| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Marshall 1987S sade fffft! https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74465 |
Page 1 of 1 |
| Author: | bongus [ 11 Jul 2012, 11:48 ] |
| Post subject: | Marshall 1987S sade fffft! |
Hej Min 1987S slutade låta i går. Det kom ingen synlig rök men det luktade skumt (bränt) så jag antar att det inte är en säkring. Skall kolla det i kväll. Om någon vill titta till den mot rimlig ersättning blir jag glad. Kanske kan man samtidigt göra något åt det löjliga svepet på volympotarna? Den är från -88 och jag tror inte att det är gjort något med den sedan dess. Om inte så åker den till löd-Lemmy. Hörs /M |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 11 Jul 2012, 12:38 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
När ett haveri ackompanjeras av bränd lukt så är sannolikheten mycket stor att det inte räcker med bara säkringsbyte. På en snart 25 år gammal förstärkare som inte har servats är det dags för en ordentlig genomgång under alla omständigheter. |
|
| Author: | Amp Healer [ 11 Jul 2012, 13:09 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Instämmer med Alex här! Det är lättare att ge/få förslag om du nämner var du bor. Nu är jag lite osäker på årtal, men undrar om det är dom där som jag fått byta flest brända utgångstrafos i. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 11 Jul 2012, 13:14 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
1987S är Reissue 50W Super Lead, tillverkades bara under 1988. Löd-Lemmy fins på MUG i Gbg, var Bongus håller hus får han väl avslöja själv... |
|
| Author: | Amp Healer [ 11 Jul 2012, 13:22 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
VacuumVoodoo wrote: 1987S är Reissue 50W Super Lead, tillverkades bara under 1988. Löd-Lemmy fins på MUG i Gbg, var Bongus håller hus får han väl avslöja själv... Jasså den ! Jag trodde först att Bongus var lite sparsam med tex o skrev S istället för Super Lead Löd-Lemmy,,,Kul namn |
|
| Author: | bongus [ 11 Jul 2012, 14:29 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Extremt klantigt av mig att missa geografin. Jag bor i Torslanda utanför Göteborg. Jag skrev det först i meddelandet men "råkade" editera bort det. D'oh! Utgångstrafo låter otäckt. |
|
| Author: | Amp Healer [ 11 Jul 2012, 17:01 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
bongus wrote: Extremt klantigt av mig att missa geografin. Jag bor i Torslanda utanför Göteborg. Jag skrev det först i meddelandet men "råkade" editera bort det. D'oh! Utgångstrafo låter otäckt. Då tycker jag du ska lämna in den till Alex, så får du en proffsig servis! Well, när det kommer till ,Utgångstrafo så leder Marshall ligan av bytta sådana med Fender 1 st mot Marshall över 10 st och där 800 serien är tydligt överrespekterad, hos mig. |
|
| Author: | bongus [ 11 Jul 2012, 17:18 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Det var HT-säkringen - Woohoo! Lukten måste varit den gamla vanliga varmt-damm-odören. Jag är dock fortfarande benägen att serva den. Någon intresserad? Aleks är kanske att skjuta något över mål när det bara är service (och kanske svepet på volymerna om det går att fixa lätt och reversibelt)? Gladare nu /M |
|
| Author: | Amp Healer [ 11 Jul 2012, 17:35 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
bongus wrote: Det var HT-säkringen - Woohoo! Lukten måste varit den gamla vanliga varmt-damm-odören. Jag är dock fortfarande benägen att serva den. Någon intresserad? Aleks är kanske att skjuta något över mål när det bara är service (och kanske svepet på volymerna om det går att fixa lätt och reversibelt)? Gladare nu /M Well, nu går ju inte HT säkringen utan anledning. Varför skulle lämna stärkan till Alex, vara att skjuta över målet? Förstår inte ricktigt nu? Enligt mitt förmenade så är Alex den bästa vi har i detta landet på rörförstärkare ! Vi ska vara jäkligt glad över att en person med den kundskapen, deltar på detta forum! Nu får jag en sån där feeling som jag märkt tyvärr många gitarister har om sina stärkare: "bara den funkar så ",,,men så vänder vi på det, hur många gitarister har samma attityd om sina gitarrer? Vill nog mena att det är inte så många, vem vill spela på gamla stränga eller band som är slitna, eller att pottar eller switchar inte funkar 100%igt ? Jag har sagt det innan, blir inte klok på varför gitarister tar hand om sina gitarrer , men inte sina stärkare på samma nivå? Öppen fråga? |
|
| Author: | bongus [ 11 Jul 2012, 18:13 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Vad jag menade med att skjuta över målet: Just för att jag är medveten om att Alex är bland de bästa vi har så kan jag tänka mig att han hellre (Alex svarar såklart för sig själv) sysslar med konstruktion och individuell anpassning där hans färdigheter mer kommer till sin rätt. Självklart är jag tacksam om han vill ta sig an min stärkare men jag nöjer mig även med andra, som till exempel Lemmy. Vad gäller att ta hand om sina stärkare mindre bra än gitarrer tror jag hänger ihop med att gitarrens kondition gör mer för spelkänslan än stärkaren. Fridens liljor /M |
|
| Author: | Amp Healer [ 11 Jul 2012, 18:44 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
