Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Rörfråga-okänd mark
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74855
Page 1 of 1

Author:  Racing [ 25 Jul 2012, 19:55 ]
Post subject:  Rörfråga-okänd mark

E som så att det ligger ytterligare en gammal Dynacord till salu jag e lite halvintresserad i. Som bekant drar jag mig inte för att lattja å leka med även mer obskyra flaskor å den maskin det avser e en som heter Hall-Rex.

Tillverkades mellan 1961 å -62...å grejen e att den då har inbyggt reverb,som namnet antyder från tyskan.

Stora delar av schemat känner jag ju igen,å ECL 82 tex har jag ju haft tidigare kontakt med iom FBT 500-R2,å då som reverb flaska. I Hall-Rex sitter det då ett ECL86,vilket jag antar vid tiden var mer eller mindre splitternytt som design sett.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dynacord_Hallrex_1961.pdf

Schemat till denna relativt enkla stärkare,rent gainstegsmässigt,hittar ni i länken.

Utanpå det med ECL86;an sitter det vidare en pipa som e helt okänd för mig. EAM86.
Det lilla av värde jag snabbt googlat fram;

http://www.r-type.org/exhib/aaa0742.htm

Men i vanlig ordning antar jag skäligt att det finns ngn bland bojens medlemmar som har något att berätta kring båda dessa pipor.?

Min baktanke i sammanhanget e att isf gå upp i spåren på de Twens jag gjort,fast bara med reverb...

Author:  VacuumVoodoo [ 25 Jul 2012, 21:28 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

ECL86=1/2_ecc83+mini_EL84 i en flaska. Ej i längre i produktion, svår att få tag i. Därmed dyr.
Kretsen som den ser ut kan dock konverteras enkelt till ECL82.
Den andra mystiska flaskan är s.k. magiskt öga och här används som utstyrningvisare.

Author:  Racing [ 25 Jul 2012, 21:43 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

Tack Alex.

Men,missar jag ngt här? Ser mig ut som signalen går ner i den "mystiska" flaskan som recovery från reverbet?

Author:  Sustain [ 25 Jul 2012, 22:01 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

Racing wrote:
Tack Alex.

Men,missar jag ngt här? Ser mig ut som signalen går ner i den "mystiska" flaskan som recovery från reverbet?
Tolkar lika som dig Jesper. Indikatorröret i fråga innehåler även en triod, som här används som reverbrecovery. Inte så vanligt rör kanske. Om du inte behöver indikatorn så har du ju plats för en vanlig dubbeltriod där i stället.

Author:  VacuumVoodoo [ 25 Jul 2012, 22:16 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

Jag måste börja titta långsammare... :oops:

Author:  Racing [ 25 Jul 2012, 23:02 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

Antar skäligt att trafona e liknande de man hittar i lilla Twen.

Min baktanke i sammanhanget e ju att isf vrida till ytterligare en liten trevlig 18wattare. Erfarenheterna från Twen;arna ger ju att trafona orkar med en hel del kan jag säga....
Grundtanken e ju isf givetvis att addera gainsteg,å frågan e hur tex ECL86 funkar rent signalmässigt med tex ett efterföljande ECC83.?

Author:  Kucera [ 26 Jul 2012, 15:08 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

billigt ECL86 :D

http://www.tradera.com/nytt-mullard-ecl ... _160269208

ännu billigare EAM86 :D

http://www.tradera.com/philips-eam86--- ... _160176945

Author:  VacuumVoodoo [ 26 Jul 2012, 17:50 ]
Post subject:  Re: Rörfråga-okänd mark

Att ens fundera om det är skitbra priser är slöseri med tid om det verkligen är oskulder. Slå till nu!

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/