| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Blackstar HT100 https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=76171 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Racing [ 02 Sep 2012, 09:22 ] |
| Post subject: | Blackstar HT100 |
Håller på å reparerar en dylik maskin å det som fått mig lite "stomped" e två saker. För det första ligger det ett par dioder samt ett 100 ohms motstånd mellan kortens jord å ut till chassiejord. Varför? Vad e tanken med de två dioderna samt resistorn? För det andra verkar ngt ha gett upp i biaskretsen å då preamp kortet,som då håller likriktning,glättning mm med,förefaller vara iaf ett 4 lagers undrar jag lite hur skiten e dragen då jag saknar schema. Ut på pinne 5 på socklarna ligger där iaf minus 101VDC....å se det fattar jag med att det inte e helt rätt. Sitter två mindre trimpottar för justering per par,men vad det verkar e dessa pottar inte i kontakt med jord. Följdriktigt förefaller det som att ngn resistor mot backen gått hädan. ![]() ![]() ..å givetvis e det ytmonterat det mesta av det. Kort summerat e detta ingen höjdarmaskin att meka i för oss med lödpenna å det jag kanske förstår minst e det med flerlagers kortet. Det e trots allt bara en röris vi snackar om,å på detta viset e det ju hyggligt kokt om ngn bana blir belastad förbi vad som e tänkt |
|
| Author: | Tubis [ 02 Sep 2012, 12:20 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Racing wrote: Håller på å reparerar en dylik maskin å det som fått mig lite "stomped" e två saker. För det första ligger det ett par dioder samt ett 100 ohms motstånd mellan kortens jord å ut till chassiejord. Varför? Vad e tanken med de två dioderna samt resistorn? Gissar på separation mellan chassijord och signaljord utan att signaljordens potential någonsin blir högre än diodernas framspänning. Marshall brukar krydda sina moderna stärkare med detta arr med. |
|
| Author: | Racing [ 03 Sep 2012, 10:42 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
![]() Det där e fan skitdåligt. Helkass. SGM;ena i en sådan här e fö på 1500 Ohm. Men...det som kommit att få mig lite brydd e att delar av maskin faktiskt inte känns som att man provat innan produktion. Huvud PCB;n ser närmast uppeldad ut kring div platser. Framför allt kring effektmotstånd mm,vilket som jag ser det hade varit enkelt nog att hantera genom att bara låta dem sitta en bit högre upp. Vissa delar e kompakt konstruerade medans andra delar har allt utrymme i världen. Den knepigaste biten e ändå det där med 4 lagers kortet. Gör ju att ev moddande blir mer eller mindre en kamp uppför. Schema till eländet verkar ju lögn i h-vete...å med det så blir det att backtracka mask...å iom att de e 4 lagers..så tar det sin lilla stund. Owe. Heads up. Detta e fan lite Engl.... |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 03 Sep 2012, 10:57 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Så blir det när man släpper loss en kretskortlayoutare med 12 lagers datormoderkort i meritförteckningen Är det över huvudtaget lönt att reparera den? Alltså om det inte är en kompistjänst utan skall debiteras marknadsmässigt. Är den yngre än 2 år så skall ju garantin gälla fortfarande. Då blir det billigare för Blackstar att bara ersätta hela kortet. Helst med version 2.0 utan barnsjukdomar. |
|
| Author: | Racing [ 03 Sep 2012, 11:09 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Nej Alex. Detta e ingen kompistjänst så frågeställningen e mkt motiverad. Vidare känns det lugnt sagt som denna varit körd RÄTT i botten å överlag får jag som sagt känslan att man gjort detta svårare än det behöver vara från Blackstars sida. Uppepå det har jag fått göra ren korten från div vätskor. Jag vet vissa svenska hyggligt berömda band som ställer sina sponsade Blackstars hemma när det e turnedags...säger väl eg allt. "Allt som skapats av en man kan repareras av en man. Frågan e om de e kostnadseffektivt." Jadu...frågan e. Enkelt blir detta iaf inte å jag fattar inte vad incitamentet varit med flerlagers kort i ngt vi VET kan ge upp/ger upp med tiden. E fanimig totalt bortom vad jag för en får ihop. Om ambitionen varit att sälja kmpl kretskort? Ja,inte fan gör man det 10år senare iaf å iom det faller ju ryktet på maskinerna som en sten. |
|
| Author: | Racing [ 07 Sep 2012, 19:03 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Åååååååååååkey. Här kommer en milt sagt användbar liten input för er som skall till att skoja med en Blackstar. Det e så att vid trimpottarna för bias...så sitter där en transistor. Den sluter inte förrän man ger maskin signal. Mao e det totalt meningslöst att kika på bias i tomgång. Hepp. Så svårt va det med den biten. |
|
| Author: | farbrortäpp [ 08 Sep 2012, 09:27 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Racing wrote: Åååååååååååkey. Här kommer en milt sagt användbar liten input för er som skall till att skoja med en Blackstar. Det e så att vid trimpottarna för bias...så sitter där en transistor. Den sluter inte förrän man ger maskin signal. Mao e det totalt meningslöst att kika på bias i tomgång. Hepp. Så svårt va det med den biten. Så de står extremkallt utan signal då eller? Verkar ju bara märkligt? PS. Den där had jag nog aldrig öppnat huhuuh...otäck |
|
| Author: | Racing [ 08 Sep 2012, 11:24 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Japp. Utan signal har du en B- strax över 100VDC. Mao,du får inte ens ett litet pip genom flaskorna. Be mig däremot inte försvara konstruktionen för den e mig lika galen som för er andra. Poängen e att en HT-100 vad vidare e liksom inte e ngn mayhem distmaskin varför jag milt sagt står undrande inför detta greppet.? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 08 Sep 2012, 12:59 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
