View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 16:38



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Separata bias för varje rör? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Separata bias för varje rör?
Det måste väl vara möjligt att ha en biaskontroll för varje slutrör?
Vi snackar givetvis om en stärk i push-pull med säg två eller fyra 6L6 eller EL34 exempelvis..
(Frågan är generell, jag syftar inte på någon specifik stärkare i nuläget)

Dela gärna med er pros & cons ifall ni har några på rak arm.
Tack.

_________________
David


13 Sep 2012, 15:53
Profile WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Separata bias för varje rör?
Vanligare med en biaspot per par o en balanspot, enklare att ställa in


13 Sep 2012, 16:02
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Separata bias för varje rör?
Fast det kräver väl fortfarande matchade par va?
Tanken är ju att slippa bry sig om matchade rör och istället ställa in bias helt separat för varje rör..

_________________
David


13 Sep 2012, 16:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Separata bias för varje rör?
Vissa rör SKALL ha separata biasinställningar som t.ex. KT-familjen och deras amerikanska motsvarigheter. Detta pga att gallerläckströmmar hos dem kan bli tillräckligt stora för att få tomgångströmmar att driva iväg, inte alltid åt samma håll. Därför är individuell inställning att föredra.
Själv kör jag med nivå och balans justering för andra kraftrör än de ovannämnda. En uppsättning reglage per par om det är fler än 2 par rör - sånt dyker upp på bänken då och då.
Jag vet att även ikoniska förstärkare med 4st ellr 6st 6550/KT88 har haft gemensam biasinställning för alla men det tycker jag riktigt illa om.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Sep 2012, 17:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Separata bias för varje rör?
Jag har individuella externa biaspotar i mina byggen inkl inbyggd voltmätare. Rätt smidigt och man kan kolla emellanåt om nåt rör är på väg att drifta åt fanders. Rörbyten o biasjustering är enkelt att utföra då man även kan avläsa anodspänningen på voltmätaren (ja, egentligen 1/10000-del av anodspänningen).

_________________
/Lasse

LF Audioservice


13 Sep 2012, 18:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Separata bias för varje rör?
Om du känner för att slippa gå över ån efter vatten så kika på bias layouten för FBT500. Ett väl fungerande å hyggligt genomtänkt system.
Sen var det mkt vanligt med helt separat ställbar bias på lite äldre maskiner med fast bias.
Kika på schema tex för vilken lite större gammal rör Dynacord som helst.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2012, 21:03
Profile

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 294
Location: Karlshamn
Post Re: Separata bias för varje rör?
Quote:
Tanken är ju att slippa bry sig om matchade rör


Det finns en annan aspekt på matchade rör, förutom tomgångsströmmen, och det är deras förstärkningsfaktor (eller om det är brantheten, men de hänger ihop tillsammans med anodresistanen). Vet inte hur det var "förr" men nu matchas de flesta rör, inte bara mot intervallet för tomgångsström, uten även förstärkningsfaktor. Med skilda biaspotar kan du matcha in tomgångsströmmen, men om rören är väldigt olika med avseende på förstärkning kan det vara så att de inte jobbar optimalt tillsammans.

Men detta är förvisso bara ett teoretiskt resonemang från min sida; jag har aldrig undersökt eller lyssnat och provat om det gör någon skillnad i praktiken. Ville bara lyfta frågan... :)

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


13 Sep 2012, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Separata bias för varje rör?
Tack för svaren!

Jag har nämligen en liten framtidsplan om att kanske bygga en stärkare från grunden (med en näve salt) och då använda mig av 807 rör, för de är ju så j*vla snygga!
De brukar dock vara svåra att få tag på i matchade par, men lättare att hitta styckvis, därav frågan.

_________________
David


13 Sep 2012, 23:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Separata bias för varje rör?
Finns fler faktorer än så som e intressanta. Allt från transkonduktans till hur de reagerar över OT;n tex i UL...till gud fan å hans mormor bortanför det.
Poängen e att tydligtvis fungerar maskinerna utan att ta hänsyn till varenda inblandad faktor ändå.. :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2012, 23:13
Profile

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 294
Location: Karlshamn
Post Re: Separata bias för varje rör?
Har för mig att TAD 6L6:or har en klisterlapp på sockeln med PC=nånting och TC=nånting. Det skulle kunna vara matchning av "Plate Current" och TransConductance" (?).
Branthet är svenska (och lite ålderdomlig term) för transkonduktans.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


14 Sep 2012, 09:18
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Separata bias för varje rör?
AHjelmAmp wrote:
Har för mig att TAD 6L6:or har en klisterlapp på sockeln med PC=nånting och TC=nånting. Det skulle kunna vara matchning av "Plate Current" och TransConductance" (?).
Branthet är svenska (och lite ålderdomlig term) för transkonduktans.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2


Det stämmer! Som exempel så har jag 2st 6L6GC-STR-rör där det står: PC:43, TC:670.

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


14 Sep 2012, 10:02
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Separata bias för varje rör?
Att ha separata biaspottar för varje rör torde bli ett rent helvete att ställa in, åtminstone om man har fler än två slutrör, vilket redan där är tillräckligt meckigt. När man justerar en pot ändras även strömmen till de andra rören åt andra hållet. Alla som har justerat bias på t.ex. en AC50 vet vilket meck det är! Och den har bara två slutrör!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


14 Sep 2012, 13:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Separata bias för varje rör?
Inte svårare än att justera 3st dubbla Weber förgasare. :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


14 Sep 2012, 13:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Separata bias för varje rör?
Magic wrote:
Alla som har justerat bias på t.ex. en AC50 vet vilket meck det är! Och den har bara två slutrör!

Jag har gjort det en gång, fast den hade bara en bias pot till begge rören.

_________________
David


14 Sep 2012, 13:58
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Separata bias för varje rör?
David Wikström wrote:
Magic wrote:
Alla som har justerat bias på t.ex. en AC50 vet vilket meck det är! Och den har bara två slutrör!

Jag har gjort det en gång, fast den hade bara en bias pot till begge rören.


Ok! De AC50:or (60-talare) jag meckat med har haft biaspot för varje rör!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


15 Sep 2012, 10:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Separata bias för varje rör?
Skumt. Den jag pillade med var också från 60-talet. Det stod exakt vilket år den var ifrån, men det har jag glömt nu..

_________________
David


15 Sep 2012, 10:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.