| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Dynacord Hall-Jazz https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=75802 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Racing [ 23 Aug 2012, 11:09 ] |
| Post subject: | Dynacord Hall-Jazz |
...n here we go.... ![]() Den där säger en del!!! Inte så gammal som en del specs gör gällande mao,å det e svårt att se förbi att den e tillverkad den 22 mars 1966. ![]() Skicket på den vår nog sägas vara skitfint sånär som på att emblemen e väck. På gott å ont. Denna e då "reverb" varianten...voi voi voi voi... ![]() Svensksåld å ful som SATAN...å inte ens teleingångar har den! Men...mer eller mindre allt verkar iaf sitta där!! Kolla nätkabeln....de DÄR e fan mumma! Ojordat no less....gött eller... Skyddsjordade apparater e fan fegt.. ![]() Å som vanligt då Dynacords TOTALT obegripliga symboler för vad som gör vad. Visst..vi fattar att den till vä e tonkontroll....visst...vi fattar det. Samma med volymen längst till höger,men va fan de andra rattarna gör där.? Beats the fuck outta me! Å givetvis...dessa FÖRBANNADE DIN kontakter....Nåja. We fix. ![]() Den känns ärligt sagt lite lurigt kopplad(Förefaller som ingångsstegen ligger i para allihop). Hur som verkar det sitta ett ECL86 som reverb driver...å sicket jävla gutt fjäderreverb sen. Längst fram i bild ser ni att det sitter en ny 4.7k 3 wattare...jomen. Originalet var bränt...så där gick det originalvärdet åt helvete (Ni fattar själva vart detta e på väg va?? :blink: ) Som ni ser var det första jag gjorde att installera en matarkabel med skyddsjord...jaja...kalla mig fegis då...GÖR det!! Grejen e....med den resistorn bytt slog jag igång maskineriet å det visar sig jävligt nog att allt verkade funka!! Visst,lytar mm e givetvis totalslut,men det fungerar iaf... ![]() Å sen då denna fantastiska fjäderreverb enhet...jo tjena.... För att galvaniskt skilja gitarristen från det farliga invändigt...så sitter det en skruvad platta bakom den ENORMT välljudande original 10" Hr Pinternagel highperformance tratten. Ni fattar ju själva... performance by papp helt enkelt. Igen. ![]() Å här har vi då en överblicksvy av detta powerhouse. 18 watt no less via ett par EL84;or från Telefunken från anno dazumal. Den med blick ser att jag bara bryggat in en teleplugg till ena ingången...å jomen. Den spelar allt. Så e re...gammal dusk pansarvagns filosofi va.... ![]() Sen kommer vi då till den 10";are som får vilket Eminence eller Celestion som helst att framstå som en blek kopia....jojo...Hr Pinternagel har format ljudbilden i detta element med insikt å omsorg som vi råkkändråll töntar aldrig ens kommer i närheten av insiktsmässigt. Så e re bara... ![]() Å på ett personligt plan...asså jag bara MÅSTE komma till kunskap å förståelse om dessa förbannade bitar Pinternagel papp de envisades med att installera i allt från Jazz till Rex. Jag kommer ju fan inte kunna sova annars!! Med det sagt. Återigen slås jag,ärligt,lite av häpnad. Som ni ser e den ju PCB byggd maskinen å sanningen att säga...tysk ingenjörskonst för FÖRSÖK säga till mig att en PTP byggd maskin slår det man hittar invändigt i en Dyna från tiden det begav sig. Lödmasken i dem skulle nog fan motstå en kärnvapen attack! Lika samma...detaljer. Som att det sitter en invändig trimpott för att kunna begränsa hur mkt signal som skall blödas av till reverbet tex...det sitter en annan trimpott på typiskt Dyna manér som e brumpott för glöden...osv osv osv. Det hela e bara så genomtänkt att det gränsar till perverst...å vad vidare e ÄR de designmässigt så typiskt tyskt strikta att man fan bara dör ju en smula för SATAN va fula de e!! Men..i likhet med andra Dyna combos...så e en "Hall Jazz" en mkt lätt combo. 13kg. Mao...en småklubbs gigande gitarrists delight.. Nu kommer väl vikten öka ngt i samband med att jag byter till ett modernt 12" element (jaaaaaaaaaa....detta e inget att diskutera,alla Pinternagel anhängare får väl flytta upp mig på dödslistan då...),men oavsett blir det ingen tung pryl allt sagt å gjort... Å..se,sen sitter det ett antal små käcka ECC83;or i den. På typiskt Dyna manér då en concertina fasvändare...å de e jag bekant med sen tidigare å har vett på hur modda för att få dem att tåla rocknroll. No worries liksom. Det som däremot skall till denna ggn e ett antal fler pottar än original...å där vetti fan om jag inte kommer utnyttja ett antal av hålen som kommer bli efter de skrotade DIN kontakterna. Min tanke e att forma råkknråll....åsså bibehålla reverbet (f´låt..."hall;et" Oavsett. Skall bli kul att bygga upp denna till ngt mer modernt i vanlig "Racing ordning" å ändå...ha det till att fortfarande vara lika fult som de e... Hotrod var ordet. Fö haft datorkrasch så alla mina scheman e fn borta. E det ngn som e hugad å ligger på ett till maskin eller vet var jag kan hitta det...säg till för jösse namn! ....to be continued. |
