Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=76199
Page 1 of 1

Author:  ralvejd [ 02 Sep 2012, 22:47 ]
Post subject:  Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

Hej Bojen


Innan jag slaktar min brödrost så skulle jag vilja veta vad som är vad på PT
Schema på hela stärk eller om någon vet vad som är vad på trafon

Här kommer en drös bilder

Attachment:
0.jpg
0.jpg [ 223.24 KiB | Viewed 1356 times ]

Attachment:
1.jpg
1.jpg [ 232.74 KiB | Viewed 1356 times ]

Attachment:
2.jpg
2.jpg [ 225.13 KiB | Viewed 1356 times ]

Attachment:
3.jpg
3.jpg [ 222.71 KiB | Viewed 1356 times ]

Attachment:
4.jpg
4.jpg [ 233.28 KiB | Viewed 1356 times ]


postar några till strax

EDIT Resterna är tingade av aleklint

Author:  ralvejd [ 02 Sep 2012, 22:54 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes

Lit bild på PT'n

Sekundär
Attachment:
5.jpg
5.jpg [ 247.93 KiB | Viewed 1352 times ]

Mera sekundär
Attachment:
6.jpg
6.jpg [ 241.75 KiB | Viewed 1352 times ]


Primär
Attachment:
7.jpg
7.jpg [ 232.58 KiB | Viewed 1352 times ]


Kan man hitta ett schema med hjälp av detta nummer?
Attachment:
8.jpg
8.jpg [ 236.02 KiB | Viewed 1352 times ]



Annars får jag sätta mig och rita av skiten :|

Author:  Racing [ 03 Sep 2012, 01:13 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes

http://102983.org/gallery/albums/userpics/10003/LM_Eriksson.jpg

Vassego (courtesy Sixten)

ImageImage

Den jag har kvar e om möjligt än fulare. Vad det verkar ett rent PA slutsteg i sin tur. Saknar i eg mening preamp utan har fasvändare samt ett par EL34;or.

Men den står ganska långt ner på to-do listan kan jag säga.

Ngr viktiga pointers i sammanhanget,som kanhända du redan e medveten om;
1/Gör dig av med selen likriktarna genom att ersätta med dioder.
2/OT e lindad för 50 Ohm utgång så den behöver bytas.
3/Byt allt i form av kablage från PT;n till div punkter dit nu spänningen skall.
4/Bygg in de effektresistorer som sitter monterade utanpå chassiet.
5/Säkra PT;ns utanpåliggande poler mm.

Den brödrost jag redan gjort..kan enkelt sägas låter helt fantastiskt. Mao e trafon värd att ta vara på lugnt sagt.

Author:  tette [ 03 Sep 2012, 07:51 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes

Har också byggt om (totalt ) en sådan Centrum . Valde Hammond 1650R till OT och ett matchat par Gold Lion KT 88-or till slutrör.
Först. är UL kopplad och i övrigt byggd för rent ljud . Förstegsrör E88CC , 12AY7 och 6SN7 , där andra halvan jobbar som Consertinasplitter . Har originalschemat och komponentförteckning .

Author:  AHjelmAmp [ 03 Sep 2012, 09:49 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes

Hej,

Jag har rotat runt i flera av dessa, bl.a. har jag två st som mono-par till hemmaanläggningen. http://ahjelmamp.se/centrum.html

Gamla OT:n sitter kvar som choke, där jag har tagit isär primärens "två halvor" och parallellkoplat dem för att få ned DC-resistansen. Antagligen grymt överdimensionerade som choke.

Den ena 6,3 glöden från PT:n driver likriktarens glöd, med ett lagom effektmotstånd för att det ska bli 5V. Anod sekundären har ingen CT, så det ligger 1N4007:or mot minus. Ger c:a 450V ut till två EL34:or, med 240V primärlindning på PT:n.

Obs det verkar vara något varv mindre lindat på den 6,3V glöden som går till förstegsrören (den som har en brumpot), än på den som går till slutrören. Jag provade att parallellkoppla glödlindningarna, men de verkade inte ge exakt samma spänning.

Har även vid ett tillfälle toklastat PT:n på labbänken, både med 220V och 240V primär, och övervakat temperaturen med värmekamera. Ska se om jag hittar dessa anteckningar någonstans. Vad jag minns så var det glödlindningen som var vekast, åtminstone m.a.p. temperaturhöjning. Man ska kanske passa sig för att änvänd alltför strömhungriga slutrör (glöden) till denna PT.

mvh

Author:  ralvejd [ 03 Sep 2012, 17:58 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes

Racing wrote:
http://102983.org/gallery/albums/userpics/10003/LM_Eriksson.jpg

Ngr viktiga pointers i sammanhanget,som kanhända du redan e medveten om;
1/Gör dig av med selen likriktarna genom att ersätta med dioder.
2/OT e lindad för 50 Ohm utgång så den behöver bytas.
3/Byt allt i form av kablage från PT;n till div punkter dit nu spänningen skall.
4/Bygg in de effektresistorer som sitter monterade utanpå chassiet.
5/Säkra PT;ns utanpåliggande poler mm.

Den brödrost jag redan gjort..kan enkelt sägas låter helt fantastiskt. Mao e trafon värd att ta vara på lugnt sagt.