bongus wrote: Vad jag menade med att skjuta över målet: Just för att jag är medveten om att Alex är bland de bästa vi har så kan jag tänka mig att han hellre (Alex svarar såklart för sig själv) sysslar med konstruktion och individuell anpassning där hans färdigheter mer kommer till sin rätt. Självklart är jag tacksam om han vill ta sig an min stärkare men jag nöjer mig även med andra, som till exempel Lemmy. Vad gäller att ta hand om sina stärkare mindre bra än gitarrer tror jag hänger ihop med att gitarrens kondition gör mer för spelkänslan än stärkaren. Fridens liljor /M Kontakta du Alex, så får din stärkare den omvården den behöver! |
|
| Author: | zven [ 11 Jul 2012, 23:19 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Amp Healer wrote: bongus wrote: Det var HT-säkringen - Woohoo! Lukten måste varit den gamla vanliga varmt-damm-odören. Jag är dock fortfarande benägen att serva den. Någon intresserad? Aleks är kanske att skjuta något över mål när det bara är service (och kanske svepet på volymerna om det går att fixa lätt och reversibelt)? Gladare nu /M Well, nu går ju inte HT säkringen utan anledning. Varför skulle lämna stärkan till Alex, vara att skjuta över målet? Förstår inte ricktigt nu? Enligt mitt förmenade så är Alex den bästa vi har i detta landet på rörförstärkare ! Vi ska vara jäkligt glad över att en person med den kundskapen, deltar på detta forum! Nu får jag en sån där feeling som jag märkt tyvärr många gitarister har om sina stärkare: "bara den funkar så ",,,men så vänder vi på det, hur många gitarister har samma attityd om sina gitarrer? Vill nog mena att det är inte så många, vem vill spela på gamla stränga eller band som är slitna, eller att pottar eller switchar inte funkar 100%igt ? Jag har sagt det innan, blir inte klok på varför gitarister tar hand om sina gitarrer , men inte sina stärkare på samma nivå? Öppen fråga? he he jag har faktist en stammis som hör när hans stärkare inte presterar o då kommer med den till mig .. brukar bli 1 ggr per år.. stärkarn är en förserie av en peavy delta blues som har en nättrafo som är större en det som sitter i senare serieproduktion ???? varav den nu är inne på sitt 20 år ... givetvis moddad med sgm på alla rör o lite små tricks + bias justering men som sagt han tar hand om sin stärkare lika väl som sin gitarr (dyr gibson från 60 talet.. fan va glad man blir när man träffar sådana personer.. |
|
| Author: | Tom-Andrew [ 12 Jul 2012, 07:10 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Hmm... Kan inte låta bli att fundera på det Owe säger om gitarrister och deras relation till gitarr och förstärkare... Utan att utveckla det djupare tror jag att det är viktigare för vissa hur grejerna ser ut än hur de funkar. En skitig, sliten, ojusterad gitarr in i en likadan stärkare - det är rock'n'roll... I nästa steg tror jag att de som tar hand om gitarren men inte stärkaren förstår sig på gitarren; det är ett par träbitar med vred och annan mekanik som går att ta på, samt att som någon sa ovan att det är den biten man har fysisk kontakt med. Stärkare är mer abstrakt; det är nåt man kopplar in sig i, ställer kanske in lite snabbt och så går de på el, det är inte lika lättfattligt. Sen har vi de som bryr sig om hela kedjan följt av de som vill veta hur grejerna funkar och kanske till och med vill in och mecka och "förbättra"... Ur mitt nördiga perspektiv förvånades jag på en spelning när en gitarrist helt sågade min gamla Fender-topp med orden " den har ju inte ens nån dist" - det hade dock hans no-name-topp i rassligt skick som jag fick be snällt om att få koppla om till rätt utimpedans för att matcha högtaleriet... Ingen koll alls, bara det lät "rätt". Men, det funkade för honom. |
|
| Author: | Overdriver [ 12 Jul 2012, 10:05 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Tom-Andrew wrote: Ur mitt nördiga perspektiv förvånades jag på en spelning när en gitarrist helt sågade min gamla Fender-topp med orden " den har ju inte ens nån dist" - det hade dock hans no-name-topp i rassligt skick som jag fick be snällt om att få koppla om till rätt utimpedans för att matcha högtaleriet... Ingen koll alls, bara det lät "rätt". Men, det funkade för honom. |
|
| Author: | Mike Leaf [ 14 Jul 2012, 17:30 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Amp Healer wrote: [ Jag har sagt det innan, blir inte klok på varför gitarister tar hand om sina gitarrer , men inte sina stärkare på samma nivå? Öppen fråga? Samma anknytning som med kvinnor har med bilar , man kör tills det rasar helt enkelt. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 14 Jul 2012, 17:52 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Mike Leaf wrote: Amp Healer wrote: [ Jag har sagt det innan, blir inte klok på varför gitarister tar hand om sina gitarrer , men inte sina stärkare på samma nivå? Öppen fråga? Samma anknytning som med kvinnor har med bilar , man kör tills det rasar helt enkelt. Det förklarar varför män lever kortare än kvinnor...de kör oss tills vi rasar! |
|
| Author: | Freppezon [ 14 Jul 2012, 20:43 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Och ni klagar när ni ska ställa eran BIAS kallt! Skyll er själva... |
|
| Author: | Amp Healer [ 14 Jul 2012, 20:49 ] |
| Post subject: | Re: Marshall 1987S sade fffft! |
Freppezon wrote: Och ni klagar när ni ska ställa eran BIAS kallt! Skyll er själva... Ja det var ju en logisk förklaring ! Eller Inte!! Är ju knappast att en stärkare går kallt, som får den går sönder!!!! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|