View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 18:15

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Kabel till högtalare? 
Author Message

Post Kabel till högtalare?
kablarna mellan högtalarelementen i gamla lådor är ju inte mycket att komma med. Ofta tunna och i dåligt skick. Finns det nåt att vinna (ljudmässigt) på att sätta dit grövre kablar eller är det så korta bitar att det inte spelar någon roll?

Last edited by Dodger on 05 Dec 2012, 21:26, edited 1 time in total.

05 Dec 2012, 02:24
Profile

Post Re: Kabel till högtalare?
Mmmm,

Här kan det nog finnas divergerande åsikter... åtminstone om det rört sig om HiFi. Personligen tror jag "ljudskillnad" mellan olika sorters kablar är extremt omöjlig att upptäcka om det gäller (gitarr-) högtalarlådor. Är kablarna bara hela, lödningarna sunda och friska, kontaktdon utan glapp, etc. så är det gott nog. Måste jag byta kablar någon gång så sätter jag dit t.ex. "lampsladd", 2x 0,75mm2 kabel. Helt ok.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

05 Dec 2012, 14:51
Profile

Post Re: Kabel till högtalare?
AHjelmAmp wrote:
Måste jag byta kablar någon gång så sätter jag dit t.ex. "lampsladd", 2x 0,75mm2 kabel. Helt ok.

Jag med.
Jag har hört att vanlig lampsladd dessutom är av högsta kvalitet av säkerhetsskäl eftersom att de är gjorda för 230V i vanliga hem. Vissa påstår alltså att lampsladd faktiskt låter bäst.
När jag gör högtalarkablar till topp/låda så brukar jag använda sladd med skyddsjord utan att använda den. Men sladden känns lite robustare och passar bättre att montera i telekontakt.

Min personliga åsikt ang. ljud och sladdar är att jag hör ingen skillnad från en högtalarkabel till en annan. Gitarrsladdar däremot gör mycket större skillnad. Det roliga är att man kan mäta kapacitans i gitarrsladden som faktiskt stämmer överens med hur bra den låter. Ju lägre desto bättre. Inget slår George 'L.

05 Dec 2012, 18:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]