View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 17:36

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Mera gammal sunkig Dynacord... 
Author Message

Post Mera gammal sunkig Dynacord...
En annan av Bojens gossar skickade mig för en bra stund sedan (sorry for the delay Olle... :oops: ) dels en Eminent å dels en Exquisit.
Den senare då det man kan kalla eminents föregångare.

Eminenten...hade ngn "expert" gjort om från RLR till diodbrygga...å de va la bra då,problemet vart att man inte riktigt tagit med de ökade spänningarna från ombyggnaden i beräkningen...så enkelt sagt har jag pensionerat den som effekt.

Den äldre av dem dock...funkade,men det var inte helt utan viss nervositet jag slog på strömmen. Variac i all ära...men nu vart det av slaget att maskin inte tjänstgjort sedan Moses gick i kortbyxor.
Det hela avlöpte dock väl.

Övningen började med att det gick åt iaf en liter ren t-sprit (jag vet...för god att kolsyra) samt en pensel. Mängden ackumulerad skit var rent ut sagt svinfrän! :mrgreen:
Med det hela avsevärt renare...så mättes det lite fram å tebax,å jag kunde snart konstatera att det inte var mkt som vart som det skulle mer.

Därför.....

Image

..blev det en hel hög såna här ifrån tidigt -60tal som åkte rakt i bingen. Det mesta i kolmassa motstånd räddades iofs,men mkt...väldigt mkt av det som satt där vart sprängt,sprucket å driftat. Så...beslutet togs...

Image

....enkelt sagt för att det helt enkelt blir enklast så. Dessa maskiner e ju till del hardwired å jag tänkte fortsätta på den banan. Fanns ingen anledning till ngt annat,men det stog DEFINITIVT ngt annat på agendan vad avser maskinens bruksvärde!!
Härifrån å ut...blir detta en ren gitarrstärkare. Bra där.

Image

Han Pinternagel har varit en man som iaf till del varit med på banan. Därav så byts eg inte speciellt mkt på "denna sidan" av maskin. Visst...SGM till 1k osv å lite nya lytar till bias samt en annan diod...visst..men totalt sett räcker det en bra bit som det står i min mening.
Glöden skall förvisso dras om...men bortsett från det e det småsaker som skall göras. Som synes e SGM;ena redan bytta.

Image

Andra sidan av maskin e som sagt en annan femma. Friska komponenter så långt ögat når samt nya pottar rakt över. De 6 pottarna e nu därför;
Gain.
Volym
Tonstack (3st)
Master.

PI;n kommer jag göra om till LTP denna ggn. Preampen blir (är allaredan) en 4 stegare å det räcker länge. Stacken ligger tillsammans med 250kA gainpotten redan på 1a noden.

Å där stannar vi för idag! :twisted:
Skall bli intressant att se var detta slutar. Nyfiken rent av. Next up e PI:n...resten av preampen e i princip klar tillsammans med stacken.

15 Sep 2012, 18:50
Profile

Post Re: Mera gammal sunkig Dynacord...
Tack för påringning och sms! Kunde inte svara...

Väntar med spänning på ljuddemo!? :)
Så fort jag fått hem ekipaget ska jag ringa herr Yngström och be om en offert! ;)

Vad gör man med exquisit-liket? Finns det nått värt att spara? Trafos?

16 Sep 2012, 10:41
Profile

Eminenten e det som skrotas.
Ja. Trafos å ett å annat rör går att återanvända. Sen e den till skillnad från maskin ovan byggd på mönster/kretskort vilket gör att det e inte mkt som kan återanvändas där bortsett från som ren reservdel till ngn annan eminent.

Gör i sin tur åxå att en Exquisit som ovan blir enklare att implementera mods i framgent iom att den e hardwired via lödlist som synes.
Skall se om jag inte får svept till en setup kring fasvändarn idag men efter det så e det att vänta tills Elfa öppnar im för det med lytar osv. Hade bestämt för mig att jag hade köpt även de mindre till biaskretsen men hittar de fan inte i röran... :mrgreen:

Oavsett. Nu blir det som du ser i huvudsak friska komponenter. Undantaget de mid-60s Fender kondningarna till delar av tonstacken.
Allt signalbärande byts till skärmad kabel å tanken e som sagt att det blir en enkanalig 4 stegare med ganska brett svep. Kommer kunna dras från cleant till typ JCM800 territorie eller så.

