Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Högtalar impedans?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74568
Page 1 of 1

Author:  urbanblues [ 14 Jul 2012, 20:39 ]
Post subject:  Högtalar impedans?

Hej jag har en Laney Lionheart med 4 10" på 8ohm
Jag tänkte byta 2st 10" mot en 12" på 8ohm
Det blir 3st högtalare på 8ohm och förstärkaren har alternativ 4, 8, 16.
Är detta möjligt?

Author:  Michael [ 14 Jul 2012, 21:18 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Minst fel blir det nog om du kopplar alla tre i serie. Det blir ju 24 ohm och använder du 16 ohmsutgången så blir det nog ingen faraip

Author:  Tubis [ 14 Jul 2012, 21:29 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Michael wrote:
Minst fel blir det nog om du kopplar alla tre i serie. Det blir ju 24 ohm och använder du 16 ohmsutgången så blir det nog ingen faraip
Minst fel blir det väl om han kopplar 16ohmsparet med den nya 8 ohmaren parallellt=5.3ohm :roll:

Author:  Amp Healer [ 14 Jul 2012, 21:36 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Tubis wrote:
Michael wrote:
Minst fel blir det nog om du kopplar alla tre i serie. Det blir ju 24 ohm och använder du 16 ohmsutgången så blir det nog ingen faraip
Minst fel blir det väl om han kopplar 16ohmsparet med den nya 8 ohmaren parallellt=5.3ohm :roll:


Stämmer, vilket gör att detta med tre högtalare alltig är lite off, man få antingen höra på 4 ohm eller 8 ohm, sen är detta normalt ingen "big deal" då dom flesta OT klara av det.

Author:  Michael [ 14 Jul 2012, 22:15 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Ni har naturligtvis rätt skulle tänkt lite till innan jag skrev

Author:  urbanblues [ 14 Jul 2012, 22:53 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Jo jag googla men jag hittade inget som utgick från 3 högtalare allt var 2 eller 4
Tur Ljudbojen finns med alla hjälpsamma
:-)

Author:  Michael [ 14 Jul 2012, 23:53 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Men om man kopplar ett 16ohmspar parallellt med en 8ohmare, blir det inte väldigt stor skillnad på hur mkt effekt som kommer till varje högtalare och därmed hur mycke de olika höögtalarna låter?.
Den mesta effekten kommer väl att haamna hos 12an och de andra 2 låter väl mkt mindre?

Author:  Tubis [ 15 Jul 2012, 06:17 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Michael wrote:
Men om man kopplar ett 16ohmspar parallellt med en 8ohmare, blir det inte väldigt stor skillnad på hur mkt effekt som kommer till varje högtalare och därmed hur mycke de olika höögtalarna låter?.
Den mesta effekten kommer väl att haamna hos 12an och de andra 2 låter väl mkt mindre?

Man får väl hoppas att de två låter lika mycket som den ena.....annars så är det ju svårt att säga för olika element låter olika mycket. Det enklaste är ju att ha samma element och jämt antal.

Author:  urbanblues [ 15 Jul 2012, 22:04 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Förstärkaren är på 20w
12" skall klara 15w Weber 12A100
Då bör det väl fungera.
10orma i serie och 12an parallellt

Author:  Tubis [ 15 Jul 2012, 22:09 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Fungerar gör det...det handlar nog mest om det låter som man tänkt sig......

Author:  Sustain [ 15 Jul 2012, 22:57 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

urbanblues wrote:
Förstärkaren är på 20w
12" skall klara 15w Weber 12A100
Då bör det väl fungera.
10ora i serie och 12an parallellt
Då kommer tolvan att dominera ganska rejält skulle jag tro. Det beror förstås på vilken verkningsgrad det är på elementen, men oftast är tolvor effektivare än tior, och här får den dessutom mycket mer effekt.
Men det är bara praktiska prov som ger besked om hur det låter.
Som alternativ föreslår jag att du testar att parallellkppla alla tre elementen och kör på 4 Ohm. Då kan du även testa hur det låter med med ena tian bortkopplad. Kortslut gärna anslutningarna på den då, så att den inte fladdrar i motfas till de andra. Eller testa både med och utan kortslutning för all del.

Author:  arnenym [ 16 Jul 2012, 13:41 ]
Post subject:  Re: Högtalar impedans?

Du kan ha 12:an på 8 ohm och 2 st 4 ohms 10 or i serie. då får du 4 ohm. Så har jag kopplat i min 2x8 + 1x12 låda.
10 orna får bara hälften av trycket jämfört med 12:an. men Webers 12A100 är ganska tystlåten så det kommer att fungera bra.
du kan hämta ett excellark som hjälper dig att räkna här: http://www.duncanamps.com/technical/impedance.html
:D

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/