View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 14:14



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Tajta upp basen i 2204 osv. 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Tajta upp basen i 2204 osv.
Hej, jag har byggt mig en 2204 jcm800, toppen va.
Nu har jag lite frågor om hur man kan tighta upp bas tonen i en sådan här maskin.
Är det någon speciel komponent som jag kan labba med i kretsen.
Jag har också funderat på hur man kan göra kanal switch på den, men inte fått till det alls.
Så nu är det en enkel kanalare med förbikopplat "low" input, så jag kör med endast high.
Jag har bytit lite komponenter enligt http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm.
Jag har utfört steg 1-4 och tycker att det blir lite fizzligt i disten.
Har någon här lyckats med ett bra riktigt kärndist. Jag menar mer kropp i ljudet.
Ni får gärna komma med hintar eller raka förslag.
Den är byggd PTP så det är lätt att byte ut delar i den.


01 Nov 2012, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Peta dit mindre kopplingskondingar! :) Då får du tightare bas. Hur tight man vill ha det är en smaksak, gör man det väldigt tight (typ metal-tight) så bör man lägga till botten efter disten (med tex en resonance-kontroll i återkopplingen), annars kan det bli tunt och trist.
Du kan ju testa att peta dit en kopplingskonding på 250-1000 pF efter första steget (beroende hur tight du vill ha det) och en på 2.2nF efter andra steget. Vill du sen ha mer dist ur maskinen kan du byta ut katoden på andra steget till 2.7k/0.68uF och då får du kanske skära lite diskant nånstans också annars kan det bli lite spretigt, tex med en 500pf konding över anodmotståndet på andra steget.

Här kan du beräkna tightheten på kopplingskondingen: http://ampbooks.com/home/amplifier-calc ... capacitor/

Sen blir det ju en balansgång hur mycket 2204 det blir kvar av ljudet :roll: :)

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


01 Nov 2012, 22:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Även crunch blir bättre om man kranar på ett gainsteg till. Gör som tidigare talare och skit i katodföljaren och skit i vad tonelizzard påstår om anodkopplad tonstack. Jag är nog inte ensam på detta forum att tycka att tvärtemot vad tonelizzard säger så låter det bättre utan DCkopplad katodföljare på sista gainsteget. Dock så flytta hela kretsen framåt så det hamnar ett till gainsteg INNAN 100/10k på tex 100K/1k5. Sunkar det sen har du för hög signal in i något gainsteg speciellt de med låg katodresistor.

_________________
Johan Hansson


02 Nov 2012, 07:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
+1.
Många ggr får du ett vettigare svep i en tonstack om den INTE drivs av en katodföljare iom den högre impedansen. Så nääää Johan. Du e inte ensam om den åsikten.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Nov 2012, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Jag håller inte med förstås :)

Henrics förslag kring andra katod och möjligen trebleavrull är bra enligt min smak. Och resonanskontroll.
Men om du vill ha mindre fizzlig dist tar du bort det första filtret på 470k/500pf och kör en 2,2nf som signalkonding. Det brukar räcka. Man behöver sällan krympa efter andra steget.

Fyra steg o anoddriven tonstack.... Då är vi i helt andra territorier. Trist. 2204 är en så fin krets i sig.

//Gunnar


02 Nov 2012, 18:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Jag tycker väl det är just den där DC kopplade katodföljaren som addar massa fuzzelifizz. Vilket man försöker få bort genom att knippsa 470pfare. Tar man i stället bort den så har man löst los problemas.....men man behöver bara lite lite snäppet mer dist och häng. Ett gainsteg till betyder inte per automatik high gain monster. Det många gör i stället är att sätta bypasskondingar på katoderna....blir bättre med ett steg till tycker nog jag. Bara man tar ned signalen redig efter det så blir det inte något highgainmonster utan bara en skön fizzfri dist.

