..e ju en ganska poppis liten maskin. Med betoning på liten.
Grejen e att denna formen/storleken av maskiner verkar bli allt vanligare i "18watts träsket",å inget fel i det! Poängen e att storleken gör dessa miniriggar mkt mkt behändiga,å det blir lite som VHT;n jag byggde till mig själv för en tid sen.
Dvs en form av dual purpose i det att man sätter mkt av både tonen,hänget å disten i preampen.
Det ger att maskin,om den e satt till det,funkar att använda hemmavid å den duger åxå till att ha med på rep å gig så länge man inte har FÖR höga krav på headroom.
Tweaker däremot...förstår jag uppriktigt inte helt varför den e så hyllad.?
Den e verkligen "bara" på 15-16w och det ger för handen att den preciiiiiiiiiis blir för kort i rocken när man har en hårdslående trummis intill sig. Vidare,så e gainkanalen på dem i min mening nära nog obrukbar. Kalla soundet modernt eller vad fan ni vill,jag personligen tycker det e karaktärslös distgröt. Varken mer eller mindre.
Men. Kan en begagnad Tweaker användas som plattform att utveckla vidare? Till ngt mer högljutt å mer karaktärsfyllt.? Såpass att även dem som inte e direkta amatörer på att lira kan sätta värde tom på leadkanalen i dem?
Förstå mig rätt,för normalkanalen på dem e i originalskick faktiskt riktigt bra! Bottnar man gainvredet...å lattjar runt lite med de olika switcharna så har man snart nog "gammelrock sound" som i en liten ask.
Till mer gainrik musik,eller mer övertonsrik dito,så faller den dock som en sargad två tum fyra....

Även rent estetiskt känns Tweaker som en billigare variant av tex Rebel serien mfl. Den e barskrapad estetiskt skulle man kunna säga.

Jo. På numer typiskt Egnater manér sitter där ett mattsvart skyddsgaller framför(eller bakom?) flaskorna.

Å flaskorna e då 3st ECC83;or varav en av dem e fasvändare,åsså ett par 6V6 i push/pull. En vid det här laget ganska...konservativ setup.

I botten av cabben sitter denna skärm i form av en tunn plåt. Stiftad på plats.

Å under huven i sin tur känns det hela "modernt" i brist på bättre förklaring. Kompakt byggt för att vara krass...å det e ju en nödvändighet i ljuset av riggens mkt kompakta yttermått.
Att det funkar,å funkar alldeles utmärkt,e ju redan bevisat många ggr om. Å man kan uppenbarligen göra mer än såhär på samma utrymme. Ta bara Rebel 20...samma storlek fast man kranat dit ett par slutrör till...
Rebel e då...i min mening mer tonalt färdig. Mer komplett. Om än kanske även den liiiiiiiiiite karaktärslös,men där upphör åxå likheterna. Rebel känns som en mkt mer genomarbetad produkt.

Som synes e tex glöden inte tvinnad. Skall samtidigt sägas att ngt direkt ljudmässigt handikapp e det inte,men...oavsett liksom.

83;orna e förvisso märkta Egnater,men även då Sovtek. Så det e väl ingen större dialog om varifrån de kommer antar jag.

Å här i sin tur e väl kommentarer helt överflödiga antar jag.?

Belton socklar används genomgående,å spänsten i dem e god. Riktigt tight rent av.

På sina håll visar sig då Tweaker vara en budget botique maskin. Ta som detta tex. Slamsor av tolexet bokstavligt hänger rakt ner som effekt av att maskin e såpass kompakt,å ingen har tagit det med i beräkningen vad värme gör med lim. Det hade ju varit både enkelt å pissbilligt att säkra detta med ngr häftklammer. Det hade räckt...mer än väl,vilket jag nu åxå gjort. Dvs dragit det på plats med ett gäng klammer.
Men..e på såna här punkter man märker att det inte lagts för mkt energi på detaljer.

Här har ni den så,som komplett rigg,intill den ovan nämnda VHT. VHT,n i sig e liten men...Tweakern e fanimig mindre!
Elementet i 112 lådan e fö ett kina tillverkat Celestion G12-H30.
Låter ok,men det visade sig...att det hade MYCKET mer att ge bara det gavs förutsättningarna.

