View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:43



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bygget av min IRATUS - studio video 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Bygget av min IRATUS - studio video
Hej!

Skall äntligen försöka få ihop en ny stärkare.
Har lite nya ideér som måste testas :wink:

Meningen är att denna skall låta argare än den Chameleon jag byggde förut.
...IRATUS...har jag döpt den till :evil:

Den skall inte låta som nån MESA etc. utan jag kör mitt eget race 8)

Liten video där de spelar på denna skapelse
http://www.youtube.com/watch?v=YRBgFojgJ3s&feature=player_detailpage

Har börjat löda lite
Image

mvh/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


Last edited by farbrortäpp on 04 Jul 2012, 16:29, edited 1 time in total.



26 Jan 2012, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Jag känner mig som en elefant i porslinsbutik när jag ser det där :oops: Har du gjort kortet innan du testat kretsen!? Att du har bra koll på komplexa kretsar vet jag ju, men att därfirån rita kortet... impad :shock:
Ska bli spännande följa!
/Gunnar


26 Jan 2012, 12:00
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Izzy wrote:
Jag känner mig som en elefant i porslinsbutik när jag ser det där :oops: Har du gjort kortet innan du testat kretsen!? Att du har bra koll på komplexa kretsar vet jag ju, men att därfirån rita kortet... impad :shock:
Ska bli spännande följa!
/Gunnar


Haha...

Jo jag ritade kortet utan att testat allt men en del av kretsen finns inte med på kortet utan den byggs upp kring pottarna.

Jag är lite orolig i detta kort då jag flyttat runt lite prylar för att få plats med den utgångstoroid jag köpt av Alex....
Lite tur krävs för att det inte skall bli oscillation/jordfel.

Om kortet funkar skall jag äntligen också bygga min första high-gain Marshall.
...kortet är lite alltiallo i grunddesign.

mvh/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


26 Jan 2012, 12:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
farbrortäpp wrote:
Jag är lite orolig i detta kort då jag flyttat runt lite prylar för att få plats med den utgångstoroid jag köpt av Alex....

Du har väl inte tänkt skruva fast kortet i denna drygt 3 kilo tunga kopparbagel med järnfyllning? :shock: :?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


26 Jan 2012, 13:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
VacuumVoodoo wrote:
farbrortäpp wrote:
Jag är lite orolig i detta kort då jag flyttat runt lite prylar för att få plats med den utgångstoroid jag köpt av Alex....

Du har väl inte tänkt skruva fast kortet i denna drygt 3 kilo tunga kopparbagel med järnfyllning? :shock: :?


...varför inte :lol:
...nejdå...men jag fick ändra min grunddesign för att få rören närmare framkant. Detta för att den runda ut-trafon inte skall komma för nära ingångsstegen.

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


26 Jan 2012, 13:40
Profile

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
"VA ROLE" äntligen lite Förstärkar porr :)
nu blir man nyfiken som en "gammel käring" :wink:
blir det toroid trafo för hela slanten eller bara UT´n?
har du lust att berätta lite mer hasse?
kan du få den elakare :evil: :evil: :evil: än camel´n tror du!
man är ju nyfiken av sig :roll:
skulle va intressant att få veta hur du tänker!
4 steg, 5 steg, 6 steg :roll: anod/katod driven tonstack,kanal antal,
variabel pre eq dist, Variabla filter mellan stegen switchbar fitrering i försteg/slutsteg,JFET boost,Cameronsk Diodklippning,
motordrivna potar ,MIDI! och kaffebryggar option HUA!!! nu bar det iväg mä Fantasin igen :roll: :wink:

//Janne


26 Jan 2012, 19:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Ser oerhört snyggt ut, precis som det alltid gör i dina apparater Hasse!
Ser fram emot att testa denna!

Kommer denna att vara mer "öppen" än kamelen?

Har lite nya grejer du ska få höra vid tillfälle också! 8)

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Jan 2012, 22:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Björbojanne wrote:
"VA ROLE" äntligen lite Förstärkar porr :)
nu blir man nyfiken som en "gammel käring" :wink:
blir det toroid trafo för hela slanten eller bara UT´n?
har du lust att berätta lite mer hasse?
kan du få den elakare :evil: :evil: :evil: än camel´n tror du!
man är ju nyfiken av sig :roll:
skulle va intressant att få veta hur du tänker!
4 steg, 5 steg, 6 steg :roll: anod/katod driven tonstack,kanal antal,
variabel pre eq dist, Variabla filter mellan stegen switchbar fitrering i försteg/slutsteg,JFET boost,Cameronsk Diodklippning,
motordrivna potar ,MIDI! och kaffebryggar option HUA!!! nu bar det iväg mä Fantasin igen :roll: :wink:
//Janne


Bra med fantasi :wink:

Blir bara toroider samt 5 gainsteg...ingen katodföljare...inga dioder...

