Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Ic 4558 eller 072?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74290
Page 1 of 1

Author:  svaj [ 04 Jul 2012, 12:17 ]
Post subject:  Ic 4558 eller 072?

Fixar i min peavey classic 30, boosten jobbar inte som den ska,
Förra gången samma fel inträffade slängde jag i en 4558 och fick den att funka fint...
Men nu 3 år senare har den gett upp igen, värme?
Tänkte testa någon anna ic för att se om den kan göra jobbet bättre..
Vilka ersättnings ic finns det för 4558?
072? Fler?

Author:  VacuumVoodoo [ 04 Jul 2012, 12:43 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

5532
4558 lägger av eftersom de är inte lämpliga att strömdriva en så låg lastimpedans som reverbtankens drivspole.
5532 klarar det bättre. Finns från flera tillverkare, ursrprungligen från Philips (NXP semiconductor numera) Elfa m.fl. har de säkert på lager.

Author:  svaj [ 04 Jul 2012, 14:51 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Grymt! Tack så mycket, elfa har en NE5532P, beställer denna.

Author:  nilo [ 04 Jul 2012, 15:06 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Jag har ett sådant chip liggande om du inte vill betala ELFA's hutlösa frakt.

Har även Burr brown OPA 2134 om du vill prova det. TL022 har jag också liggande. PM'a adress isf.

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 15:19 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Ursäkta om jag är en party pooper nu men har in 5532 betydlig lägre ingångsresistans, jag tror det kommer att påverka tonen i reverbet och även nivån en hel del.........

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 15:30 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Fast vänta lite nu, boosten?

Author:  toneking [ 04 Jul 2012, 17:42 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

nilo wrote:
Jag har ett sådant chip liggande om du inte vill betala ELFA's hutlösa frakt.

Har även Burr brown OPA 2134 om du vill prova det. TL022 har jag också liggande. PM'a adress isf.


Wow, gentilt... :D

Om du nu ändå ska beställa, kanske även annat så kan jag rekommendera electrokit.se, låg frakt och oftast väldigt bra priser!

Author:  VacuumVoodoo [ 04 Jul 2012, 18:28 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Tubis wrote:
Ursäkta om jag är en party pooper nu men har in 5532 betydlig lägre ingångsresistans, jag tror det kommer att påverka tonen i reverbet och även nivån en hel del.........

Ingen fara, tänk efter hur dessa parametrar påverkas av negativ återkoppling samt R23 och R24 enl schemat.
Vilken boost :?: :?

Author:  svaj [ 04 Jul 2012, 18:31 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Jag va för snabb på det... Men tack ändå... Elfa paket på väg redan :)

Tja, boost historien är ju ett mysterium. Min classic blev av med reverbet Och hade problem med "treble" poten, som styr boosten i inkopplat läge....

När jag bytte 4558 sparkade reverbet igång och på köpet fick jag en fungernade boost...
Bosten gick efter ett tag sönder igen... Bytte 4558 igen och fick en fungerande boost..
Nu har den börjat glappa en gång till, felkonstruktion av värme? Därav vill jag testa en annan ic och se om den kan göra jobbet bättre

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 18:50 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

VacuumVoodoo wrote:
Ingen fara, tänk efter hur dessa parametrar påverkas av negativ återkoppling samt R23 och R24 enl schemat.
Vilken boost :?: :?

Är inte input resistance i databladet det som kresen uppvisar mot sin omgivning? Om så så är det ju betydligt lägre än originalkretsen och med 1nF på ingången?

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 18:53 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

svaj wrote:
Bytte 4558 igen och fick en fungerande boost..
Nu har den börjat glappa en gång till, felkonstruktion av värme? Därav vill jag testa en annan ic och se om den kan göra jobbet bättre
Är inte boosten en vanlig manuell switch? Det borde ingen annan elektronik i hela stärkaren kunna påverka....??

Author:  svaj [ 04 Jul 2012, 19:11 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Jo det är den, men treble agerar boost reglage, så diskanden kopplas ur och blir boost volym istället... Fåga mig inte hur icn påverkar detta, men på något sätta kanske boosten går genom denna?
Vet bara att problemet åtgärdades när den byttes båda gångerna... Eller är opn även boost och driv för rev?

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 19:21 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

svaj wrote:
Jo det är den, men treble agerar boost reglage, så diskanden kopplas ur och blir boost volym istället... Fåga mig inte hur icn påverkar detta, men på något sätta kanske boosten går genom denna?
Vet bara att problemet åtgärdades när den byttes båda gångerna... Eller är opn även boost och driv för rev?
Det kan inte påverkas av ic...du måste ha rubbat något när du vart och petat. Poten är även den mekanisk den kopplar bara på en större kondensator över diskantkondensatorn, det är allt som händer. IC sitter inte ens i den kretsen utan i reverbet, den är enbart drivare av reverbet. Den har ingenting med boosten att göra. Boosten har ingen aktiv komponent i sig alls.

Author:  VacuumVoodoo [ 04 Jul 2012, 20:04 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Ingen fara, tänk efter hur dessa parametrar påverkas av negativ återkoppling samt R23 och R24 enl schemat.
Vilken boost :?: :?

Är inte input resistance i databladet det som kresen uppvisar mot sin omgivning? Om så så är det ju betydligt lägre än originalkretsen och med 1nF på ingången?

Jo. men omgivningen utgörs av återkopplingsslingan. Den ingångsimpedans som yttre världen ser tittandes in i icke inverterande konfiguration är:

Rin= Ri(1+AxB)

där

Rin - den återkopplade kretsens ingångsresistans
Ri - opampens ingångsresistns utan återkoppling (för 5532 lägst 30k)
A - opampens råförstärkning. i sämsta fall 20.000ggr, normalt runt 100.000ggr
B - återkopplingfaktor

Rin för t.ex. reverbreturen blir i sämsta fall ca 30M....parallelt med R24 på 1M.

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 20:26 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Okej....har alltid trott att Rin inte påverkades på detta sättet. Det betyder ju Rin alltid är enorm oavsett vad för opamp man använder. Varför talas det då ofta om att man använder fetingång för att få just hög ingångsR. Den bör ju bli skyhög så man kan räkna bort denna oavsett?

Author:  VacuumVoodoo [ 04 Jul 2012, 20:44 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Ingångsbiasströmmar är i uA för bipolära trissor och kan komma ner i pA för JFET eller MOSFET.

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 20:56 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

När behöver man bolla med micro eller picoampere när det kommer till stora bulkiga opamp-ic? Det känns mer som det är något när man ska ha tusentals/miljontals transistorer som i en dator.

Author:  VacuumVoodoo [ 04 Jul 2012, 21:04 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Tubis wrote:
När behöver man bolla med micro eller picoampere när det kommer till stora bulkiga opamp-ic? Det känns mer som det är något när man ska ha tusentals/miljontals transistorer som i en dator.

Försök fixa ingångförstärkare till t.ex. kondensatormikrofonkapsel eller pH-sond med bipolär ingång. Det finns ju massor med signalkällor med mycket höga inre impedanser.
Fotodioder för ljusmätare i kameror är strömkällor och lämnar strämmar i pA området upp till enstaka mA.
Skall du ha noggran mätning så måste biasströmmen på mätingången vara mycket lägre än den ström du skall mäta.

Author:  Tubis [ 04 Jul 2012, 21:08 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

Okej, tackar för tilltäppningen av mina kunskapshål :)

Author:  dejv [ 07 Jul 2012, 20:14 ]
Post subject:  Re: Ic 4558 eller 072?

OPA*134 är en mycket bra ersättare till 07* eller 4558!

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/