Tusen tack Jesper

Jag behåller i princip inget mer än PT'n och rör (om de är friska)

Som OT blir det Hammond 1650K (köpt av zven? om mina grå minns rätt)
Chassi köpt av woodstock
Spån låda av ralvejd :lol:

Author:  ralvejd [ 03 Sep 2012, 22:50 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes

Trafon verkar lite kul om man tittar på schemats utritade spänningar
590V på anoderna
430V på skärmgaller
B+ borde väl då passera 600V

Jag som trodde att såna här PA-stärk låg och puttrade på klenspänning :oops:

Borde bli bra som sovrumsstärk :lol:

Ska försöka få lite tid över i morgon till att riva ut den och mäta lite resistans och volt och se om den lever

Author:  ralvejd [ 04 Sep 2012, 22:36 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

Tog loss PT'n idag och mätte lit obelastat men billig o-kalibrerad digital multimeter så värdena ska tas med en skopa salt
Värde inom parentes är från schemat

Primär
240V tapp : 4,4 (4,55) Ohm : 240 VAC i väggen vid mätning av Sekundära

Sekundär
HV1 : 39,1 (40) Ohm : 382 VAC
HV2 : 15,1 (15) Ohm : 142 VAC
Bias : 18,3 (37 ?) Ohm : 42 VAC
Glöd1 : 0,1 (0,15) Ohm : 6,4 VAC
Glöd2 : 0,2 (0,25) Ohm : 6,4 VAC

Det enda som avviker är bias 18,3 VS 37 men det kan vara kladd på ritningen, så 27 eller 17 är ju kanske möjligt att det står
(eller så är det en fetkortis i den lindningen :cry: )

Author:  AHjelmAmp [ 05 Sep 2012, 22:39 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

Hej,

För vad det kan vara värt så har jag plåtat av mina anteckningar från när jag testkörde en Centrum PT på labbänken. Glödlindningen är lastad med 2 ohm, vilket motsvarar ungefär ett per EL34:or. Jag körde inte stackade sekundärer enligt originalschemat, utan endast den med den högsta spänningen (HV1). Likriktade med 1N4007-brygga och glättrad med två x 330uF i serie = 165uF. DC-lasten bestod av olika konstellationer om parvis seriekopplade 230V:s glölampor. Nätspänning in var 230V.

Den klarade en hel del mer än jag trodde... :P Övervakade det hela med värmekamera, men det som syntes vara varmast var den del av lindnigsutrymmet som glödlindningen låg på. Den hamnade på c:a 70 grader efter ett tag. Kanske har glödlindningen lite för klen tråd i förhållande till vad järnet förmår överföra på dessa klumpar.

Resultat på 220V-lindningen:
Attachment:
CentrumPT_220Vprim.jpg [153.59 KiB]
Not downloaded yet


Och för 240V-lindningen:
Attachment:
CentrumPT_240Vprim.jpg [145.7 KiB]
Not downloaded yet


mvh

Author:  AHjelmAmp [ 05 Sep 2012, 22:45 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

Hej igen,

Suck. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur man får bilder att visas inne i texten. Jag laddar upp dem som attachment, och trycker sedan på "place inline". Likväl blir det i inlägget bara en rad med ett klickbart filnamn. Alla andras bilder kan jag ju se :roll: Hur tusan gör man? Eller är det så att alla andra ser mina bilder, men det finns något mixter med bojens system så att man inte ser sina egna bilder?

Hjälp!

Author:  ralvejd [ 06 Sep 2012, 19:30 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

AHjelmAmp wrote:
Hej igen,

Suck. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur man får bilder att visas inne i texten. Jag laddar upp dem som attachment, och trycker sedan på "place inline". Likväl blir det i inlägget bara en rad med ett klickbart filnamn. Alla andras bilder kan jag ju se :roll: Hur tusan gör man? Eller är det så att alla andra ser mina bilder, men det finns något mixter med bojens system så att man inte ser sina egna bilder?

Hjälp!


Tack Anders för bilderna
Bilderna visas ej då de är för stora, vad gränsen är minns jag ej men det står väl i någon tråd från bojens ägare
Jag kör alltid ner mina till max 1000x750 pixlar och sen tar jag ner bilden till under 256kbyte och då funkar det
Attachment:
CentrumPT_220Vprim.jpg
CentrumPT_220Vprim.jpg [ 233.56 KiB | Viewed 1192 times ]

Attachment:
CentrumPT_240Vprim.jpg
CentrumPT_240Vprim.jpg [ 240.54 KiB | Viewed 1192 times ]



Har du något minne av vad biasspänningen låg på (lite fundersam på om min är frisk eller ej)?

Author:  AHjelmAmp [ 06 Sep 2012, 23:07 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

Hej!

Tack för tips om bilderna. Jag har iofs tagit ner dem till under 250kB med hjälp av lite olika inställningar på jpeg-komprimeringen, men jag har inte reflekterat så mycket på mängden pixlar. Ska testa vidare med det.

I min mätning hade jag inga rör och ingen bias, utan jag körde helt och hållet med konstgjord last. I de andra stegen jag har med riktiga rör i, ligger bias, efter likriktning, ellyt, dropresistor, ellyt, o.s.v. på runt -40V (justerbart lite upp/ner med pot). Har för mig att AC ut från bias lindningen är 40-nånting volt, så på första ellyten ligger nog c:a -55...-60V. Både HV och bias-spänningarna ändras en hel del mot de som är angivna på originalschemat, när man tar bort de gamla likriktarna och byter mot (kisel-)dioder.

hälsningar

Author:  ralvejd [ 06 Sep 2012, 23:11 ]
Post subject:  Re: Centrum PA 50 brödrost, schema sökes [ FIXAT ]

Quote:
Har för mig att AC ut från bias lindningen är 40-nånting volt, så på första ellyten ligger nog c:a -55...-60V


Gött då är nog min bias lindning intakt :D

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/