| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Det här med att säkra av sekundären https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=79065 |
Page 1 of 1 |
| Author: | ache [ 25 Nov 2012, 22:50 ] |
| Post subject: | Det här med att säkra av sekundären |
Hej, håller på att bygga om en Laney 100PA till Laney Supergroup krets. 100wattare med 4xel34 och 3xecc83. Tänkte säkra av den på sekundären. HV lindningarna är ju inga problem, kör på 1At på varje. Biasen är lite värre, enligt många stärkarmeckare ska man ju inte ha nån säkring där. Hur går man till väga att skydda lindningen då? Och glöden till sist, har kollat runt lite på olika Marshallscheman(Supergroupen är ju väldigt lik Superbassen). Har hittat två olika varianter: 1. Två parallellkopplade 5At säkringar på var sin lindning( ej ct). http://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-3.gif 2. En 6,3At säkring på varje el34, alltså 4st där den ena oxå kopplas ihop med förstegsrören, och detta är bara på ena lindningen, den andra är osäkrad. Hängde ni med där. http://www.drtube.com/schematics/marshall/JCM2-60-00%20(1997)%20iss1.gif Hur vanligt är det att Bias eller Glödlindningarna havererar? Det finns ju dom som hävdar att Glödsäkringar är överkurs, att dom ställer till mer besvär än dom gör nytta. //Chrille |
|
| Author: | AHjelmAmp [ 26 Nov 2012, 11:03 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
Hej, Quote: Biasen är lite värre, enligt många stärkarmeckare ska man ju inte ha nån säkring där. Hur går man till väga att skydda lindningen då? Det räcker med att lägga en "vek" komponent i serie med lindningen, t.ex. 1kohm. Dessutom är de övriga komponenterna i bias-kretsen oftast högimpediva, och en kortis i någon av dem brukar räddas upp av att det finns fler högimpediva koponenter som, så att säga, "bromsar". Men man kan naturligtvis ha säkring där också, om man absolut vill. Dock kan man möjligen lura sig själv med detta förfarande; om bias-lindningen är en sparat lindning (ej tapp på en CT-anodlindning) är troligen trådresistansen så hög att denna lindning inte kan leverera tillräcklig kortslutningsström för att verkligen bränna av en säkring. Därför använder jag generellt aldrig säkringar på bias-lindningen, utan istället en vek komponent som begränsar kortlutningsströmmen (och eventuellt brinner av om det behövs). För glöd: om glöden har CT behövs säringar på båda änduttagen på glödlindningen. Om centeringen sker med två styck motstånd (d.v.s. lindningen har ej CT), räcker det med säkring(-ar) på ena lindningstappen. |
|
| Author: | emaushenric [ 26 Nov 2012, 14:12 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
På nån Laney PA jag vart in i och byggt om har det suttit en 15A trög säkring på glöden, dock bara på en lindningarna fast de har centertapp på glöden... De drar ju 8,4 ampere i glöd med alla rör i. |
|
| Author: | ache [ 26 Nov 2012, 14:35 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
Bias; Ok, en "vek" komponent säger du, snackar vi 0,25W då? Glöd; Det sitter en 10A säkring(i en säkringshållare som ser ut att vara ämnad för max 6,3A) i den här, men bara på ena lindningen. Har byggt om en del andra stärkare som varit "Semkoavsäkrade" och där har det oxå bara varit säkrat på ena lindningen trots ct. Vill man inte ha så liten strömrusning(vid uppstart) som möjligt i en säkring,annars mattas den väl av och havererar av ålder? Eller är det så att med stora säkringar och stora strömmar får man lättare oxidation i säkringshållaren, och där med en brunnen säkring? Är alt 2 en bra lösning på avsäkring av Glöden? |
|
| Author: | Tubis [ 26 Nov 2012, 15:53 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
Resistorn i biaskretsen göra att det inte behövs någon säkring. Tänk att det tex är 70V följt av en 10k. Det blir inte mer än 7mA från trafon om något kortar till jord efter den. Och inget efter behöver skyddas mot 7mA heller...... |
|
| Author: | ache [ 26 Nov 2012, 21:19 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
Quote: Tubis wrote: Resistorn i biaskretsen göra att det inte behövs någon säkring. Tänk att det tex är 70V följt av en 10k. Det blir inte mer än 7mA från trafon om något kortar till jord efter den. Och inget efter behöver skyddas mot 7mA heller...... Ok, här snackar vi inte "vek" komponent eller? |
|
| Author: | ache [ 02 Dec 2012, 22:08 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
Kan inte släppa det här med Glöden. Om man kollar runt lite i den "Wida Wida Wärden" så är det ju inte speciellt vanligt att man säkrar av Glöden. Hur kommer detta sig? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 03 Dec 2012, 10:50 ] |
| Post subject: | Re: Det här med att säkra av sekundären |
ache wrote: Kan inte släppa det här med Glöden. Om man kollar runt lite i den "Wida Wida Wärden" så är det ju inte speciellt vanligt att man säkrar av Glöden. Hur kommer detta sig? Okunskap och snålhet kanske? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|