View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 23:19

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Transistordriven effektloop 
Author Message

Post Transistordriven effektloop
Nån som har nåt tips på en bra fungerande transistordriven effektloop att montera in i en rörstärkare? Vill helst även ha möjlighet att reglera send och returnivåerna. Några tips?

Vet inte om jag vågar klappa in ett till förstegsrör för att göra en rördriven loop pga glöden då jag redan har satt in tre förstegsrör "extra" i denna stärkare som i grunden är en Earth Revival med transistorförsteg och rörslutsteg med fyra 6L6 rör.

10 Sep 2013, 11:06
Profile

Post Re: Transistordriven effektloop
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... ND150.html

https://www.tube-town.net/info/datenbla ... lnd150.pdf

klockrent o fungerar faktiskt riktigt bra :mrgreen:

10 Sep 2013, 14:32
Profile WWW

Tackar den var ju riktigt intressant, hade ju tänkt att bygga nåt eget från scratch men det finns väl ingen anledning till det då den går att köpa ett färdigt kit.

Undra varför man satt en trimpot på returen? Nu är det väl enkelt att byta ut den till en vanlig pot men undra varför?

Hade ju varit intressant med ett schema på den där grejen fast man kan ju räkna ut hur den är kopplad via layouten den verkar ju vara ganska simpel.

Blir nog att slå till på den där loopen, kanalswitchen och den deras powerscaling grunka vid nästa beställning.

10 Sep 2013, 15:03
Profile

Lnd 150 är annars lätt att bygga själv med för en som bara är van vid rör. Du bara kopplar dem precis som det vore rör. Har använt dem flitigt till ingångssteg och loop, allt där man inte distar.....lite mer förstärkning vilket man kompenserar med att inte koppla av katoden och något högre katodresistor. Kan även med fördel parallellkopplas flera st för lägre brus. 4st som ingångssteg..o holy vad lite brus.

11 Sep 2013, 18:37
Profile

Tubis wrote:
Lnd 150 är annars lätt att bygga själv med för en som bara är van vid rör. Du bara kopplar dem precis som det vore rör. Har använt dem flitigt till ingångssteg och loop, allt där man inte distar.....lite mer förstärkning vilket man kompenserar med att inte koppla av katoden och något högre katodresistor. Kan även med fördel parallellkopplas flera st för lägre brus. 4st som ingångssteg..o holy vad lite brus.

Förstod att det var nåt sånt då TT loopen matas direkt från B+. Frågan är om det är ekonomiskt lönt att bygga själv mot att köpa TT kitet fast det är ju roligare och mer lärorikt att bygga själv.

Så det är ex bara att kopiera rörloopen jag gjorde i Twinen men byta ut 12AX7 röret mot två Lnd150. Hur blir det med katodföljaren som sitter på send sidan måste man kompensera nåt där? Om man kör på det klassiska gainsteget med 100K anod, 1.5K katod och 25uF avkopplingskonding vad skall man då ha för värden på motstånden för att hamna ungefär samma förstärkning?

Var köper ni LND150? Är det Tube Town som gäller eller finns det nån i sverige som säljer dom?

12 Sep 2013, 07:52
Profile

busse wrote:

Så det är ex bara att kopiera rörloopen jag gjorde i Twinen men byta ut 12AX7 röret mot två Lnd150. Hur blir det med katodföljaren som sitter på send sidan måste man kompensera nåt där? Om man kör på det klassiska gainsteget med 100K anod, 1.5K katod och 25uF avkopplingskonding vad skall man då ha för värden på motstånden för att hamna ungefär samma förstärkning?

Var köper ni LND150? Är det Tube Town som gäller eller finns det nån i sverige som säljer dom?
Katodföljaren kopplas som vanligt. Tror det dubbla värdet på katodresistorn blir bra. Man vill inte ha för mycket distortion i denna och att inte avkoppla hjälper mycket. Jag köpte mina från mouser i USA Men nu verkar ju tubetown upptäckt denna guldkomponent.

12 Sep 2013, 19:19
Profile

Tackar blir nog att testa denna LND150 om den sen blir TT kitet eller om jag bygger själv får jag väl fundera på.

12 Sep 2013, 21:24
Profile

Kittet har skyddszener på gate på bägge trissor. Undrar om detta blott är ett skydd mot handhavandefel?

12 Sep 2013, 22:03
Profile

När det gäller pot så är det absolut proffsigaste att ha en dubbelpot som sänker return i samma mängd som den höjer send.

12 Sep 2013, 22:06
Profile

Tubis wrote:
När det gäller pot så är det absolut proffsigaste att ha en dubbelpot som sänker return i samma mängd som den höjer send.

Fast dubbla potar kan väl också vara andvändbart om man vill att loopen skall kunna agera "boost" eller dämpare så man separat kan justera send och retur.

Finns det nåt schema till TT kitet, är intresserad om loopens jack kopplas ihop så signalen går genom loopen om inget är inpluggat i den?

