Mera gammal sunkig Dynacord...
En annan av Bojens gossar skickade mig för en bra stund sedan (sorry for the delay Olle...

) dels en Eminent å dels en Exquisit.
Den senare då det man kan kalla eminents föregångare.
Eminenten...hade ngn "expert" gjort om från RLR till diodbrygga...å de va la bra då,problemet vart att man inte riktigt tagit med de ökade spänningarna från ombyggnaden i beräkningen...så enkelt sagt har jag pensionerat den som effekt.
Den äldre av dem dock...funkade,men det var inte helt utan viss nervositet jag slog på strömmen. Variac i all ära...men nu vart det av slaget att maskin inte tjänstgjort sedan Moses gick i kortbyxor.
Det hela avlöpte dock väl.
Övningen började med att det gick åt iaf en liter ren t-sprit (jag vet...för god att kolsyra) samt en pensel. Mängden ackumulerad skit var rent ut sagt svinfrän!
Med det hela avsevärt renare...så mättes det lite fram å tebax,å jag kunde snart konstatera att det inte var mkt som vart som det skulle mer.
Därför.....

..blev det en hel hög såna här ifrån tidigt -60tal som åkte rakt i bingen. Det mesta i kolmassa motstånd räddades iofs,men mkt...väldigt mkt av det som satt där vart sprängt,sprucket å driftat. Så...beslutet togs...

....enkelt sagt för att det helt enkelt blir enklast så. Dessa maskiner e ju till del hardwired å jag tänkte fortsätta på den banan. Fanns ingen anledning till ngt annat,men det stog DEFINITIVT ngt annat på agendan vad avser maskinens bruksvärde!!
Härifrån å ut...blir detta en ren gitarrstärkare. Bra där.

Han Pinternagel har varit en man som iaf till del varit med på banan. Därav så byts eg inte speciellt mkt på "denna sidan" av maskin. Visst...SGM till 1k osv å lite nya lytar till bias samt en annan diod...visst..men totalt sett räcker det en bra bit som det står i min mening.
Glöden skall förvisso dras om...men bortsett från det e det småsaker som skall göras. Som synes e SGM;ena redan bytta.

Andra sidan av maskin e som sagt en annan femma. Friska komponenter så långt ögat når samt nya pottar rakt över. De 6 pottarna e nu därför;
Gain.
Volym
Tonstack (3st)
Master.
PI;n kommer jag göra om till LTP denna ggn. Preampen blir (är allaredan) en 4 stegare å det räcker länge. Stacken ligger tillsammans med 250kA gainpotten redan på 1a noden.
Å där stannar vi för idag!
Skall bli intressant att se var detta slutar. Nyfiken rent av. Next up e PI:n...resten av preampen e i princip klar tillsammans med stacken.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.