"Fenderfilter" installerat...
Jag rörde om i stärkaren nyss, (se annan tråd om asymmetriskt gainsteg) och fick en optostyrning över på den rena kanalen i min Fender Dual S.
Den rena kanalen är f.ö. Normalkanalen, som går direkt på slutsteget utan att passera Mastervol. men dessutom har en tappning till reverbet. Inga moddar i övrigt är gjorda på denna kanalen, som jag tycker låter väldigt bra. Har funderat på att om möjligt försöka få den ännu mer ren/klar i tonen, men det är en annan tråd...
Jesper/Racing var väldigt lyrisk över Vibratokanalen i den Twin han renoverade nyligen, det lät väldigt snyggt tyckte han. Hm, tja, jag kan ju använda den där överblivna optostyrningen till att koppla in ett "Fenderfilter" i Normalkanalen. I princip är det ju likadana kanaler.
Med Fenderfilter menar jag den kombo på 3,3Mohm och 10 pF som paralellkopplade sitter alldeles före mixerröret på Vibratokanalen. Tanken är nog främst att sänka signalen in till mixerröret.
Om man som jag har Vibratokanalen till distkanal låter den kombon rent ut sagt skit...
För att återgå till ämnet Fenderfilter monterades detta precis före det vanliga 220kOhm som sitter sist i Normalkanalen, med en optokopplare som byglade de två komponenterna. Med ström till opton "försvinner" de, utan kopplas de in. Jag använde originalkomponenterna som tidigare satt i Vibratokanalen.
Styrningen av detta är en miniswitch i pedalbordet, som har plats för diverse switchar.
Hur låter det? Mja, det blir förstås avsevärt lägre volym, vilket är lätt justerat. Däremot låter det instängt, som om man lagt en filt över högtalaren och bara släpper igenom de allra högsta frekvenserna. (Och så fungerar förstår kombon).
Mycket bra för att spela jazz med, i stället för att softa på gitarren plus att man får på det sättet inte det sprill som faktiskt kommer med i Fenderfiltret. Annars var det faktiskt inget vidare i mitt tycke, tar bort massor av gitarrton...