View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 21:20



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Högtalar impedans? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Högtalar impedans?
Hej jag har en Laney Lionheart med 4 10" på 8ohm
Jag tänkte byta 2st 10" mot en 12" på 8ohm
Det blir 3st högtalare på 8ohm och förstärkaren har alternativ 4, 8, 16.
Är detta möjligt?


14 Jul 2012, 20:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Högtalar impedans?
Minst fel blir det nog om du kopplar alla tre i serie. Det blir ju 24 ohm och använder du 16 ohmsutgången så blir det nog ingen faraip


14 Jul 2012, 21:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Högtalar impedans?
Michael wrote:
Minst fel blir det nog om du kopplar alla tre i serie. Det blir ju 24 ohm och använder du 16 ohmsutgången så blir det nog ingen faraip
Minst fel blir det väl om han kopplar 16ohmsparet med den nya 8 ohmaren parallellt=5.3ohm :roll:

_________________
Johan Hansson


14 Jul 2012, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Högtalar impedans?
Tubis wrote:
Michael wrote:
Minst fel blir det nog om du kopplar alla tre i serie. Det blir ju 24 ohm och använder du 16 ohmsutgången så blir det nog ingen faraip
Minst fel blir det väl om han kopplar 16ohmsparet med den nya 8 ohmaren parallellt=5.3ohm :roll:


Stämmer, vilket gör att detta med tre högtalare alltig är lite off, man få antingen höra på 4 ohm eller 8 ohm, sen är detta normalt ingen "big deal" då dom flesta OT klara av det.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Jul 2012, 21:36
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Högtalar impedans?
Ni har naturligtvis rätt skulle tänkt lite till innan jag skrev


14 Jul 2012, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Högtalar impedans?
Jo jag googla men jag hittade inget som utgick från 3 högtalare allt var 2 eller 4
Tur Ljudbojen finns med alla hjälpsamma
:-)


14 Jul 2012, 22:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Högtalar impedans?
Men om man kopplar ett 16ohmspar parallellt med en 8ohmare, blir det inte väldigt stor skillnad på hur mkt effekt som kommer till varje högtalare och därmed hur mycke de olika höögtalarna låter?.
Den mesta effekten kommer väl att haamna hos 12an och de andra 2 låter väl mkt mindre?


14 Jul 2012, 23:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Högtalar impedans?
Michael wrote:
Men om man kopplar ett 16ohmspar parallellt med en 8ohmare, blir det inte väldigt stor skillnad på hur mkt effekt som kommer till varje högtalare och därmed hur mycke de olika höögtalarna låter?.
Den mesta effekten kommer väl att haamna hos 12an och de andra 2 låter väl mkt mindre?

Man får väl hoppas att de två låter lika mycket som den ena.....annars så är det ju svårt att säga för olika element låter olika mycket. Det enklaste är ju att ha samma element och jämt antal.

_________________
Johan Hansson


15 Jul 2012, 06:17
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Högtalar impedans?
Förstärkaren är på 20w
12" skall klara 15w Weber 12A100
Då bör det väl fungera.
10orma i serie och 12an parallellt


15 Jul 2012, 22:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Högtalar impedans?
Fungerar gör det...det handlar nog mest om det låter som man tänkt sig......

_________________
Johan Hansson


15 Jul 2012, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Högtalar impedans?
urbanblues wrote:
Förstärkaren är på 20w
12" skall klara 15w Weber 12A100
Då bör det väl fungera.
10ora i serie och 12an parallellt
Då kommer tolvan att dominera ganska rejält skulle jag tro. Det beror förstås på vilken verkningsgrad det är på elementen, men oftast är tolvor effektivare än tior, och här får den dessutom mycket mer effekt.
Men det är bara praktiska prov som ger besked om hur det låter.
Som alternativ föreslår jag att du testar att parallellkppla alla tre elementen och kör på 4 Ohm. Då kan du även testa hur det låter med med ena tian bortkopplad. Kortslut gärna anslutningarna på den då, så att den inte fladdrar i motfas till de andra. Eller testa både med och utan kortslutning för all del.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


15 Jul 2012, 22:57
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1487
Post Re: Högtalar impedans?
Du kan ha 12:an på 8 ohm och 2 st 4 ohms 10 or i serie. då får du 4 ohm. Så har jag kopplat i min 2x8 + 1x12 låda.
10 orna får bara hälften av trycket jämfört med 12:an. men Webers 12A100 är ganska tystlåten så det kommer att fungera bra.
du kan hämta ett excellark som hjälper dig att räkna här: http://www.duncanamps.com/technical/impedance.html
:D


16 Jul 2012, 13:41
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.