just for fun" eftersom den står för en stor del av tonskapandet i en ordinär Vibratokanalskrets.

Att den sänker signalen gör inget, det finns hur mycket som helst att krana på i en Dual Showman med två JBL d130F... :shock:

Detta med renare ljud var, luddigt uttryckt av mig "en annan tråd". Det vill säga, där är jag inte ännu, om jag ens kommer dit.

Håller helt med dig Busse om detta motstånds funktion, Fender gjorde detta som en "quick and dirty" för att få ner signalen till mixersteget, samtidigt är det massor av tonförändring i de komponenterna. Man kan nästan koppla in vilken gitarr som helst och det kommer att låta likadant...

Jag förstår av Axevalls kommentarer att fler frestats till detta enkla sätt att sänka signalen och därmed få ett renare ljud, men det tar bort massor av ton som sagt var. I min stärk använder jag i stället ett 12AU7 med mindre förstärkning. (LS-modden efter Lars Bluesdads recept).

Orsaken till att jag skrev om det här är mer att i god forumandra informera alla forumkompisar att detta är en variant man kan testa, men att man ska vara medveten om resultatet. Vill man spela jazz, och det gör jag ibland med min goa Levin 330 m/2 så är det en bra sak att kunna ta till, vill man köra rock så är det inget att ha...

Vad jag strävar efter i en "renare" Normalkanal är mer headroom. Har sneglat åt Hiwatts lösningar, kanske kan vara ngt?

09 Dec 2012, 17:56
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]