När signalen försvinner och bias droppas ner till -100V så läggs förstärkaren i 80% StandBy läge med avstängda slutrör. Inte 100% eftersom preampen och resten fortfarande är spänningsatta. Verkar vara ett försök att till viss grad minska energiförbrukningen när förstärkaren står påslagen medan man ägnar sig år annat än gitarrspel. Inte helt idiotiskt i sig när 4st EL34 kan tillsammans äta uppåt 80W i bara tomgång. Men: den kanske även stänger av sig själv helt om ingen signal dyker upp inom t.ex. 20 minuter eller längre? Anledningen att jag frågar är att ett nytt EU direktiv kommer att vara lag i februari 2013, den sätter gränser för effektförbrukning i stdby/väntläge hos elektriska apparater. Efter en bestämd tidintervall under vilken en påslagen apparat inte används (i vårt fall:: det spelas inte gitarr under den tiden) skall den automatiskt gå över till stdby/väntläge och då får den inte förbruka mer än 0.5W i vissa fall max 1W. Alltså inte STDBY som vi är vana vid med bara glöden på. Enligt "säkra källor" anser åtminstone en stor amerikansk tillverkare direktivet inte gälla förstärkare för musikintstrument i allmänhet och rörförstärkare i synnerhet. Det står dock klart och tydligt i direktivets dokument att det gör det. Det här ser ut att bli roligt att följa...när de så småningom blir tvingade att retroaktivt modifiera förstärkare exporterade till EU efter februari 2013. Blackstar gänget kanske håller sig uppdaterade om vilka EU krav som gäller och snart kommer att gälla. |
|
| Author: | spufuz [ 08 Sep 2012, 13:27 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
VacuumVoodoo wrote: När signalen försvinner och bias droppas ner till -100V så läggs förstärkaren i 80% StandBy läge med avstängda slutrör. Inte 100% eftersom preampen och resten fortfarande är spänningsatta. Verkar vara ett försök att till viss grad minska energiförbrukningen när förstärkaren står påslagen medan man ägnar sig år annat än gitarrspel. Inte helt idiotiskt i sig när 4st EL34 kan tillsammans äta uppåt 80W i bara tomgång. Men: den kanske även stänger av sig själv helt om ingen signal dyker upp inom t.ex. 20 minuter eller längre? Anledningen att jag frågar är att ett nytt EU direktiv kommer att vara lag i februari 2013, den sätter gränser för effektförbrukning i stdby/väntläge hos elektriska apparater. Efter en bestämd tidintervall under vilken en påslagen apparat inte används (i vårt fall:: det spelas inte gitarr under den tiden) skall den automatiskt gå över till stdby/väntläge och då får den inte förbruka mer än 0.5W i vissa fall max 1W. Alltså inte STDBY som vi är vana vid med bara glöden på. Enligt "säkra källor" anser åtminstone en stor amerikansk tillverkare direktivet inte gälla förstärkare för musikintstrument i allmänhet och rörförstärkare i synnerhet. Det står dock klart och tydligt i direktivets dokument att det gör det. Det här ser ut att bli roligt att följa...när de så småningom blir tvingade att retroaktivt modifiera förstärkare exporterade till EU efter februari 2013. Blackstar gänget kanske håller sig uppdaterade om vilka EU krav som gäller och snart kommer att gälla. Intressant, men kommer nya direktiv verkligen gälla retroaktivt? Det är inget jag hört talas om tidigare. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 08 Sep 2012, 13:44 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Nej, inga nya lagar kan gälla retroaktivt (förutom att det hände i Sverige, det var ngn skattelag - vad annars). Direktivet gäller apparater som importeras till EU efter Februari 2013. Märk att nyckelordet är importeras, inte tillverkas - men just den lilla detaljen måste jag kolla närmare. I alla fall, om de exporterar förstärkare utan "stndby/väntläge max 0.5W" funktion till EU efter datum då direktivet börjar gälla så kan de bli tvingade att anpassa förstärkarna post faktum. De kan givetvis välta över ansvaret för efteranpassning (om teknsikt genomförbart) på importören. Så som det var med nättrafos och Fender en gång i tiden. Hur det än blir så får konsumenterna betala i slutändan. |
|
| Author: | spufuz [ 08 Sep 2012, 15:34 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Quote: I alla fall, om de exporterar förstärkare utan "stndby/väntläge max 0.5W" funktion till EU efter datum då direktivet börjar gälla så kan de bli tvingade att anpassa förstärkarna post faktum. I så fall är det ju kört å bygga stärkare med likriktarrör? Nu är det ju inte så vanligt längre dock.. Men ändå. Rent hypotetiskt så blir de ju svårt. De e ju lika bra tillverkarna tar bort stand-by funktionen helt... |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 08 Sep 2012, 17:08 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
spufuz wrote: Quote: I alla fall, om de exporterar förstärkare utan "stndby/väntläge max 0.5W" funktion till EU efter datum då direktivet börjar gälla så kan de bli tvingade att anpassa förstärkarna post faktum. I så fall är det ju kört å bygga stärkare med likriktarrör? Det går att lösa det också. Lite dyrare bara. |
|
| Author: | Racing [ 08 Sep 2012, 18:08 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Mmm... de va ju d... |
|
| Author: | Tubis [ 08 Sep 2012, 18:09 ] |
| Post subject: | Re: Blackstar HT100 |
Hur menar ni nu? Varför skulle just likriktarröret vara en besvärligare faktor än att man måste stänga av alla andra rör? Vad missar jag? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|