_________________
Johan Hansson


02 Nov 2012, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Men jag håller inte med i alla fall... :wink:

Katodföljaren tycker jag tar bort just fizzlighet och tightar till ljudet. Anoddriven tonstack ger ett spräckigare, mer oregerligt sound. Katodföljaren i denna krets bidrar väl till en asymmetrisk dist som just ger känsla av mer tighthet.

Villl man få bort ännu mer av fizzligheten kan man sänka värdet på katodföljaren från 100k till cirka hälften.

Tycker jag.

//Gunnar


03 Nov 2012, 02:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Tror våra öron hör olika saker dock och munnen beskriver olika saker med.
Jag har aldrig kommit överens med 2203/2204
Tycker typ http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet1.jpg
topologin ger ett skönare rocksound och vill man ha lite mer bett på låg gain så lägger man till just bypasskondingar över spänninbgsdelarna och givetvis en större katodkonding som tex 10k i på steg nr 3. Den kraftiga spänningsdelningen innan sista steget gör att det inte blir highgain utan rock med bra plektrumkänsla.

_________________
Johan Hansson


03 Nov 2012, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Tackar för tips, jag har provat lite av varje och kommer att lägga upp ett schema så ni ser vad jag gjort och så.

kanske lite tips efter det för jag är inte riktigt nöjd med ljudet och inte riktigt på det klara med om jag gjort "rätt eller fel".


04 Nov 2012, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Hej här kommer ett schema över hur den ser ut idag.
Jag har numrerat alla komponenter för att det inte skall bli några oklarhater vid tips eller andra komentarer. Ni kan väl kika lite och komentera från schemat.
Jag har inte ett stort urval av komponenter idag så jag behöver skaffa lite utifrån vad som kommer in från er.
Jag vet att första switchen inte blev en höjdare för jag knäcke nästan högtalaren när jag slog om den med volymen på hälften
Har jag kopplat resonance kopplingen rätt för det händer inte mycket?.Image
[*]


11 Nov 2012, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Föresten en sak till under ämnet högtalare.
Idag så har jag en celestion 4Ohm G12M-70 i kombon, och den låter väldigt spikigt i ljudet, om man sedan kopplar in en öppen bogner låda med V30 och Greenback låter det nästan basigt. Detta kanske är sanninen om att ljudet ändras väldigt mycket med högtalarvalet än man kan tro?


11 Nov 2012, 13:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Du behöver en resistor från 22nF innan switchen till jord. Testa en 2.2M. Man ska aldrig låta kondensatorerna fladdra i vinden vilken den gör mellan lägena på swithen.
Den du har på katoden hade jag inte switchad "mellan" två resistorer utan gjort så att switchen bara lade till en 10k parallelt med 10k varav du får 5k. Då bryter du inte katoden vid switchögonblicket.

_________________
Johan Hansson


11 Nov 2012, 14:58
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Tubis wrote:
Du behöver en resistor från 22nF innan switchen till jord. Testa en 2.2M. Man ska aldrig låta kondensatorerna fladdra i vinden vilken den gör mellan lägena på swithen.
Den du har på katoden hade jag inte switchad "mellan" två resistorer utan gjort så att switchen bara lade till en 10k parallelt med 10k varav du får 5k. Då bryter du inte katoden vid switchögonblicket.

+1 på det här.

En annan grej jag tycker du ska göra är att plocka bort C6, den ger bara en jobbig mid-spik i den här kretsen.
Dessutom hade jag valt ett lägre värde för C2, någonstans mellan 2.2nF och 4.7nF brukar vara lagom när man minskat värdet på katodresistorn på V1a (som den heter i ditt schema).

Någon form av diskanthöjande konding vill du nog ha över gainpoten annars blir det lätt lite muggigt när man drar ner gainen.

_________________
http://www.voodooaudio.se


11 Nov 2012, 19:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Om det här med "fizz" å så från dc-kopplad katodföljare.