|
| Author: | trälhavsvägen [ 23 Aug 2012, 20:59 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Den där var väl ute på annons, typ hämtas före 30 Augusti? Inte helt förvånad över att du knep den |
|
| Author: | Racing [ 23 Aug 2012, 22:09 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Yeeeep. Sagt det förr,säger det igen...e en bra källa till gammalt järn som inte kostar skjortan. Sen..sen skall sägas att den VAR trasig. Iofs snabbt åtgärdat,men icke desto mindre var den trasig. Lattjat vidare med lite småsaker under dagen. Typ masterpott osv. Vad det verkar e ingångsstegen alla kopplade på "instrumentvis". Dvs avkopplat in,10M i gallerjord å inget katodmotstånd. Tyckte åxå den lirar rätt lågt för 18w,men å andra sidan då så e det lika illa med driversteget...numer åtgärdat. Har en magkänsla av att detta kommer bli en liten trevlig å lätt "enkla gig" combo av ngn anledning. 18w som gör vad de skall...räcker en bit iaf |
|
| Author: | Racing [ 24 Aug 2012, 21:05 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Jahapp. Ömsom vin,ömsom vatten-som det heter. ![]() Har blivit gjort mkt idag....ni ser det inte,men baffeln e numer moddad att ta en 12";are...å det sitter iaf en på plats. Som synes e maskin i ett riktigt hyggligt skick får man säga. ![]() Å som synes på den lilla lysande lampan...så fungerar den tamigfan med! ![]() Bortsett från att jag fick fram sticksågen för att modda för 12" tratt...så vart det en del filurande för att chassiet inte skulle bottna i tratten. Ergo sum...så fick jag smeka listverket med den roterande filmaskinen. Vart ju bra å på det berömda håret kan jag säga! Åsså...denna EMINENTA konstruktion för det riktigt riktigt välljudande reverbet... ![]() Jajamen!! Detta 18w powerhouse!! Dynacord Jazz no less...eat your heart out!! ![]() Jomen. Såpass långt med en master installerad mellan drivern å själva concertinan. E en 1MA pott...å det hela fungerar preciiiiiiiiis som det e tänkt. Sen e en annan sak att jag avser installera lite mer pottar...samt att alla rattar får bli chickenheads vad det lider här.... ![]() Ovantill..ser de inte ut som det hänt så mkt. Jo...visst...en ny lyt å lite nya signalkondningar...visst,men det gör ju ingen sommar. ![]() Undertill däremot...e en annan femma. Som sagt så arbetar denna maskin eg med ett enda gainsteg per kanal å sen rakt in i concertinans driver. Not so anymore...pappa har varit framme varför det numer e kaskad kopplat. Skillnaden har inte låtit vänta på sig för nu e det milt sagt ett HELVETES klipp i den! Gain...finns så det räcker å blir över kan jag säga! Reverbet e fö fortfarande helt intakt. ![]() De stackar EL84;orna får vad de ska ha å lite till. E gamla Philips pipor nu...å jag grunnar på om jag skulle ragga fram ett par 6N14 för ändamålet...för de får hälsosamma 360 pinnar i B+ å ung 300 pinnar jämnt innan SGM;et. Hur som. Tyckte den var lågmäld....tills jag kikade på B+ till resp slutpipa. Ridå. Ena sidan...jajamen...andra sidan..not so much. Där var det kvar 3VDC...jopp. Skottad utgångstrafo. Nu inte världens ände med en lågwattare då de e billiga..men iaf. Hur som lånade jag en ur en annan maskin å lödade dit...å jo TJENA!!!! Jöss satan det e fart i den gamla Dynacorden!!! Bara tro mig!! Detta duger utan minsta tvivel att giga med! Så. Fick ring polarn å beställt en annan OT som dyker upp tidigt i veckan..därefter fortsätter arbetet. Blir fan bra skit det här!! Mkt mkt kapabel lite combo..jag lovar. |
|
| Author: | Racing [ 26 Aug 2012, 20:11 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Frågar igen. E det nån av oss som ruvar på ett schema till en Hall-Jazz? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 26 Aug 2012, 21:25 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Du får nog spränga spargrisen: http://www.manuals-in-pdf.com/index.php ... s+DYNACORD Finns också på radiomuseum.org - där får man regga sig och betala 25$ men då får man tillgång till hela arkivet. Jag är för snål... |
|