12 Sep 2013, 22:51
Profile

Bumpar denna tråd då jag tänkte köpa TT-kitet men inser att jag inte får in TT-kortet i stärkaren så är det någon som har ett schema på en bra funderade LND150 loop? Tar gärna också en layout om man nån har en kompakt version på en loop?

25 Dec 2013, 17:54
Profile

köp ´kit o bygg eget ptp kort...

25 Dec 2013, 18:49
Profile WWW

zven wrote:
köp ´kit o bygg eget ptp kort...

Den tanken har ju faktiskt slagit mig men jag tycker det verkar onödigt om man kan hitta ett schema på loopen, man skall ju ändå då räkna ut hur det hela är kopplat och göra ett nytt kort själv.

Känns ju också lite onödigt att köpa ett kit där man ändå inte kan använda kortet och jacken.

26 Dec 2013, 00:26
Profile

Som jag sa tidigare, bygg som en rörloop men byr ut rören mot LND150. Det blir en fungerande loop. Skippa ingång low/high utan gör bara en ingång två resistorer för att ta ner spänningen till line level in till lnd150A. Skippa trimpot utan justera send return genom att höja eller sänka värdet på katodresistorn på lnd150B. Sätt mastern innan lnd150 för minsta distortion eller efter för att minska brus, man får änna välja. Ta eventuellt B+ från redan existerande matningssteg så slipper du stor elektrolyt på loopkortet. Vet inte om zenerdioderna behövs LND150s ESD skydd borde väl lösa biffen? Vet inte säkert annars är det två zenerdioder koopplade så här http://imageshack.us/a/img195/5981/4sloop.png

26 Dec 2013, 06:18
Profile

Jag är väl med på ett ungefär, jag ritade om lite schemat du länkat till. Tog bort spänningsdelaren efter sendsteget och ersatte den med en pot innan trissan för att justera sendnivån, det borde väl vara bättre att justera ner signalen där. Sen satte jag en returnivå kontroll efter recoverysteget. Är det denna pot som du menar att man skulle kunna skippa och istället bara justera "katod resistorn" (som egentligen heter nåt annat) på recovery steget med en pot?

Funkar det förresten att byta ut IRF820 mot en LND150 som jag gjort i schemat?

Så här ser ändringarna ut
Image

26 Dec 2013, 09:31
Profile

busse wrote:
det borde väl vara bättre att justera ner signalen där.
Det beror lite på, är det väldigt hög signal så kan det vara bra att ta ner den innan. Att ta ner efter tar dock även ner eventuellt skräp som bildats i själva steget, men det är nog inget problem. Jag brukar ta ner innan. Dock med en extra resistor innan poten för signalen ska oftast tas ner väldigt mycket om det kommer från ett rörsteg. Vi pratar tom att använda en 22kpot här och en 470k resistor innan eller något
busse wrote:
Sen satte jag en returnivå kontroll efter recoverysteget. Är det denna pot som du menar att man skulle kunna skippa och istället bara justera "katod resistorn"
Tänke att få bort trimpoten som tar plats. Det jag menade var att "fast" sätta returnivån genom att sätta en passande katodresistor. Sen att ha mastern antingen före eller efter. Har man den före så blir det ju betydligt mindre distortion i steget på lägre volymer men fullt brus från steget in i slutsteget trots låg volym. Sätter man den efter blir det tvärtom. Ingen tårta kvar om man äter den här alltså.
busse wrote:
Funkar det förresten att byta ut IRF820 mot en LND150 som jag gjort i schemat?
ja
Schemat har en dum grej den har ingen elektrolyt direkt från trissornas B+. Det bör det vara annars blir den nog signalkoppling mellan dem.

26 Dec 2013, 10:00
Profile

Tror du måste gå upp rejält i katodresistor med från det schemat. LND150 förstärker mycket och man vill inte överstyra det, disten låter inte så kul.

26 Dec 2013, 10:29
Profile

Tubis wrote:
Det beror lite på, är det väldigt hög signal så kan det vara bra att ta ner den innan. Att ta ner efter tar dock även ner eventuellt skräp som bildats i själva steget, men det är nog inget problem. Jag brukar ta ner innan. Dock med en extra resistor innan poten för signalen ska oftast tas ner väldigt mycket om det kommer från ett rörsteg. Vi pratar tom att använda en 22kpot här och en 470k resistor innan eller något

Jag har också gjort så nån gång för att begränsa signalen, tänket att jag testar med en 250K eller 500K ppot och sen får man se var man hamnar och vilket värde man vill ha på ev motstånd och pot.

Tubis wrote:
Tänke att få bort trimpoten som tar plats. Det jag menade var att "fast" sätta returnivån genom att sätta en passande katodresistor. Sen att ha mastern antingen före eller efter. Har man den före så blir det ju betydligt mindre distortion i steget på lägre volymer men fullt brus från steget in i slutsteget trots låg volym. Sätter man den efter blir det tvärtom. Ingen tårta kvar om man äter den här alltså.

