| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=76316 |
Page 1 of 1 |
| Author: | farbrortäpp [ 06 Sep 2012, 09:02 ] |
| Post subject: | Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Hej! Någon som törs dela med sig av sina erfarenheter av parallellkoppplat ingångssteg. Påverkas spelkänslan tycker Ni? Påverkas ljudet negativt? Skall göra ett nytt bygga och vill prova detta mest p.g.a av brus....men är lite rädd för vad jag kommer att tycka /Hasse |
|
| Author: | Tubis [ 06 Sep 2012, 10:52 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Det är inget att tveka om. Jag satte 4 st parallellt och det fungerade som en dans. Lite brunare ljud möjligen men det har ingen med tinnitus lidit av..... |
|
| Author: | spufuz [ 06 Sep 2012, 12:34 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Hur ser ett sånnhäringa steg ut egentligen? exempel-schema någon? |
|
| Author: | Stefan_E [ 06 Sep 2012, 13:49 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Har gjort det på två stärkare o båda lät bättre. Den första kunde switchas mellan single/parallell men stod i parallell alltid. Den 18-watter jag leker med för tillfället har ist en parallell/cascade-switch o båda läge är mkt användbara. Kör de två stegen på olika inställning så får du mer "3d-ljud", bredare spektrum av övertoner. Har själv 2k7 i steg 1 o 680ohm steg 2, katod-resistorer alltså, o tycker det funkar bra. |
|
| Author: | Stefan_E [ 06 Sep 2012, 13:52 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Sen finns det de som svär vid cascode-kopplade steg, att de ska låta "bäst". Har inte testat själv |
|
| Author: | Stefan_E [ 06 Sep 2012, 14:00 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
farbrortäpp wrote: Skall göra ett nytt bygga och vill prova detta mest p.g.a av brus....men är lite rädd för vad jag kommer att tycka /Hasse Sorry, sista inlägget på en stund sen ska jag sluta spamma tråden Metallfilmsmotstånd som gridstopper på v1 kan ha en fantastisk inverkan på brus, hade en förstärkare med en hel del brus som tystnade helt efter byte. |
|
| Author: | farbrortäpp [ 06 Sep 2012, 14:26 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Stefan_E wrote: Har gjort det på två stärkare o båda lät bättre. Den första kunde switchas mellan single/parallell men stod i parallell alltid. Den 18-watter jag leker med för tillfället har ist en parallell/cascade-switch o båda läge är mkt användbara. Kör de två stegen på olika inställning så får du mer "3d-ljud", bredare spektrum av övertoner. Har själv 2k7 i steg 1 o 680ohm steg 2, katod-resistorer alltså, o tycker det funkar bra. Ja att bland lite på katoderna är jag inne på .... Vad har du för gemensam anodresistor för dessa steg? |
|
| Author: | zven [ 06 Sep 2012, 14:34 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Prova o bygg ingången med triodmixer.... gemensam anod men skilda katoder o separata galler motstånd på ingången.... blir gött mos då.. |
|
| Author: | Stefan_E [ 06 Sep 2012, 15:59 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
farbrortäpp wrote: Vad har du för gemensam anodresistor för dessa steg? 120k |
|
| Author: | Tubis [ 06 Sep 2012, 17:29 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Var det inte så att stegen ska vara så lika som möjligt för brusreducering därav allt gemensamt? När jag körde 4st så körde jag helt enketl 4ggr mindre anod, katod och gallerstoppresistorer än vanligt. |
|
| Author: | Izzy [ 06 Sep 2012, 21:30 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Kör med det i flera stärkare. Men då vanliga low gain. Har t.ex en JTM45 med 6v6. Kör 100k anod o 820r/22uf katod. Men på grid måste jag gå ned till 10-20k för att inte tappa briljans. Stärkaren känns väldigt njuk och behaglig i responsen. //Gunnar |
|
| Author: | Stefan_E [ 06 Sep 2012, 21:43 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Kör ni alltid gemensamt anodmotstånd? Testade precis med separata o tyckte nästan det lät mer "organiskt", men det kan vara ren inbillning också, lillan sover som vanligt vid den här tiden o volymen är därefter... |
|
| Author: | Stefan_E [ 07 Sep 2012, 15:23 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Nu är jag kanske ute o cyklar, men... har testat o tycker faktiskt det låter bättre med separata plate-motstånd, separat tap efter respektive steg som mixas ihop med två 470k-motstånd på nästa steg. Mer liv o driv, mer "chime". Enda parallella är alltså ingångarna på V1, resten separata steg med separat volym. Iom att stegen har så olika arbetspunkter kan man förändra karaktären lite med de separata volymerna. Vad säger ni? Izzy? Missar jag nåt väsentligt med parallella steg så här? |
|
| Author: | Tubis [ 07 Sep 2012, 16:38 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Det är väl en viss skillnad på att uppnå en ljudeffekt genom att blanda två steg och att parallellkoppla två rörsteg för att reducera signal till brusförhållandet. Två olika utgångspunkter. |
|
| Author: | Stefan_E [ 07 Sep 2012, 18:17 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Tubis wrote: Det är väl en viss skillnad på att uppnå en ljudeffekt genom att blanda två steg och att parallellkoppla två rörsteg för att reducera signal till brusförhållandet. Två olika utgångspunkter. Absolut, och sorry för att jag snodde tråden Tänkte bara på att parallella steg är väldigt vanligt i 18-wattare och där eftersträvas chime |
|
| Author: | Tubis [ 07 Sep 2012, 18:50 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Stefan_E wrote: Tänkte bara på att parallella steg är väldigt vanligt i 18-wattare och där eftersträvas chime |
|
| Author: | Stefan_E [ 07 Sep 2012, 22:34 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Hej farbror täpp, såg lite av vad du sysslar med. Helsike vilka grejor, skäms storligen att jag ens svarar på en fråga från en guru som dig |
|
| Author: | farbrortäpp [ 08 Sep 2012, 09:13 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Stefan_E wrote: Hej farbror täpp, såg lite av vad du sysslar med. Helsike vilka grejor, skäms storligen att jag ens svarar på en fråga från en guru som dig Haha...jag är ingen Guru, (det kan jag lova)...jag är supertacksam för din input Jag har som sagt aldrig provat det...och responsen i ingångsteget är viktig tycker jag så därför denna fråga. Tubis och Izzy har övertygad mig om att jag måste sätta upp detta och testa. Tack farbröder! Använda detta steg på rent ljud...hur funkar det Rapport om bra eller an*s kommer /Hasse |
|
| Author: | Roger [ 08 Sep 2012, 09:45 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Hej Hasse Parallellt ecc83 som ingångssteg, galler 68k, anod 82-120k, katod 1,5-1,8 ,allt paralellt och ingen katodavloppling, där börjar jag som regel när jag jollrar med "nya" kretsar. Utgångsimpedansen blir nära nog att inte behöva justera en efterföljande tonstack och dessutom tycker mina skadade öron att det händer nåt i övertonsspektrat när man kopplar av katoderna. |
|
| Author: | Tubis [ 08 Sep 2012, 10:17 ] |
| Post subject: | Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? |
Jag har inte labbat så mycket med det men överlag så tycker jag upplevd "respons" har att göra med inställning med anod katodresistorer och inte att man parallellar i sig. På rent ljud om man nu vill ha überrent så är väl en bortkoppling av katodavkoppling en bra ide vid kanalbyte.....annars blir det ju alltid lite morr i tonen speciellt med fet humbucker. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|