Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=76437
Page 1 of 1

Author:  Michael [ 09 Sep 2012, 21:31 ]
Post subject:  Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Har ju blivit med en 2150 Marshallcombo från 79 och noterade att trådarna till glöden inte är tvinnade.
Någon som tvinnat kabeln i liknande stärkare och har noterat hur mycket mindre brum det blir?( Det brummar en del när man drar på volym och gain)

Author:  Izzy [ 10 Sep 2012, 08:11 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Svårt säga "hur mycket". På vilken skala?

Rätt utfört med noga tvinnad glödtråd framför allt till försteg, push pull-slutsteg brummar det normalt mkt lite. Jag har aldrig varit med om en stärkare med ac-glöd som inte brummar lite när man drar på.

Vissa slutsegskonstruktioner tycks brumkänsliga och då kan en balanspot vara bra men är oftast överflödig. En del rekommenderar att sätt glödens ct mot en dc-potential på ca 70v. Jag har själv aldrig haft nytta av det utan klarat brummet med nogrann tvinning och kabeldragning.

//Gunnar

Author:  Michael [ 13 Sep 2012, 07:30 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Ok, får nog dra igång med tvingandet om inte annat för att själv få se hur mkt skillnad det blir.

Author:  Stefan_E [ 13 Sep 2012, 08:44 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Standard är väl annars att kolla över elektrolyter på en såpass gammal förstärkare, kan ju också generera en del brum om de torkat ut

Author:  Michael [ 13 Sep 2012, 13:52 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Ska naturligtvis kolla det med men inte behöveran väl byta per automatik? Förresten har jag för mig att det kan bli en hätsk diskussion angående det ämnet men det är kanske inte nödvändigt.

Author:  Stefan_E [ 13 Sep 2012, 13:58 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Michael wrote:
Ska naturligtvis kolla det med men inte behöveran väl byta per automatik? Förresten har jag för mig att det kan bli en hätsk diskussion angående det ämnet men det är kanske inte nödvändigt.

Nä absolut inte att det måste vara så, tänkte bara chima in lite ev matnyttigt. Ellyter åldras av att inte användas, har stärkaren spelats på så minskar ju risken för att de dött. Hätska diskussioner, här på bojen?? :mrgreen:

Author:  Izzy [ 13 Sep 2012, 14:57 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Glödbrummet är rätt typiskt i hur det uppträder och låter, verkligen ett djupt brum i låg frekvens. Det påverkas inte direkt av hur friska elektrolyterna är. Men det kan ju brumma på flera sätt. Lågfrekvent jordbrum kan ibland påminna mer om glödbrum än vad taskiga e-lyter gör, tycker jag.
Jag byter alla elektorlyter som är fula.
//Gunnar

Author:  Stefan_E [ 13 Sep 2012, 15:26 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Såg förresten en artikel i en Amiga-tidning -"Luktar din dator fisk? Då har du en dålig kondensator" :)

Author:  bb5000 [ 13 Sep 2012, 15:37 ]
Post subject:  Re: Tvinnad tråd till glödens inverkan på brum

Jag har testat både tvinnade o raka, parallella glödspänningsdragningar och tycker att nivån på brum från glöden, oavsett hur den är dragen, är rätt liten i förhållande till hur
mycket brum man kan eliminera med en bra jordningslayout.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/