Jag har en stärkare på labbordet som jag av nyfikenhet har byggt två typ 2203/2204-försteg i,
ett med tonstack från anod och ett vanligt med katodföljare.
Med samma sorts matchade Harma Retro Cryo ECC83 i båda förstegen.
Helt klart hör jag skillnad när jag A/B-testar:
om jag först kör med dist på vanliga kanalen och sedan kopplar om till den anoddrivna
så tycker jag ljudet liksom blir renare, inte mindre gain utan som om ett "surr" försvinner.
Och då har jag med tonkontrollerna försökt få de båda kanalerna att låta lika varandra.
Kanske är ditt "fizz", Johan? Även om jag vrider upp diskanten och presence på anoddrivna kanalen
så finns inte surret där ändå. Liksom mindre skräp mellan tonerna.
Båda kanalerna låter bra, men som sagt med denna skillnad.
Och den anoddrivna kommer nog att bli den jag använder i modden.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


06 Dec 2012, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
nilo wrote:
Dessutom hade jag valt ett lägre värde för C2, någonstans mellan 2.2nF och 4.7nF brukar vara lagom när man minskat värdet på katodresistorn på V1a (som den heter i ditt schema).

Nu ska jag inte kapa tråden, men måste passa på att fråga. Vad blir skillnaden av detta?
Jag trodde att allt under 10nF skulle agera som ett högpassfilter, men då har jag fel alltså?

_________________
David


07 Dec 2012, 18:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Japp.
Man kan,å bör under vissa omständigheter,strypa neråt mer än så.
Ta en AC-30 tex...där topboost kanalen e avkopplad med 470pF original i 1a steg. (Vilket väl iofs handen på hjärtat e detta tidevarvets overkill,men iaf...)

För egen del brukar jag strypa först i andra steg när jag åker highgain,å då mkt riktigt som Nilo säger...men sådär 2200-4700pF (Dvs 2.2n till 4.7n)
Allt beroende på hur resten av maskin reagerar.

Vidare e det inte ovanligt att man när vi snackar highgain stryper neråt på mer än ett ställe. Å de facto samma sak uppåt. Dvs avkopplade anodmotstånd för att inte förstärka "fladdermusdiskant" som det uttryckts så vältaligt av Johan vid tillfälle.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Dec 2012, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Racing wrote:
Ta en AC-30 tex...där topboost kanalen e avkopplad med 470pF original i 1a steg.

Men alla Vox låter ju sk!t. Oops.. :oops: Nämen vad säger jag.. :oops: :wink:

Men kommer botten tillbaks i ett senare steg då eller vadå?

_________________
David


07 Dec 2012, 19:27
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
David Wikström wrote:
Racing wrote:
Ta en AC-30 tex...där topboost kanalen e avkopplad med 470pF original i 1a steg.

Men alla Vox låter ju sk!t. Oops.. :oops: Nämen vad säger jag.. :oops: :wink:

Men kommer botten tillbaks i ett senare steg då eller vadå?

Har du inte märkt att mycket dist låter som det blir en jädra massa mer botten. Det är ju undertoner. De vill du hämma när du ska ha vråldis annars blir det bara botten allt som är som fullständigt äter upp tonen. Därav minbdre kopplingskondingar. Storleken står ju i relation till resistorn till jord med får man tänka på. Sen beror det så enormt mycket på hur mycket botten din gura spottar ut.

_________________
Johan Hansson


07 Dec 2012, 19:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Axewall wrote:
så tycker jag ljudet liksom blir renare, inte mindre gain utan som om ett "surr" försvinner.

/Mats
Ojea, det är precis det jag menar. Går inte få bort med att rulla bort höga frekvenser heller för när det är väck är ljudet dovt i stället.

