View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 00:29

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Rören slut i Ac15? 
Author Message

Post Rören slut i Ac15?
Har en AC15 från början av 2000-talet (tror jag) som jag köpte begagnad av Helge. Enligt Helge skulle den varit väldigt sparsamt använd. Under det 1,5 år jag ägt den har den dock blivit ganska flitigt använd. Efter ett tag tyckte jag att soundet började bli ganska "muddigt", som om nån lagt en filt över förstärkaren. Testade att byta kablar i pedalbordet, till Lava, vilket hjälpte. Nu tycker jag dock att ljudet börjar gå åt det muddiga hållet igen samt att sist jag använde den så kom det ett lite gällt ringande missljud när jag spelade på höga toner (tänk 7e bandet och uppåt på de ljusa strängarna). Lät ungefär som en svag gammal visselpipa med kula i. Det lät dock inte hela tiden.

Min misstanke är att det är dags att byta rör men jag är väldigt okunnig vad gäller rörstärkare så jag vet inget annat det skulle kunna va. Finns det nåt enkelt sätt att kolla om det skulle kunna va rören, utan att skicka massa ström genom sin trötta lekamen, innan man skickar den för reparation?

07 Dec 2012, 10:27
Profile

Post Re: Rören slut i Ac15?
Jag skulle börja med att byta slutrören (EL84:orna), det är de som slits mest och slitna slutrör skulle kunna förklara muddigheten. Eftersom det är katodbias är det, i princip, bara att plocka ur de gamla och sätta i nya. Om inte detta löser alla problem får man fundera en vända till.

Jonas

07 Dec 2012, 12:07
Profile

..och om du köper ett par nya rör och det visar sig att det inte var problemet, så har du i alla fall ett par i reserv, för de som sitter i kommer ändå inte hålla i all evighet.
Likaså gäller förstegsrören ifall du vill testa att byta dessa, men testa slutrören först.

07 Dec 2012, 18:26
Profile WWW

Mja David.
Det där med att förstegsrör "tar slut" e en sanning med modifikation. Jag har som senast idag använt preamp flaskor tillverkade -58 resp -63.
Så tar slut å tar slut...ja..jo..visst gör de det,men som Philips var det väl en ggn i tiden garanterade att man skulle få ut minst 10 000 timmar...
Se de e en stund speltid dä sä... :mrgreen:

07 Dec 2012, 19:07
Profile

Men man kan väl inte jämföra ett par gamla Philips med nytillverkade __________ (fyll i valfri rörtillverkare). Eller hur?

07 Dec 2012, 19:29
Profile WWW

Racing wrote:
Mja David.
Det där med att förstegsrör "tar slut" e en sanning med modifikation. Jag har som senast idag använt preamp flaskor tillverkade -58 resp -63.
Så tar slut å tar slut...ja..jo..visst gör de det,men som Philips var det väl en ggn i tiden garanterade att man skulle få ut minst 10 000 timmar...
Se de e en stund speltid dä sä... :mrgreen:

Tja, har inte sett Philips ge dessa spec, men Telefunken gjorde det och många har paraleller med dessa.
Men är sant att per-amp rör långlivade.

07 Dec 2012, 20:49
Profile

10.000 timmar hade bara SQ rören, de identifieras genom typbeteckning som E83CC. Det betyder inte att de inte åldras, däremot har man specad hur mycket parametrar får ha drivit ifrån nominella värden. Man specar HL=Half Life värden och EOF=End Of Life värden. HAr värden drivit till EOF eller förbi så anses röret vara förbrukat men kan fortfarande fungera tillfredställande för R&R.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

08 Dec 2012, 01:31
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
10.000 timmar hade bara SQ rören, de identifieras genom typbeteckning som E83CC. Det betyder inte att de inte åldras, däremot har man specad hur mycket parametrar får ha drivit ifrån nominella värden. Man specar HL=Half Life värden och EOF=End Of Life värden. HAr värden drivit till EOF eller förbi så anses röret vara förbrukat men kan fortfarande fungera tillfredställande för R&R.

...ergo sum... :mrgreen:

08 Dec 2012, 02:29
Profile

Appropå David.
Ja.
Har installerat tex splitternya JJ som kastat in handduken efter sketna 2 timmar.... Så ja. Eller..nej-beroende på hur man ser det.
Det förefaller lugnt sagt som...they don´t make ´em like they used to. :shock:

08 Dec 2012, 02:31
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]