Återigen modernt,återigen ekonomi. Radialer e ju billigare än axialer,å 150uF i första smällen får nog sägas vara redigt för en liten maskin med ett par 6V6 i arslet. 100uF i nästa smäll..
Jag antar att tanken varit att slutsteget inte skall visa sitt ansikte allt för mkt iaf. Nåja....
Maskin har ytterligare ett dilemma å det e att den verkligen som Dr Jekyl & Mr Hyde byter karaktär allt eftersom man öppnar mastern. Å med det sagt inte nödvändigtvis till det bättre.
Jahapp.
Kontrollerade med hjälp av signalgeneratorn å 4 kant i kombination med mitt handhållna skåp hur signalen gick...å vad som hände var...åsså lekte jag professor Balthazar en bra stund...
Summeringen jag kom fram till var att man från Egnaters sida i vad jag antar ett försök att möta kraven på dist helt enkelt tagit i från skorna...å adderat "extra allt". Resultatet var att man tagit ifrån triodstegen ALL kapacitet till karaktär i lead...å fått till en fullständigt ointressant gröt.

Första steget var därför,efter att ha kontrollerat ett antal spänningspunkter,att rumstera om i katodresistor topologi. I 1a satte jag 3.3k,som då original e avkopplat med 0.68uF. I andra..2,2k...som original e avkopplat med 4.7uF.
Provade å...jo...det vart bättre. Fortfarande för mkt "extra allt",men detta var helt klart rätt spår.
Original sitter det 2.7k på första å 1.5k på andra samt 1k på 3e-FWIW.
Kollade nu vars bias stog,å det påvisade att man hade lagt slutrören till ca 16.5w totalt i tomgång. Detta e ju en katodbias maskin,och heffa resistorn längst bak e då på 510 Ohm avkopplat med 47uF.
Det hör till saken att maskin har ett 4e gainsteg med. En lite annorlunda kopplad katodföljare med 4.7k i anodmotstånd...å sen sitter det 510 Ohm...följt av 33k mot backen. Spänningen in på den trioden e...rejäl kan sägas.
För sakens skull...B+ med bias ställd enl ovan rör sig i trakterna av 380VDC.
För den som läser detta å överväger att modda sin egen Tweaker...ett rungande JA!! Det e ABSOLUT en skål med guld att finna i änden av regnbågen,men...var förberedda på att det INTE e lika lätt att arbeta i en Tweaker som de flesta andra maskin iom dess litenhet. Det gör att i princip alla jobb föregås av att man bokstavligt muttrar isär hela maskin. Korten i den e vad vidare är dubbelpläterade...med allt det innebär.
Hur som.
Bestämde mig för att dels sätta om bias och dels byta ut original 470 Ohm/4W skärmgallermotstånden mot 1k/5w.
Funderade lite på vad som ev skulle kunna vara ett vettigt resistorvärde SAMT hur sprida lasten (läs-värme) å det hela slutade på ett 150 Ohms samt 180 Ohm 5 watt motstånd i serie. Dvs 330 Ohm totalt,och med maskin igång igen konstaterades nu bias hamna så att respektive rör matade ur sig 12.4w i tomgång. Perfekt!!!

I samma veva byttes lyten som original e på 47uF ut mot en frisk dito på 100uF.
Det skall åxå nämnas att detta e en maskin tillverkad under RoHs direktiv. Det gör att det GÅR åt mkt värme när man leker med div lödpunkter å det gör åxå att man frekvent använder mkt fläta för att hålla rent.

SGM;ena såväl som katodresistorn för slutrören sitter monterade i rörhylsor...å man måste demontera kortet för slutsteget för att löda av...å kunna klippa väck de vikta ändarna på benen för att få ut keramerna ifråga. Lite tjötigt kan tyckas...men så e läget iaf. Det går alltså INTE att att "bara" löda loss dessa resistorer. Benen i denna var i sin tur vikta så att hade man lödat loss röhylsorna å våldat ur det hela hade man rivit sönder delar av PCB:n på köpet. Igen...man MÅSTE ta detta underifrån med demonterat kort.

Därefter åter fokus på preampen,å denna ggn V2. 1k resistorn fick ge plats åt en på 1.5k. Som ni märker e det hela tiden en resa mot att lugna ner maskin. Att ta ur den det där "extra allt" som e precis meningslöst om det e ton man jagar. Denna 3e katodresistor i sin tur e original avkopplad med 10uF.
Därpå...denna märkliga katodföljare...å på det ut till PI:n som e en konventionell LTP som i princip bär "Marshall värden". Dvs 1M gallerläcka. 470 Ohm...följt av 10k...följt av 4.7k innan jord. NFB leds in mellan 10k å 4.7k.
Det jag gjorde mer,efter en del labbande med lite olika kapacitanser,var att sätta alla 3 katodavkopplingslytarna till 4.7uF. Funkar alldeles utmärkt kan jag meddela.
Därefter...

