Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Välja rätt säkring
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74414
Page 1 of 1

Author:  dandysam [ 08 Jul 2012, 21:06 ]
Post subject:  Välja rätt säkring

Hej, jag har två förstärkare där det enligt manualen skall vara:
Stärkare 1 (Fender DRRI)
F1A 250V
Frågor
-Är "250V" nominell spänning?
-På Elfa finns det fler parametrar: Brytförmåga och glas eller keramikrör. Vad välja?

Stärkare 2 (Orange Rockerverb)
2 x T500MA
Frågor
-Är det två stycken säkringar samtidigt?
-Nominell spänning, brytförmåga, glas/keramik?

Author:  Joshunznera [ 08 Jul 2012, 21:20 ]
Post subject:  Re: Välja rätt säkring

På 1 ska du ha en snabb säkring 1A med glasrör

på 2 ska du ha 2st tröga 500mA (glasrör)

Author:  dandysam [ 08 Jul 2012, 21:39 ]
Post subject:  Re: Välja rätt säkring

Ok, tack för ditt svar. Och det här med nominell spänning och brytförmåga?

Author:  dandysam [ 10 Jul 2012, 09:37 ]
Post subject:  Re: Välja rätt säkring

Anyone? Tack på förhand...

Author:  rudmark [ 10 Jul 2012, 23:01 ]
Post subject:  Re: Välja rätt säkring

Du behöver nog bara bry dig om de är snabba (fast) eller tröga (slow) se F o T i märkningen

Keramik brukar vara tröga dvs de små av glas med sand eller vad det nu är i dem. De går ju av pga värme.

Svar nominell spänning :Ja
Brytförmåga: Vet ej

Author:  Amp Healer [ 11 Jul 2012, 11:14 ]
Post subject:  Re: Välja rätt säkring

rudmark wrote:
Du behöver nog bara bry dig om de är snabba (fast) eller tröga (slow) se F o T i märkningen

Keramik brukar vara tröga dvs de små av glas med sand eller vad det nu är i dem. De går ju av pga värme.

Svar nominell spänning :Ja
Brytförmåga: Vet ej


Nu kanske jag har fel i begreppen, men är inte nominell spänning i Sverige: 230V +- 10%

Author:  dandysam [ 11 Jul 2012, 11:22 ]
Post subject:  Re: Välja rätt säkring

Ok, så på Elfas sida väljer jag alltså säkringar för 250 VAC? Brytförmåga då?

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/