| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Shin-ei FA100 kopplingsschema https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74515 |
Page 1 of 1 |
| Author: | NiklasK [ 12 Jul 2012, 22:10 ] |
| Post subject: | Shin-ei FA100 kopplingsschema |
Tjenare! Har en Shin-ei FA100 som tappar kraft efter en stunds spelande. Började med att byta förstegs- och slutstegsrören, men det hjälpte inte. Skruvat upp den och hittat ett bränt motstånd samt någon konding som inte ser helt okej ut och skulle behöva bytas ut(enligt en mer kunnig person inom elektronik än mig). Motståndet är dock bränt på ett sådant sätt att ett av färgstrecken inte syns. Vette tusen hur jag får reda på vad det ska vara för motstånd. Är det någon som känner till om det går att få tag på kopplingsschema till en sådan här pjäs. Har sett att förstärkaren har varit uppe till diskussion på forumet för ett par år sen och att någon har varit inne och grejat i den. Peace /Niklas |
|
| Author: | Sustain [ 12 Jul 2012, 23:50 ] |
| Post subject: | Re: Shin-ei FA100 kopplingsschema |
Kan du lokalisera ifall det brända motståndet är reverbdriverns katodmotstånd? I så fall är det på 470 Ohm (gul, violett, brun), men bör ersättas med t.ex. 1k. (Reverbdrivern är ett 12AT7/ECC81 rör intill reverbtrafon och motståndet är kopplat till pin 3 och 8.) Det är sannolikt att du har läckande kopplingskondensatorer i den, kan vara det som gör att den kroknar. De läcker alltså DC-spänning, inget kladd. Jag har ett handritat/kopierat schema som jag köpt från Hagströms på den tiden det begav sig. Men det är så svagt att jag vet inte om det går att scanna in till något vettigt. Försteget är precis som reverbkanalen i en 70-tals Fender med Pull-boost och Master, typ Twin Reverb 100W m.fl. Det ska vara varianten med just 470 Ohms katodmotstånd för reverbdrivern. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|