Satte jag på prov en 47k resistor i serie med den där 33k resistorn på katodföljarsteget. Ha nu fortfarande de där 4.7k i anod i minne...
Det hela verkade fungera alldeles utmärkt det med så jag ersatte det på bilden med en 82k ...and called it a fuckin day.

Originalet känns i lead mode diskantfattigt. Den kanalen saknar helt enkelt sprill. Liv. Å en av anledningarna till det ser vi här. C3 samt C4 e två st 470pF keramer som avkopplar steg 1 samt 2s anodmotstånd.
Ett trick jag själv använder allt som oftast för att hantera det med för mkt diskant. Men...nu hade jag ju lugnat ner maskinen en del...så C3 som sitter över första anodmotståndet lättade jag på å....bingo. Nu kom sprillet med gain i pipan som ett brev på posten,å vad vidare e vart skillnaden i just sprill avsevärt mindre mellan de två kanalerna.

(Å där ser ni i sin tur C4. Som jag då valt att låta sitta kvar)

Jo. Vi hade nu kommit såpass långt att jag våga kladda dit dekalen...

. RAKT över "Tweaker" texten,å med all rätt...för detta ÄR ingen Tweaker mer. Det e en Egnater "Racing special"!

Något fattades dock fortfarande. Dels..dels ändrade den fortfarande karaktär en hel del iom att volymen gick upp,å vad vidare e komprimerade den nu mer än nödvändigt med den nya,ökade,belastningen från slutrören i tanke.
Så.
I preampen å mot PI:n sitter det in alles 3st lytar om 10uF. Vis av erfarenhet sedan tidigare togs så beslutet att byta dessa mot en omgång på 22uF istället. Skillnaden kan tyckas liten,men i en maskin som denna räcker de adderade 36uF totalt LÅNGT.
Å mkt riktigt...mera "här å nu",å med dess nya tonala ansikte,för DÄR snackar vi fanimig skillnad,så vart det direkt mer tjong i buljongen!!!
Jo.
Men..den ändrade fortfarande karaktär mer än nödvändigt med ökad volym.
Var nu på det klara att med den ökade belastningen för slutrören hade maskin åxå ökat såpass i volym att NU går den att använda vid tex ett rep även med en hårdslående trummis. Å..iom att så mkt av tonen å disten i den ändå sitter i preampen så fungerar den lika jävla lysande hemmavid utan att väcka döingarna vid kyrkogården intill. Skillnaden i mängd "vilja" å i mängd övertoner,å kanske framför allt lättheten att få fram dem,e direkt monumental. Till den grad...förstå mig nu rätt för det e bara EN åsikt å det e MIN åsikt,men såhär anser jag att Tweaker skulle gjorts från början.
Men. Den ändrade fortfarande karaktär med ökad volym. Mängden diskant å hårdhet blev påtaglig allt eftersom volymen gick upp,så lösningen var den "fega". Lika enkel som funktionell.
Jag borrade ett hål baktill på chassiet för ytterligare en 16mm pott...å denna då en linjär 10k.
Sista 4.7k resistorn mot jord i PI:n lossades...åsså leddes signalen mot potten...som mellan viper å jord hade 10nF installerat.
Presto. Precis vad maskin behövde. En vettig presence.
Så? E den färdig där?
Ja. Jag lirade ju på den mot horhuset,412an,ute i verkstan på full knuff tidigare idag. Å jamen...den duger allt en bra stund med både gain å master bokstavligt talat draget i botten. Å...där knakar den nog ur sig lediga 20w+.
Å väl hemma igen...mot original 112an...så låter den SJUKT bra på snälla vardagsrums volymer.
Med det sagt att jag tycker att jag återigen fått se att det ENDA vettiga sättet att bygga dist för att kunna lira i ett vardagsrum e...att skapa den i preampen. På så vis slipper man åxå en massa sweetspots å annat trams,utan maskin levererar liksom bara oavsett volym.
Å vad vidare e..i denna configen e den mkt mkt mer gitarr/pickup känslig än som originalare. Mångfalt rent av,å se DET gillar jag!
Så?
Svaret på frågan. E den färdig? E jag nöjd?
Japp. I båda fallen. Medför att jag nu har två stycken skitbra hemma maskiner...å se det e en för mkt det...
Japp. Precis så e re...