| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Slutpris plexiklon? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=79143 |
Page 1 of 1 |
| Author: | fredtrout [ 28 Nov 2012, 10:49 ] |
| Post subject: | Slutpris plexiklon? |
Om man känner att det är dags för en plexitopp men inte vill lägga fantasipriser på en gammal eller köpa en ny PCB-reissue (som förmodligen måste moddas för att låta bra), vad gör man då? Ljudmässigt lutar jag åt JTM45, kanske JTM50 eller rent av 1986/1987. I runda slängar, vad kostar det idag att få ihop en bra klon, med schyssta komponenter, bra OT etc, inkl arbete? Ska köras i en Marshall 1960TV med Greenbacks. Ska kunna hantera jazz/hästajazz till Billy Gibbons/Jimmy Page. Kör ofta treble booster eller Tone Bender så det behöver inte vara en stärkare med tokmycket gain. |
|
| Author: | Lynxtrap [ 28 Nov 2012, 12:52 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Jag kör med standardsvaret: ceriatone.com |
|
| Author: | fredtrout [ 28 Nov 2012, 14:05 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
En Ceriatone, färdig, inkl frakt och moms landar på lite över 10000:-. Frågan är vad de använder för OT, caps etc? |
|
| Author: | David Wikström [ 28 Nov 2012, 14:41 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Ännu en röst på Ceriatone. Jag har en 2204 som låter alldeles förträffligt, och självklart använder de komponenter av högsta kvalitet. Ett tips kan vara att skaffa kabinettet elsewhere, för frakten för kabinettet blir tyvärr skyhögt. Jag ritade upp en design utifrån hur jag gissade att en smallbox var byggd och snickrade ihop ett eget, och jag hade inte ens träslöjd i skolan. ![]() ![]()
|
|
| Author: | fredtrout [ 28 Nov 2012, 18:37 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Jäklar, David, det var ett läckert bygge! |
|
| Author: | David Wikström [ 28 Nov 2012, 18:51 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Tack. Det var mitt första.. och ända, hittills. |
|
| Author: | busse [ 29 Nov 2012, 11:55 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Jäkligt läckert bygge, vad har du för klädsel på den? Det enda jag stör mig på är handtaget som inte sitter på mitten, säkert praktiskt då man skall lyfta och bära men lite malplacerat |
|
| Author: | David Wikström [ 29 Nov 2012, 13:32 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Tack. Klädseln heter Brown Aligator men det är ju givetvis inte äkta skinn, typ samma material som man klär badrum i. Handtaget ja. Jag får mycket kommentarer om det. Jag gjorde så att jag balanserade upp hela bygget och tog reda på vart tyngdpunkten låg och centrerade handtaget efter det. Jag har alltid tänkt "Varför har inte Marshall tänkt på det här?", men efter att ha gjort det själv så inser jag svaret. Folk vill helt enkelt ha det visuella före det praktiska. Personligen tycker jag det ser rätt ballt ut, och det är jäkligt skönt att lyfta och bära omkring på den som den är. Följdfrågan jag ställer mig är varför inte Marshall valde att placera trafona så att stärkaren får jämnvikt?? (Orange t.ex. har ju i princip gjort så) Sen syns det inte på bilden, men alla rattar går givetvis till 11. |
|
| Author: | rudmark [ 29 Nov 2012, 18:00 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Ampmaker? British stuff som orginalet sas Byggde nån 18-36w därifrån. Hyfsad kvalite, bytte några kondingar bara för att. www.ampmaker.com/store/PP-36-18-36W-ple ... er.htmlamp billigare och en j-a bra byggbeskrivning |
|
| Author: | Hellhammer [ 30 Nov 2012, 12:19 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
David Wikström wrote: Följdfrågan jag ställer mig är varför inte Marshall valde att placera trafona så att stärkaren får jämnvikt?? Jo men det gjorde han ju från början! http://www.vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=59485 Den lär väl ska va ganska balanserad iaf. |
|
| Author: | David Wikström [ 30 Nov 2012, 12:25 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
rudmark wrote: Ampmaker? British stuff som orginalet sas Byggde nån 18-36w därifrån. Hyfsad kvalite, bytte några kondingar bara för att. http://www.ampmaker.com/store/PP-36-18- ... er.htmlamp billigare och en j-a bra byggbeskrivning "Page not found" |
|
| Author: | David Wikström [ 30 Nov 2012, 12:28 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Hellhammer wrote: David Wikström wrote: Följdfrågan jag ställer mig är varför inte Marshall valde att placera trafona så att stärkaren får jämnvikt?? Jo men det gjorde han ju från början! http://www.vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=59485 Den lär väl ska va ganska balanserad iaf. Det är den också. De där såldes i extremt få exemplar. Men det stämmer, många gillade inte utseendet. Jag tycker den är stencool! |
|
| Author: | rudmark [ 30 Nov 2012, 13:40 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
http://www.ampmaker.com/store/home.php |
|
| Author: | David Wikström [ 30 Nov 2012, 14:33 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Intressant. På 18W-klonen kallar de inputsen för Normal och Hot, och som jag ser det så innebär Hot båda halvorna av V1 parallellt. Precis det som jag höll på och krångla med förr. Att parallellkoppla V1 gjorde ju inte sådär jättemycket skillnad. Känns som att folk borde bli besvikna på den funktionen kanske.. http://www.ampmaker.com/images/ak03kit/ak03sc2.jpg |
|
| Author: | pippo [ 30 Nov 2012, 20:06 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Jag byggde en 67 superbass (10xxx series) från metro för ett par år sedan och håller på att beställa lite delar för att fixa lite på den i vinter. Går även i tankarna på att dra igång ett JTM45 bygge, isåfall av metrodelar samt marstran OT. Har bara köpt kosmetiska delar från ceriatone så kan inte säga nått om ljudet i deras produkter, har hört att det ska vara bra och prisvärda grejer dock. OT:n och PT:n är såvitt jag vet deras egna varianter, förmodligen till viss mån enligt "vintage spec." Om du känner för att bygga själv så kolla in http://www.valvestorm.com En medlem på metroforumet som drog igång egen sida efter att george slutade sälja kit. De delar metro fortfarande säljer säljs via valvestorm nu. De delar som inte finns där kan du få hjälp med att hitta på metro forumet eller PM:a så gör jag så gott jag kan. EDIT: Ascool topp David! Ha det Pippo |
|
| Author: | David Wikström [ 30 Nov 2012, 20:12 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
pippo wrote: EDIT: Ascool topp David! Tack! |
|
| Author: | dacca [ 30 Nov 2012, 21:38 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
med risk för att reta upp en eller annan byggare... är inte det bästa alternativet om budgeten är stram att köpa någon annans ceriatone bygge eller liknande? Om man inte har för bråttom brukar det dyka upp lite hemmabyggen på tyska eller engelska ebay som ofta går riktigt billigt. Det är väl samma, om inte ännu värre, med HPD guror. Spelar ingen roll om det är fin-fina delar från Warmoth eller så, det är nästan omöjligt att få tillbaka ens komponentkostnaden. |
|
| Author: | pippo [ 01 Dec 2012, 09:44 ] |
| Post subject: | Re: Slutpris plexiklon? |
Jodå, det blir ofta billigare i längden, såvida de inte är byggda med NOS prylar och sånt så brukar de gå för överkomliga summor. Finns ju inget som säger att man inte kan bygga vidare/bygga om en färdig topp heller. Pippo |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|