Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Fender Blues Junior
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=76450
Page 1 of 1

Author:  Roine [ 10 Sep 2012, 12:27 ]
Post subject:  Fender Blues Junior

Hej, 8 ohms elementet i min Fender Blues Junior har gått sönder. Har ett 4 ohms element. Kan jag använda det?
/Mvh Roine

Author:  Robert Blues Harp [ 10 Sep 2012, 13:20 ]
Post subject:  Re: Fender Blues Junior

Håll dig helst till ett 8 ohms-element!

Author:  Sven-Johan [ 10 Sep 2012, 13:22 ]
Post subject:  Re: Fender Blues Junior

Roine wrote:
Hej, 8 ohms elementet i min Fender Blues Junior har gått sönder. Har ett 4 ohms element. Kan jag använda det?

Ja det kan du! Bortsett att det kan vara ganska stor ljudskillnad mellan olika typer av högtalarelement, kommer ljudet att ändras något p.g.a. den lägre impedansen. Den ljudändringen kan vara önskvärd eller inte...

Troligen orsakar det annars inte några andra problem att köra med en 4-ohmshögtalare istället för 8-ohmarn som det är original.

Personligen skulle jag dock skaffa ett 8-ohmselement

Author:  davidihse [ 10 Sep 2012, 13:24 ]
Post subject:  Re: Fender Blues Junior

och du har blivit erbjuden ett, du är väl brorsans kollega, eller är jag helt snurrig?

Author:  Sven-Johan [ 10 Sep 2012, 18:35 ]
Post subject:  Re: Fender Blues Junior

Högtalaren påverkar ljudet väldigt mycket! En av de saker som påverkar allra mest. Som jag ser det är det liksom därför inte bara att stoppa in ett högtalarelement, vilket som helst...

Personligen har jag bra erfarenheter med Blues Junior med Jensen C12N och Celestion Classic Lead 80. Bättre än det Emminence som sitter original i de flesta. Skulle jag ha en Blues Junior, skulle jag sätta i ett Jensen C12N...

Author:  Roine [ 10 Sep 2012, 23:44 ]
Post subject:  Re: Fender Blues Junior

Ett sådant tror jag att jag har fast i en annan förstärkare.
Det kan jag ju prova.
Roine

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/