16 Sep 2012, 11:47
Profile

Image

Jahapp....den har talat iaf!! :mrgreen: :mrgreen: I min mening heller inte helt utan merit,även om nu en del tweakande skall till för att få det hela i hamn.
Enkanalig vart den som sagt å 4 stegare på det. Fasvändarn satte jag upp "fender likt" med 22k i svansen men det till trots vart det hela rent tonalt å attitydmässigt lite som en korsning av en bra Marshall 2204 å en Fender Bassman ungefär.
Rörlikriktningen bidrar givetvis... men kompressionen av RLR;en blir aldrig påtagligt för mkt eller så. Den har fortfarande vettig separation å närvaro å "duckar" inge nämnvärt.

Image

Fick vevat i ett par TAD EL34:or. E la knappeligen sämre eller bättre än ngt annat antar jag :shock: . Fick även velat runt med att byta div kabel vad avser signal (skärmat genomgående) samt att jag fick lagt om glöden till slutrören över en trimpott då de original bara har ena fasen förbunden rakt i chassiet. Hängt ditt ett par 1 Ohmare över katoderna å justerat bias någorlunda rätt. Skall kika på det igen efter att rören getts chans att bränna in lite.

Irriterande nog har jag ett litet sprakande i maskin på genomvarmt läge. Antar att detta e ett av de gamla preamp rören som påvisar lite att det e ledset...
Oavsett skall jag iaf löda om bokstavligt det sista av maskin med. Hur vi än vänder å vrider på det förefaller ursprunget vara från 1961 å att man smeker resp lödpunkt med pennan å lite friskt tenn skadar iaf inte.

Annars får jag nog säga att jag e förhållandevis nöjd. Skall flytta på lite signalkondningsvärden (mer botten) samt avkoppla ngr av anoderna för att förhindra att det bara blir diskant av alltihop i samband med att distmängderna går upp. Meeeeen...totalt sett känns maskin vettig tycker jag.
Som jag skriver ovan nosar det åt 2204 håll på fulla spett ungefär,å det var ju ambitionen med.

16 Sep 2012, 18:45
Profile

Fick puttat den här såpass att "locket" åkte på igen idag för första ggn på länge. Dels fick jag stämt av det med amplitud lite bättre in mot mastern,dels fick jag avkopplat de mittre stegens anoder med 470pF styck å dels fick jag smekt var å en av lödpunkterna i maskin med lite värme å friskt tenn.
Dessvärre visade sig "skrapandet" ovan helt enkelt vara de sista två 83;orna som hade passerat bäst före datum. Trist,men så e re...å andra sidan sitter den nu då ihop med friska bitar å ryter därefter.

Sen har ju dessa maskiner en liten egenhet i den VU meter som sitter där. Även kallat magiskt öga. Problemet e att när man gör om dessa till gitarrmaskiner å iom det får en del påställ ut ur utgångstrafon så tappar det magiska ögat sans helt. Å så kunde vi ju inte ha de....! :mrgreen:
Så jag lekte å lattja en del med den resistor om original 1.5k som sitter mellan OT;n å själva pipan å se det landade till slut på 10k jämnt. Där nånstans började man få vettig reaktion i det röret rent visuellt. Info som kanske kan vara till nytta för ngn annan nån gång...?

En av de svåraste delarna i det med att modda maskiner så kraftigt som tex i detta fallet tycker jag e att lägga den ifrån sig å säga -"färdig"-. Tycker rent ut sagt det e skitsvårt,för nånstans e man annars på god väg mot "point of diminishing returns" på någe vis.
Å det finns garanterat mer man skulle kunna gjort med den gamla MV-45;an men ärligt sagt...den ryter som den står,å den ryter på bra.
Vi har ju tidigare haft den biten till diskussion med rörlikriktare (RLR),å jag får nog säga att en sånhär ~50w med ett GZ34..de e nog fan på gränsen. När man mäter B+ sviktet under last e det definitivt inget man skojar bort varför det där krispiga samt strängberoende ljud jag annars e så glad i inte blir det enklaste i en sånhär apparajt.

Nåja. Den ryter nu på kapp med vilken JCM800/2204 som helst å den gör det iaf vettigt. Erfarenheterna av detta...tar jag i sin tur med mig till "Hr Pinternagel" vad det lider,vilket ju e ett projekt som hamnat lite på efterkälken pga allt annat man tagit på sig.

Next up nu för min del e en Dynacord Rex. Tanken där e väl att få till en vettig å användbar 2 kanalare....

17 Sep 2012, 18:28
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]