Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Lite sprak och popp, slitna slutrör?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=76304
Page 1 of 1

Author:  svaj [ 05 Sep 2012, 21:57 ]
Post subject:  Lite sprak och popp, slitna slutrör?

Min peavey classic har börjat låta lite märkligt, svaga sprak och popp kommer då och då, gitarren behöver inte vara ikopplad för att detta ska ske..ingen volym heller
Rören har ett litet missljud när man knackar på dom, som om något är löst i dom.
Misstänker att det är slutrören?

Om jag köper nya, behöver det vara ett matchat set? Har moddat classicen med en biasmod där jag ställer den gemensamma spänningen genom alla rör.

Author:  rudmark [ 05 Sep 2012, 22:30 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

Fundera över glapp/ärg i rörhållarna. Blir ju samma effekt om man knackar på rören...........och knackar man på rören så knackar man på grejor runtomkring (dvs kallödning eller glapp eller så)

Author:  AHjelmAmp [ 05 Sep 2012, 22:54 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

Hej,

Peavey Classic... då är det EL84? Många EL84 har en egenhet att när de blir gamla så blir de slappa i mekaniken och kan lätt skramla. Jag vet inte om det är generellt eller bara vissa fabrikat, men de kan vara speciellt känsliga om man tar ett C eller C# på gitarren. (Inte ett helt ackord, utan tonen, plus oktaven på den). Då skallrar de extra lätt.

Sprak och popp utan gitarr och volym kan också vara fasvändarröret.

mvh

Author:  svaj [ 05 Sep 2012, 23:46 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

Har nyligen haft isär stärkaren och gått igenom alla lödningar som sett skumma ut, så förmodligen är det ingen kallödning.

Ja lite glapp i mekaniken verkar det vara, det låter fysiskt om rören när man håller i dom och ruskar lite försiktigt, som en lös fjäder.
Dags för rörbyte m.a.o.!?!?

Author:  spufuz [ 06 Sep 2012, 09:54 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

De e lika bra å slänga i nya, om de verkar skumma.
El84or är ju rätt så billiga också. Jag rekommenderar www.musikding.de som har billig frakt dessutom.

Är sprakandet och poppandet där BARA när gitarren är urkopplad så skulle jag kolla inputjacket.
Sätt i en kort kabel från effectloop send jacket direkt till return bara för att utesluta att det är dålig kontakt eller strul med switcharna i de jacken.

Author:  svaj [ 07 Sep 2012, 08:55 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

Ska kollas,
Nu dök ett annat problem upp, när stärkaren hade varit igång och blivit varm kom ett högfrekvent pip, som reagerade på volymen...
Nya rör är beställda, det va trots allt 6 år sedan den fick ett byte :oops:

Author:  awe [ 07 Sep 2012, 21:35 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

90% på slutstegsrören om du frågar mig. Om det är orginalrören så är det ännu större risk.

Author:  samuelhall [ 16 Sep 2012, 23:36 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

Hej! Jag har samma problem som Svaj, fast spraket i min classic 30 är inte svagt utan rätt starkt. Det kommer bara efter minst 10 min, när stärken är varm, och det spelar ingen roll om telekabeln sitter i inputjacket eller hur volymen är ställd, den kan spraka till ändå. Dock sprakar det mest när man spelar. Det har en tid brummat allt mer i stärken, innan spraket dök upp.

Satte ihop ett litet klipp, så här låter spraket:
http://www.youtube.com/watch?v=6B__72seBoE&feature=plcp

Är det rören? I så fall vilka rör?

Author:  southbeck [ 17 Sep 2012, 09:09 ]
Post subject:  Re: Lite sprak och popp, slitna slutrör?

samuelhall wrote:
Hej! Jag har samma problem som Svaj, fast spraket i min classic 30 är inte svagt utan rätt starkt. Det kommer bara efter minst 10 min, när stärken är varm, och det spelar ingen roll om telekabeln sitter i inputjacket eller hur volymen är ställd, den kan spraka till ändå. Dock sprakar det mest när man spelar. Det har en tid brummat allt mer i stärken, innan spraket dök upp.

Satte ihop ett litet klipp, så här låter spraket:
http://www.youtube.com/watch?v=6B__72seBoE&feature=plcp

Är det rören? I så fall vilka rör?


Så där är min fender också. Låter lite annorlunda men typ så där. Ska lämna den på service men kanske man skulle testa byta rören själv först.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/