| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Varm rectifier reborn och hot plate test https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74573 |
Page 1 of 1 |
| Author: | forband [ 14 Jul 2012, 22:25 ] |
| Post subject: | Varm rectifier reborn och hot plate test |
Testade lite hur varm recto kan bli och visst, det började lukta lite bränt! Håller den på och bränns in, eller säljs de inbrända och klara? Den är aldrig tidigare körd så hårt, är det normalt att den luktar lite då? Kameramic... http://youtu.be/cbV80U250Bw |
|
| Author: | Racing [ 15 Jul 2012, 10:38 ] |
| Post subject: | Re: Varm rectifier reborn och hot plate test |
Jag antar att det du avser med bränna in e just att det luktar lite om maskin? Isf,ja. Å det kommer fortsätta lukta länge gissar jag. Verkningsgraden på en röris e inte direkt 100% varför de som sagt utvecklar en del värme. Inget konstigt i det utan snarare e det som det skall. THD;n i sin tur gör inte den bilden lättare för maskin. En fotnot i sammanhanget,vilket verkar vara en spridd missuppfattning,e att en attenuator INTE e gjord för att förvandla ett vrål till en viskning. Mao,använd THD;n med omdöme. |
|
| Author: | forband [ 15 Jul 2012, 20:24 ] |
| Post subject: | Re: Varm rectifier reborn och hot plate test |
Racing wrote: Jag antar att det du avser med bränna in e just att det luktar lite om maskin? Isf,ja. Å det kommer fortsätta lukta länge gissar jag. Verkningsgraden på en röris e inte direkt 100% varför de som sagt utvecklar en del värme. Inget konstigt i det utan snarare e det som det skall. THD;n i sin tur gör inte den bilden lättare för maskin. En fotnot i sammanhanget,vilket verkar vara en spridd missuppfattning,e att en attenuator INTE e gjord för att förvandla ett vrål till en viskning. Mao,använd THD;n med omdöme. Ja, det luktade lite mer än när ny elektronik blir varm, lite strävare bränt om man säger så. men det är väl omöjligt att säga vad det berodde på antar jag. jag förstår inte riktigt den missuppfattningen som du tar up, vad menas? och du, tack för ditt svar! |
|
| Author: | nilo [ 16 Jul 2012, 00:11 ] |
| Post subject: | Re: Varm rectifier reborn och hot plate test |
Jag förstår hans kommentar som att det kanske inte är så vist att köra en hundrawattare på fullt spett för att sedan ta ner volymen till "grannarna-sover-volym". Att köra den på halvfart och ta ner några decibel för att få klubbgigsvolym är kanske vettigare? F.ö tyckte jag inte att det lät så spännande om den där pjäsen. Jag tror inte maskiner mer massvis av förstegsdist låter topp när slutsteget viker sig. Enligt mig låter det saggigt, otydligt och brötigt. En gammelmarshall funkar bättre att pressa slutsteget på då den fortfarande är tight och klar i tonen när man gör så. Det blir nog lite för mycket med en sådan här maskin. |
|
| Author: | forband [ 16 Jul 2012, 06:11 ] |
| Post subject: | Re: Varm rectifier reborn och hot plate test |
det är knepigt att få det att låta bra i sovrummet, sant! mesan är extremt högljudd, extremt. där körde jag nog också på tubetrackat. blir vackert värmeelement att ha till vintern. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|