View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 16:28



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Bugera 6262 mod 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Bugera 6262 mod
Jag köpte nyss på mig en billig Bugera 6262 Infinium topp (Peavey 5150 II/6505+ "klon") som inte var mycket rätt för mig ljudmässigt i original. Efter att ha ändrat i clean-/crunchkanalen (bl.a. filtrering + anodmotstånd) och gjort resten av signalkedjan och slutsteget mer klassisk Marshall så låter crunchläget riktigt bra! Detta fortfarande med Peavey's något underliga tonstacklösning från anoden, och i brightläge. Sådär bra att man bara blir stående och spelar mycket mer än man tänkt, och snirklar iväg med tonerna. Faktiskt det bästa ljud jag haft på mycket länge :D Känns som jag kommer fortsätta labba med anoddrivna tonstackar nu.

Bugeran är annars hyfsat lätt att modda i. Upptäckte ett par felvända skärmade kablar, signalen i skärmen :o

Att skippa katodföljare till tonstacken hade hittills inte fallit mig in, för ska det bli "rätt ljud" och åt Marshall-hållet så tänkte jag att då är katodföljare ett måste. Men jag har fått revidera den uppfattningen.

Nu ska jag bara labba vidare med lead-kanalen som nu är mkt SLO fast tajtare och mer tämjd. Blir nog utan KF där med.

Attachment:
File comment: Länk till modden.
bugera_6262_mod.jpg [242.43 KiB]
Not downloaded yet


/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


12 Sep 2012, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Bugera 6262 mod
Kan tillägga att det var väldigt givande att labba med värdena på anodresistorerna.
Jag har inte gjort det så mycket tidigare, men har naturligtvis läst en del om hur det påverkar ljudet
tillsammans med matningsspänningen till rören.

Med ca 335V B+ till rören och original 220k på alla tre trioderna i crunch-kanalen så upplevde jag ljudet
som aningen mörkt/tjockt. Soloslingor hade ett förföriskt sjung och häng, men riff och powerchords svarade inte
alls särskilt bra. Ju fler anoder som fick 100k istället desto bättre lät det med ackord, mer crunch, mer öppet ljud.
Föredrar helt klart det senare, finns ändå bra häng med lite mer gainpådrag. Går fint att få nästan rent med
neddragen volymkontroll på gitarren.

Innan byte av 6.8nF till 100pF på gainpoten så verkade den mer som ett ställbart filter än gainkontroll.
Och med 68k 6.8nF och 220k som filter så blev clean-kanalen bra, där hade jag hjälp av
att manipulera Duncan Tone Stack Calculator för att få liknande kurva igen.

Leadkanalen är just nu i stort sett som Soldano SLO (inklusive katodföljare),
fast med 1nF före 2.2nF||470k, och 220k i stället för 1M i 470k/1M delaren (som Framus Cobra).
Går ljudmässigt att ställa in så att den låter som en gainigare variant av crunch-kanalen
om man drar ner midsen till 3-4, diskant 6.5 och bas 7. Men jag tycker den låter för platt,
jag gillar verkligen öppenheten i crunch-kanalen.
Ska nog bl.a. prova Tubis variant på anoddriven tonstack med 33k anod/680 Ohm katod.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


13 Sep 2012, 18:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.