| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Diodhjälp https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74745 |
Page 1 of 1 |
| Author: | David Wikström [ 21 Jul 2012, 11:21 ] |
| Post subject: | Diodhjälp |
Har en gammal adapter till min Big Muff som helt plötsligt slutat funka. Har öppnat den och trafot lever, men dioden D5 ser suspekt ut som ni ser. Så jag har ett par frågor: 1, Kan jag på något sätt mäta med multimetern och se ifall en diod funkar eller är trasig? 2, På denna diod står det 9VIP på. Är det noga att byta mot exakt likadan? Vad skulle t.ex. hända ifall jag satte dit en 4007:a istället? Annars har jag ett par dioder som ser likadana ut men som heter 56 BZX.
|
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 21 Jul 2012, 17:37 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Ser ut som 9.1V Zenerdiod, 1Watt. Svarta bandet är katodmärkning för att man skall koppla in det korrekt. Testa först de andra 4 dioderna. Ställ multimetern i diodtest: brukar vara markerad med diodsymbol. Plusprob till anod, minusprob till katod, metern skall visa mellan 0.5 och 0.7V. Vänd på proberan, nu skall metern visa avbrott eller "Out of range". Alla andra visningar betyder kass diod. Mätning med likrktardiod i kretsen med transformator ansluten kan ge falska visningar. Om det finns säkring på transformatorns sekundärsida så ta bort den inna du mäter. Givetvis skall adaptern inte vara ansluten till nätet. |
|
| Author: | David Wikström [ 21 Jul 2012, 18:10 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Tack för hjälpen! Tänk att jag aldrig sett att jag kan mäta dioder med min multimeter. Man ställer den på samma som summern tydligen. När jag testar de andra dioderna så visar det som du säger, runt 0,6V, men den här Zenern "summar" d.v.s. multimetern piper. Då är den kass va? Mäter jag den åt "fel" håll så visar den ingenting som på en fungerande/hel diod. Men kan jag byta ut den mot något annat eller måste jag få tag i en likadan? |
|
| Author: | ralvejd [ 21 Jul 2012, 22:54 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
David Wikström wrote: När jag testar de andra dioderna så visar det som du säger, runt 0,6V, men den här Zenern "summar" d.v.s. multimetern piper. Då är den kass va? Mäter jag den åt "fel" håll så visar den ingenting som på en fungerande/hel diod. Men kan jag byta ut den mot något annat eller måste jag få tag i en likadan? Zenerdioden är nog hel, om jag nu tolkar det du skriver rätt Den funkar som en vanlig diod ända tills backspänningen överstiger 9,1V , då släpper den igenom ström Används som en simpel spänningsregulator eller som spänningsreferens i en liten mer komplicerad spänningsregulator. Du kan inte byta zenerdioden mot något annat än en 9,1V och med min samma effekttålighet De kostar skit och ingenting |
|
| Author: | David Wikström [ 22 Jul 2012, 12:00 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
ralvejd wrote: De kostar skit och ingenting Jag tror dig, men som vanligt åker man på en asdyr frakt oavsett vart man beställer ifrån. Men om Zenern är hel, vad kan det då vara? Det är ju inte så mycket prylar i den här. Vi snackar 5 dioder, ett motstånd, två ellyter och ett trafo..? |
|
| Author: | Amp Healer [ 22 Jul 2012, 12:15 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Du skrev:"Har öppnat den och trafot lever" Hur vet du det? Med en så här enkel konstrution så är nog risken att trafon har lämnat in |
|
| Author: | David Wikström [ 22 Jul 2012, 12:33 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Nej, helt säker kan jag väl inte vara, men eftersom att jag kan mäta en resistans på primären och sekundären så borde ju trafot transformera någons sorts spänning i alla fall, även om det inte nödvändingtvis blir "rätt" spänning. Men hur är det man räknar nu igen, är det inte såhär: Primären: 1624 Sekundären: 28 1624 / 28 = 58 230V / 58 = 4V Trafot borde ge 4V~ Det är sån knepig konstruktion att man måste stänga locket för att man ska kunna sätta i den i väggen, så jag kan ju inte mäta något medan den sitter i så att säga. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 22 Jul 2012, 12:37 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Lndningars resistans har absolut ingenting med spänningomsättningen att göra. Däremot antal trådvarv. Det kan man inte mäta med multimeter. |
|
| Author: | David Wikström [ 22 Jul 2012, 12:45 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
VacuumVoodoo wrote: Lndningars resistans har absolut ingenting med spänningomsättningen att göra. Däremot antal trådvarv. Det kan man inte mäta med multimeter. Jaha, det var som fan. Det visste jag inte. Men man kan väl iaf konstatera att med en resistans på båda sidor så borde det ske en transformering i alla fall? Att någonting borde komma ut på sekundären? |
|
| Author: | Tubis [ 22 Jul 2012, 13:07 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Mät spänningen i stället på sekundären. Spänningsbortfall är det lättaste sättet att felsöka.......finns den där så fortsätter du på andra sidan dioderna. Finns den där så på andra sidan resistorn. Glöm inte att du ska ställa in mätaren på AC innan dioderna och DC efter. |
|
| Author: | David Wikström [ 22 Jul 2012, 13:19 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Det dumma är ju bara det att konstruktionen är lite knepig så det går inte att ha den i vägguttaget och locket av för locket håller ihop hela skiten. Kanske kan tejpa ihop den temporärt kanske? |
|
| Author: | Tubis [ 22 Jul 2012, 13:29 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Det är nog bättre att koppla på 230 temporärt än att "gissa" vad som är fel och beställa delar därefter. |
|
| Author: | Bassamps [ 22 Jul 2012, 13:49 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Det vanligaste felen med nätadaptrar är att den inbyggda termosäkringen går. (brukar vara en liten platt en som är instoppad i trafen.) |
|
| Author: | tokfan [ 22 Jul 2012, 14:18 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Tjena! De säljer billiga adaptrar på clas ohlson och finns nästan alltid för 10-15 spänn i skrotlådor på myrorna om det är en 9V du är på jakt efter. hare gött!! |
|
| Author: | David Wikström [ 22 Jul 2012, 19:19 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Ja du tokfan. Det kanske bara är jag som är dumsnål här. Kanske enklast att bara köpa nytt. Det enda dumma är väl att vissa adaptrar kan få vissa pedaler att surra utav bara helv€te. |
|
| Author: | tokfan [ 22 Jul 2012, 20:19 ] |
| Post subject: | Re: Diodhjälp |
Jag är så snål att jag aldrig ens köper en riktig ny. Fast det är ju roligare om man kan laga och skönt att slippa gå till myrorna också, så jag ska följa den här tråden och kolla hur jag ska göra om min säckar ihop. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|