| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| UL https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74865 |
Page 1 of 1 |
| Author: | emaushenric [ 25 Jul 2012, 23:38 ] |
| Post subject: | UL |
Ska bygga om en Simms Watts PA 100 som har UL-koppling. Det verkar råda lite olika meningar hurvida det låter bra eller dåligt i en gitarrstärk, jag har aldrig testat så jag vet inte. Är det någon här som har kört UL-koppling i en high-gain-stärkare förut? Går det fint att bara isolera de extra kablarna från OTn och köra med vanlig pentod-koppling till skärmgallren? Det borde väl inte vara några problem? Det kommer bli en maskin som ska användas till metal så jag vet inte om det är någon större idé att krångla med att ha switchbart mellan pentod och UL, det är i huvudsak preampen som ska stå för hur det kommer att låta så det hörs förmodligen ingen gigantiskt skillnad i hur man kopplar slutsteget när det är massor av dist? Kommer köra med EL34or och long-tailed-PI med lite större svans än i en Marshall. |
|
| Author: | Racing [ 26 Jul 2012, 00:10 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Jag har ju skojat lite med det där det sista,å då i mer än en maskin. Jag vill börja med att klargöra att det som följer e mina åsikter. Varken mer eller mindre,å bör som jag ser det vägas därefter. Att UL kopplade steg skulle per automatik låta sämre än sina motsatser anser jag är rent skärt pissprat. Sanningen,i min mening, e att UL slutsteg har det med sig att de förlåter inte. Mao,skit in= skit ut. Å om ngt Henric skulle jag nog sagt att för highgain metal vetti fan om det inte rent av vore att föredra då du såvitt jag vet i de lägena ändå sätter mer eller mindre all ton i preamp samt PI. Det som slagit mig i sammanhanget e hur bred ljudpalett ett UL steg kan bjuda på om man gör svansresistorn i PI:n ställbar genom en väl utformad presence kontroll. Värmen i ljudet finns där hela tiden å genom att som tex mig föreslaget när det begav sig för en liten tid sedan labba med mängden feedback ger även det väldigt mycket. Poängen,som framfördes,e att ett UL steg har en större grad av intern feedback per design. Kort sagt Henric så svarar iaf jag som så att prova till att börja med precis tvärtemot det du e inne på. Gör "din grej" å koppla skiten som det e tänkt,dvs som UL,å var i det beredd på att du med en tidigare given preamp design kommer labba lite dels med PI:ns svansresistor samt med presencekontroll och feedback. Min gissning,efter att ha lyssnat till en del av dina andra alster,e att det kommer passa dig som hand i handske. I mitt fall bygger ju även jag mkt av den ton jag gillar å vill åt i preampen,fast mer åt råkkändråll då, å iom det vart det med att utforska UL ett ganska naturligt steg antar jag. Ett e säkert,å det e att jag kommer besöka den fåran av byggandet som UL utgör igen-å det med glädje. Det skall sägas att UL kopplade maskiner,i min begränsade erfarenhet,inte blir maskiner för den direkta nybörjaren på att gnida sträng,men att det åt andra hållet kan vara mkt mkt belönande för de som passerat det stadiet. JUST för att UL ger; skit in=skit ut. Prova som det var menat först säger jag. Helt klart. Mina Fenders jag knåpat till med UL steg finns det vid detta laget ganska många som uppskattar. Naturligtvis jätteroligt!! |
|
| Author: | emaushenric [ 26 Jul 2012, 00:31 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Tack för svar! En del som bygger metalstärkare gillar ju att peta i tex KT88or och vad jag har förstått så viker de sig inte i första taget utan då borde ju slutsteget gå relativt rent hela tiden? Eller tänker jag knas? Och då kan ju UL-koppling kanske vara bra eftersom att man vill åt ett ganska transparant slutsteg. En annan grej jag funderat på är att jag kör med ganska mycket återkoppling i mina byggen och bygger in basboost och grejer i feedbackslingan. Om nu UL-kopplingen innebär att det redan är en del återkoppling så kanske det inte blir optimalt med en massa mer återkoppling? |
|
| Author: | Racing [ 26 Jul 2012, 00:55 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Det med återkoppling,det lilla jag labbat samt läst mig till,e milt sagt ett mer invecklat ämne. Som sagt bär ett UL steg med sig en grad av intern feedback,men det innebär inte att det e utan merit. Säger det igen Henric,å eg mest för att jag fått uppfattningen att du som jag till en grad e på en läroresa å att utvecklingen av kunskap kring ämnet från ggn till annan e det primära... Prova att koppla UL. Enda sättet att eg veta vad du tycker e som jag ser det att prova,å att testa e liksom inte att bygga om halva stärkaren. Jag kan kort konstatera att jag gillar det UL kan ge. Utan minsta tvivel,vilket då till DEL bottnar i att jag e allergisk mot "dist gröt". Därav blir många fabriksbyggda alster inte min grej. Jag har kommit dit att jag iaf försöker jaga sträng,ton,häng å separation. Ibland mer lyckat..ibland mindre,men eftersom det e min arbetsbeskrivning innebär det som jag ser det att tex UL kan fås att jobba FÖR mig i det att nå målen. I det att jag labbat med det har jag åxå stämt av med "the wise men of Acron" å det de delgett mig i sammanhanget har varit sparkar i som