_________________
Johan Hansson


07 Dec 2012, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Holken, är det skrivfel eller har du verkligen 0,047uF (47nF) på C13 för resonance?
Kanske det funkar bra men oftast sitter där 4,7nF-6,8nF.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


08 Dec 2012, 19:20
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Det är alltid en god idé att försöka åtgärda felet där det uppstår. Därför kan det var bra att se till att kretsen har en så god miljö som möjligt innan man börjar förbättra ljudet. Att avkoppla varje triod är alltid bra, likaså att sätta gridstoppers på gallrena, speciellt när man ska ha lite mer gain i stärken. Fizzlighet kan bero på taskig kabeldragning, då hjälper det kanske att trolla bort all ton med saftiga filter, men det blir inte så kul i slutändan.... Att "tajta upp basen" i preampen innebär att ta bort basen, men hur ser ditt slutsteg ut? Vad har du för filtrering? Ibland får man den tajthet man är ute efter genom att biffa upp nätdelen ordentligt. Själv använder jag t.ex 200uF till slutrören, då blire mindre behov av att sänka basen i preampen... Många fastnar vid att det "blir för stifft" med fet kondingbank (basen upplevs ofta som slankare, beroende på att distortionen som gör att basen liksom svälller, försvinner) men det är en bättre utgångspunkt för moddning än ett sladdrigt slutsteg som låter mer ellyt än rör.. :wink:
För övrigt undrar jag varför inte fler testar med strömstarkare rör i fasvändarn, när man moddar för mer gain finns det ju tillräckligt med amplitud för att driva en 12AU7 som fasvändare, och då får man garanterat tajtare bas på köpet, + mer separation och detalj.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


09 Dec 2012, 15:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Jag ska plocka ut stärkaren och titta lite på era förslag och resonance kondingens storlek.
Det här med anoddriven tonstack, skall den flyttas ett steg framåt i kretsen? Och är det bara och löda dit kabeln utan några ändringar som man bör tänka på?


09 Dec 2012, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Slutsteget ser ut som orginal JCM800. Det jag har ändrat på är försteget.


09 Dec 2012, 17:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Martin Kuhn wrote:
Det är alltid en god idé att försöka åtgärda felet där det uppstår. Därför kan det var bra att se till att kretsen har en så god miljö som möjligt innan man börjar förbättra ljudet. Att avkoppla varje triod är alltid bra, likaså att sätta gridstoppers på gallrena, speciellt när man ska ha lite mer gain i stärken. Fizzlighet kan bero på taskig kabeldragning, då hjälper det kanske att trolla bort all ton med saftiga filter, men det blir inte så kul i slutändan.... Att "tajta upp basen" i preampen innebär att ta bort basen, men hur ser ditt slutsteg ut? Vad har du för filtrering? Ibland får man den tajthet man är ute efter genom att biffa upp nätdelen ordentligt. Själv använder jag t.ex 200uF till slutrören, då blire mindre behov av att sänka basen i preampen... Många fastnar vid att det "blir för stifft" med fet kondingbank (basen upplevs ofta som slankare, beroende på att distortionen som gör att basen liksom svälller, försvinner) men det är en bättre utgångspunkt för moddning än ett sladdrigt slutsteg som låter mer ellyt än rör.. :wink:
För övrigt undrar jag varför inte fler testar med strömstarkare rör i fasvändarn, när man moddar för mer gain finns det ju tillräckligt med amplitud för att driva en 12AU7 som fasvändare, och då får man garanterat tajtare bas på köpet, + mer separation och detalj.


Nästan alltid givande att läsa dina inlägg, Martin :) Ger ofta nå't att tänka på.
Men vad menar du med att avkoppla varje triod? pF parallellt anodresistor?

"ett sladdrigt slutsteg som låter mer ellyt än rör..." :mrgreen:

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


09 Dec 2012, 18:31
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Quote:
Men vad menar du med att avkoppla varje triod? pF parallellt anodresistor?

Nej, jag menar i B+linan; på så vis förhindrar man att det ena stegets AC-signal modulerar andra steg. Samt att man får en tystare stärkare.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


09 Dec 2012, 18:56
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2012, 04:33
Posts: 18
Post Re: Tajta upp basen i 2204 osv.
Menas som typ kevin o connor ritar .typ 10k, 22uf mot jord i mitten o sen 100k mot anod på varje steg (skulle jag tro )
behöver nog inte va exakta värden men så gör han överallt i TUT3.

Mwh Z


10 Dec 2012, 01:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.