View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:20



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Varm rectifier reborn och hot plate test 
Author Message

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Varm rectifier reborn och hot plate test
Testade lite hur varm recto kan bli och visst, det började lukta lite bränt! Håller den på och bränns in, eller säljs de inbrända och klara? Den är aldrig tidigare körd så hårt, är det normalt att den luktar lite då? Kameramic...

http://youtu.be/cbV80U250Bw


14 Jul 2012, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Varm rectifier reborn och hot plate test
Jag antar att det du avser med bränna in e just att det luktar lite om maskin?
Isf,ja. Å det kommer fortsätta lukta länge gissar jag. Verkningsgraden på en röris e inte direkt 100% varför de som sagt utvecklar en del värme. Inget konstigt i det utan snarare e det som det skall.

THD;n i sin tur gör inte den bilden lättare för maskin.

En fotnot i sammanhanget,vilket verkar vara en spridd missuppfattning,e att en attenuator INTE e gjord för att förvandla ett vrål till en viskning. Mao,använd THD;n med omdöme.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jul 2012, 10:38
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: Varm rectifier reborn och hot plate test
Racing wrote:
Jag antar att det du avser med bränna in e just att det luktar lite om maskin?
Isf,ja. Å det kommer fortsätta lukta länge gissar jag. Verkningsgraden på en röris e inte direkt 100% varför de som sagt utvecklar en del värme. Inget konstigt i det utan snarare e det som det skall.

THD;n i sin tur gör inte den bilden lättare för maskin.

En fotnot i sammanhanget,vilket verkar vara en spridd missuppfattning,e att en attenuator INTE e gjord för att förvandla ett vrål till en viskning. Mao,använd THD;n med omdöme.


Ja, det luktade lite mer än när ny elektronik blir varm, lite strävare bränt om man säger så. men det är väl omöjligt att säga vad det berodde på antar jag.

jag förstår inte riktigt den missuppfattningen som du tar up, vad menas?
och du, tack för ditt svar!


15 Jul 2012, 20:24
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Varm rectifier reborn och hot plate test
Jag förstår hans kommentar som att det kanske inte är så vist att köra en hundrawattare på fullt spett för att sedan ta ner volymen till "grannarna-sover-volym". Att köra den på halvfart och ta ner några decibel för att få klubbgigsvolym är kanske vettigare?

F.ö tyckte jag inte att det lät så spännande om den där pjäsen. Jag tror inte maskiner mer massvis av förstegsdist låter topp när slutsteget viker sig. Enligt mig låter det saggigt, otydligt och brötigt. En gammelmarshall funkar bättre att pressa slutsteget på då den fortfarande är tight och klar i tonen när man gör så. Det blir nog lite för mycket med en sådan här maskin.

_________________
http://www.voodooaudio.se


16 Jul 2012, 00:11
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: Varm rectifier reborn och hot plate test
det är knepigt att få det att låta bra i sovrummet, sant! mesan är extremt högljudd, extremt. där körde jag nog också på tubetrackat.
blir vackert värmeelement att ha till vintern.


16 Jul 2012, 06:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.