jag ser det rätt riktning. Å det ovan med skit in= skit ut stämmer verkligen i fallet med UL kopplade slutsteg. Nu e det ju samtidigt så att intern feedback eller inte så bär de Fender maskiner jag labbat med detta i även en extern NFB krets. Mao har du som jag ser det fortfarande all möjlighet i världen att skapa den formen av feedback setup du uppenbarligen har preferens för. Det ena utesluter som jag ser det INTE det andra i detta fallet. Totalt å generellt sett får jag säga att jag har svårt att förstå dem som belackar UL kopplade steg. Att de skulle låta dåligt avfärdar jag i egen erfarenhet,om än begränsad som sagt,som rent skitprat. Isf e det inte helt orimligt att konstatera att man belackar det man inte förstår eller äger förmögenhet att utmana rent ljudmässigt. Däremot säger jag inte heller att de e bättre. Inte alls,jag konstaterar bara för min egen del att de e annorlunda. Poängen e att jag inom det absolut sista gjort två maskiner som e varandras ytterlighet ur det perspektivet. Dels den Fender75 du kan läsa om å dels den gamla Vox AC-50 som du åxå kan läsa om i varsin tråd. Ytterligheter i det att där Fendern arbetar UL med feedback original så arbetar Voxen utan ens återkoppling-alls. Vidare skiljer det ju genom att Fendern använder 6L6 å Vox;en EL34. Preamparna jag skapat till dem har däremot ganska stora likheter rent tonalt,vilket skulle bevisas av att på rimliga ljudnivåer (innan slutrören i Vox;en börjar saturera på riktigt) så har de helt klart tonala likheter. Så långt skall sägas utan tvekan till Fenderns fördel. Ena bättre eller sämre än den andra? Näfan. Annorlunda. Vox;en förlåter utan ett uns av tvekan mer i mitt spel medans Fendern å andra sidan besitter en annan form av dynamik. Där Vox;en e 4steg samt katodfäljare e Fender 4 steg samt 2 katodföljare,där förvisso katodföljarna e uppsatta med katodresistor. Oavsett. Fendern känns än så länge för MIG som den mer tonalt "färdiga" (blir ens alster nånsin det? Nöjd e jag dock så långt verkligen med båda två. Säger det igen Henric. Var inte så snabb med att såga UL principen. Tror utan minsta uns av tvivel att den kan ha MYCKET merit för det du sysslar med. Prova. vad e det värsta som kan hända? Att du isolerar ett par tappar å drar ny tåt ink effektresistorer till skärmgallrena.... |
|
| Author: | Racing [ 26 Jul 2012, 01:05 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Fö. Som en fotnot i sammanhanget. Om du nu bestämmer dig för att prova kan det vara en grej att du vet att det e helt normalt att ett UL kopplat steg brummar lite innan slutrören kommer upp i driftstemp. Olika rör har som bekant olika långa ramp-ups å där e ett UL steg känsligare än konventionella steg. Mao e det att det brummar ngr sekunder INTE fel utan helt naturligt. När du sedan ställer bias e det mer noga att du hamnar inom ngn/ngr mA mellan rören för att inte skapa obalans i steget. Om du får obalans faller en del av UL stegets tillgångar direkt. Mao kan det vara en mkt god ide med dels ställbar bias samt balanserbar bias. Ngt du löser enkelt med ett par trimpottar å resistorer i vanlig ordning. |
|
| Author: | emaushenric [ 26 Jul 2012, 01:17 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Ja, då provar jag nog att köra UL så får jag prova på det också, vem vet, det kanske är helrätt i en metalmaskin Det är ju precis som du skriver ingen jätte-operation att bygga om till pentod. Funderar på att sätta det på switch iallafall så man kan switcha mellan UL och pentod... Det är inget extra angående skärmgallermotstånd när man kör UL va? Funkar fint att peta i nya trådlindade 1K 5W? Tack för svar och synpunkter! |
|
| Author: | emaushenric [ 07 Sep 2012, 03:01 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Så här blev den att låta: http://www.youtube.com/watch?v=mu3DbqtXm-Q Känsliga lyssnare varnas för hiskeliga mängder dist och stenhård preshape-filtrering |
|
| Author: | Stefan_E [ 07 Sep 2012, 08:41 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Det var inget dåligt bygge, snygg layout, rent o fint o gott om plats mellan sakerna. Körde du switchbar UL, o vad tycker du om det isf? Hur ser preamp ut annars, är schematics nåt du håller på med o vill dela med dig av? Har inte byggt nåt direkt high gain själv, så för min del hade det varit kul att se vad du byggt "på papper". |
|
| Author: | emaushenric [ 08 Sep 2012, 20:16 ] |
| Post subject: | Re: UL |
Stefan_E wrote: Det var inget dåligt bygge, snygg layout, rent o fint o gott om plats mellan sakerna. Körde du switchbar UL, o vad tycker du om det isf? Hur ser preamp ut annars, är schematics nåt du håller på med o vill dela med dig av? Har inte byggt nåt direkt high gain själv, så för min del hade det varit kul att se vad du byggt "på papper". Tack! Jag körde inte switchbart UL. Scheman är något jag håller för mig själv. Men kanal 1 är en två-stegs krets med katodföljare, kanal 2 är switchbar mellan tre och fyra gainsteg med katodföljare och har även diodklippning på switch som inte droppar volymen, kanal 3 är en fyrstegare. Sen har samtliga kanaler några "preshape-kontroller" samt gain, bass, middle, treble och volym. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|