| Author: | Firetone [ 27 Aug 2012, 08:17 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Racing wrote: Frågar igen. E det nån av oss som ruvar på ett schema till en Hall-Jazz? Jag har mailat dig ett schema, vet inte om det stämmer men... |
|
| Author: | tligen [ 27 Aug 2012, 15:26 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
hemma (om en vecka) har jag nog schema på den vanliga jazz'en utan hall, om det kan vara till nån hjälp kan skanna o mejla då |
|
| Author: | Racing [ 27 Aug 2012, 21:40 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Jag tackar innerligt killar,men poängen e att Hall-Jazz till stor del INTE delar schema med en vanlig Jazz...så det får nog fan bli som Alex e inne på. Hur som har jag mekat vidare me maskin,å det hela har utvecklat sig såpass att den fått följa med hem ikväll. I första hand för att lattja med pottarna å se hur den svarar men även för att kunna köra den back to back mot den Twen jag har här hemmavid. ![]() En grej med de här gamla krigarna e att de ofta,mkt ofta,innehåller primo kvalitet vad avser flaskorna som sitter i. ![]() Som synes e reverbdelen alltså en form av påbyggnad till originalet. Mkt av schemat till den vanliga Jazz;en stämmer...men när vi kommer till den här delen,som alltså åxå innehåller ett 3e ingångssteg. 83;orna som e märkta Dynacord i de senare maskinerna antar jag skäligt eg e Telefunken (vilket sitter så märkt i tidigare Dynas) ![]() Detta e då delen som utgör den eg preampen samt PI. Även här Dynacord märkta ECC83;or som synes. ![]() Slutrören har jag lattjat med lite olika gamla godingar. Allt från olika Tfk till dessa Philips,vilket det landade på till slut. Original 150ohms motståndet e bytt mot en keramisk 120 Ohmare,å spänningsfallet över resistorn ifråga e ~11VDC. Har alltså kaskad kopplat två av kanalerna å drivit dem lite halvt elakt. Byggt om dem totalt till mer "gitarr orienterade" värden. ![]() La sedan en andra ingång mot den triod som sitter på den andra halvan av det ECC83 som funkar som driver för reverbet. Funkar...inte mkt mer med det,å iom det har maskin nu även en form av vettig clean kanal. Den andra kanalen...e i min mening som klippt å skuren för stygg bluesrock till ren skär rock. Elementet e som sagt bytt,å i detta fallet har jag då haft ur baffeln å sågat om så en 12"are får plats. Problemet,eller vad man skall kalla det,e att maskin e såpass grund att alla 12" trattar inte får plats. Använde därför ett gammalt Roland 30w dito jag hade liggandes,å faktum e att iom att combon e "halvsluten" så låter det faktiskt inte helt skit iaf. Att den sedan ändrar karaktär när man kopplar den mot en 412a...ptja...de e väl ganska självskrivet antar jag. Men,precis som med en Twen så har denna maskin som JAG ser det nu en funktion som en jättebra combo att snabbt hugga tag i å pysa iväg till de mindre gigen. Den väger tom ngt mindre än Twen... Å som jag påpekat tidigare har den fanimig ett reverb att bara DÖ för. Det låter verkligen SÅ jävla snyggt!! Ett tag var jag inne på att installera en "riktig" tonstack i den,men...efter att ha bytt allt i vägen av signalkondningar så får jag faktiskt erkänna att jag börjat tvivla lite. Precis som en Twen har denna bara ett tonvred (jmfr tex pro Jr),å det hela fungerar riktigt riktigt bra. Det som e lite skit i sammanhanget e att jag nu isf har ett antal tomma hål i faceplaten jag inte vet vad att göra med,meeeeeeen...å andra sidan same shit så länge den låter så bra som den gör. Tweaks? Jo...lite tycker jag det återstår. Men... ![]() Jofan. Såpass färdig e den allt. |
|
| Author: | Racing [ 09 Sep 2012, 15:57 ] |
| Post subject: | Re: Dynacord Hall-Jazz |
Även om jag på de flesta plan ansett att denna maskin var klar kunde jag inte hålla fingrarna i styr...ni vet "what IF?". Så dels fick jag skojat runt lite med spänningsdelarna in mot reverbet,så det vart mer aktivt,å dels sett över katodtopologin ngt för de drivande gainstegen. Men. Den största skillnaden var faktiskt när jag installerade en annan,generisk,OT. Volymen som maskin var kapabel till gick upp ngt alldeles väldigt markant. I stort tycker jag verkligen att detta blev en jävla trevlig lite combo. Det jag lurat på lite e om man skulle kapa till en ny baffel å trycka dit 2st 10" istället.? Iom bakplattan blir den ju lite "sluten" som combo sett,å den grejen gör att den lilla lätta maskinen faktiskt låter "stort" för sin storlek. Frågan e? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|