Jag har hyfsat med plats i stärkaren men dock inte så det stämmer inte med TT-kitets storlek på kortet :( . Jag tänkte ha både send och returkontroller så på så sätt är det inget problem men att monterta in potar.

Tubis wrote:
jaSchemat har en dum grej den har ingen elektrolyt direkt från trissornas B+. Det bör det vara annars blir den nog signalkoppling mellan dem.

Nu blev jag osäker hur menar du nu? Mernar du att man skall in med ett filtersteg på B+ linan mellan trissorna eller vad? Blir som sagt inte riktigt klok på vad du menar :wink:

Tubis wrote:
Tror du måste gå upp rejält i katodresistor med från det schemat. LND150 förstärker mycket och man vill inte överstyra det, disten låter inte så kul.

Det är väl i retursteget som du menar, jag har googlat i vild förtvivlan för att söak schema på loopar med LND150 och på nåt som jag hittat så har dom 470R på source (katoden). Samma här det är väl bara att ta en 2K pot eller nåt sånt och testa sig fram till det låter bra.

26 Dec 2013, 10:38
Profile

busse wrote:

Nu blev jag osäker hur menar du nu? Mernar du att man skall in med ett filtersteg på B+ linan mellan trissorna eller vad? Blir som sagt inte riktigt klok på vad du menar :wink:

Som du ser så sitter det en resistor R1 från B+ utan någon elektrolyt efter sig vilket gör att bägge LND sitter ihop utan avkoppling till jord. Det ska vara en elektrolyt efter R1 vilket gör att ingen signal kan gå från ena trissan till den andra via B+
busse wrote:
Det är väl i retursteget som du menar,
ja
busse wrote:
jag har googlat i vild förtvivlan för att söak schema på loopar med LND150 och på nåt som jag hittat så har dom 470R på source (katoden). Samma här det är väl bara att ta en 2K pot eller nåt sånt och testa sig fram till det låter bra.
Låter klokt.

26 Dec 2013, 10:47
Profile

Tubis wrote:
Som du ser så sitter det en resistor R1 från B+ utan någon elektrolyt efter sig vilket gör att bägge LND sitter ihop utan avkoppling till jord. Det ska vara en elektrolyt efter R1 vilket gör att ingen signal kan gå från ena trissan till den andra via B+

Jag tänkte också på det då jag tyckte att kondingen borde suttit på andra sidan om motståndet men då fick jag det bekräftat. Det bästa är väl att ha ett motstånd, sen en elyt till jord, 1:a trissan, nytt motstånd, elyt till jord och 2:a trissan, eller är detta over kill?

Nytt schema med nu spänningsmatning
[img=http://s21.postimg.org/4x8nyj0tz/LND150_loop.png]
image hosting 15mb

26 Dec 2013, 11:11
Profile

Jag hade gett trissorna gemensam lyt och satsat allt Henry på den beroende på rippelnivå. Det spelar ju in var du tappar B+ ifrån med så klart. Ju tidigare i B+ linan ju mer rippel ligger det ju på. Så stor resistor som möjligt dock så du hamnar i godtagbart headroom.

Gate to source har en max rating på +- 20V så det är nog därför tubetown instasller zenerskydd på ingången. Ska du testa dig frma med vilken signal in du ska ha så är de nog i sin ordning för det kan nog bli rätt blaffiga transienter in om man inte dämpat rejält från början. Drain to source har max på 500V så där är det nog svårare att tabba sig men det går ju i vissa högvoltsstärkare.

28 Dec 2013, 13:12
Profile

Menar du att jag skall ha spänningsmatningen så här? Eller skall jag även in med ett motstånd mellan trissorna? Som jag hade i det tidigare schemat med två elyter men att man då skippar den sista elyten?

http://s28.postimg.org/c61p4rggd/LND150_loop_2.png

28 Dec 2013, 13:33
Profile

busse wrote:
Menar du att jag skall ha spänningsmatningen så här?

http://s28.postimg.org/c61p4rggd/LND150_loop_2.png

Din bild är korrekt.

28 Dec 2013, 13:37
Profile

Okej, då skall jag beställa trissor och börja fila på en layout. 47uF borde väl räcka till glättningen av loopen?

28 Dec 2013, 13:54
Profile

busse wrote:
Okej, då skall jag beställa trissor och börja fila på en layout. 47uF borde väl räcka till glättningen av loopen?
Brukar använda 33a vilka är fysiskt liten med 22k resistor. Tappar B+ efter resistorn som går in på preamp så den är rätt glättat redan Men man kan testa att flytta den närmare o närmare slutsteget för mer headroom. Brummar nog en del om man tar direkt efter diodbryggan dock.

28 Dec 2013, 14:00
Profile

Jag funderar på att tappa ut B+ vid samma nod som förser fasvändaren med spänning. Borde vara nånstans runt 300V där.

28 Dec 2013, 15:17
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]