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


26 Jan 2012, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
emaushenric wrote:
Kommer denna att vara mer "öppen" än kamelen?


Beror på vilken Kamelversion man testat...men öppen är inte mitt signum :lol: :lol:

mvh/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


26 Jan 2012, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
farbrortäpp wrote:

Blir bara toroider samt 5 gainsteg...ingen katodföljare...inga dioder...


Sitter och och bygger en 5 stegare just nu jag med, utan katodföljare och utan dioder :)

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Jan 2012, 23:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Kort på världens bästa nättrafo....den till vänster...

Utisen skall upp till bevis...

Båda dessa har Alex ordnat fram :wink:

Image

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


Last edited by farbrortäpp on 27 Jan 2012, 15:16, edited 1 time in total.



27 Jan 2012, 14:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Ser spännade ut Hasse!
Använder du mycke dubbelpottar eller har du två tader med pottar o tåtar ner till kortet?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Jan 2012, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Amp Healer wrote:
Ser spännade ut Hasse!
Använder du mycke dubbelpottar eller har du två tader med pottar o tåtar ner till kortet?


Det som är spännande är om kortet kommer att funka...inte helt nöjd med layouten :evil:

2 rader med potatisar
Image

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


27 Jan 2012, 15:23
Profile

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Hasse!
Du har skit på linsen :wink:

/janne


27 Jan 2012, 22:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Björbojanne wrote:
Hasse!
Du har skit på linsen :wink:
/janne


nja...bakom pannbenet kanske :cry:
...sen så är linsen på mobilen lite repig...men hä dug :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


27 Jan 2012, 23:58
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
farbrortäpp wrote:
Amp Healer wrote:
Ser spännade ut Hasse!
Använder du mycke dubbelpottar eller har du två tader med pottar o tåtar ner till kortet?


Det som är spännande är om kortet kommer att funka...inte helt nöjd med layouten :evil:

2 rader med potatisar
Image

Sjukt snygg frontpanel måste jag säga! :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Jan 2012, 00:28
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Nästan klar med kortet....dags att borra chassit...
Image

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


30 Jan 2012, 09:29
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Klart imponerad, det ser ju ut som "köpes" som man säger i Norrbotten.


30 Jan 2012, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Alla dessa optokopplare :shock: .....larmcentral? telefonväxel? styrkort till självspelande trumset?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


30 Jan 2012, 10:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
VacuumVoodoo wrote:
Alla dessa optokopplare :shock: .....larmcentral? telefonväxel? styrkort till självspelande trumset?

.....eller en helt vanlig 3-kanals förstärkare... :roll:
vart ju bara 22st....finns funktionalitet för 6 till :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


30 Jan 2012, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
busse wrote:
Klart imponerad, det ser ju ut som "köpes" som man säger i Norrbotten.


"Köpes" känslan är något jag gillar....det kostar lite mer men har man brist på intelligens så :cry:
...men det kan fortfarande vara åt HE...ej testat än...

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


30 Jan 2012, 11:12
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Quote:
"Köpes" känslan är något jag gillar....det kostar lite mer men har man brist på intelligens så
...men det kan fortfarande vara åt HE...ej testat än...


Varken brist på intellligens eller mod kan du ju lida av då man ger sig på ett sånt där bygge. Som sagt impad!!!!


31 Jan 2012, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
busse wrote:
Quote:
"Köpes" känslan är något jag gillar....det kostar lite mer men har man brist på intelligens så
...men det kan fortfarande vara åt HE...ej testat än...


Varken brist på intellligens eller mod kan du ju lida av då man ger sig på ett sånt där bygge. Som sagt impad!!!!


Tack...men man skall nog vara lite korkad iallfall :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


31 Jan 2012, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Då låter den.....hur låter den då?
Det är den mest brutala skapelse jag byggt....ljudklipp på detta forum vore direkt opassande :lol:

En liten insida....
Image

Fler bilder på http://www.facebook.com/tappamps
mvh/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


Last edited by farbrortäpp on 23 Feb 2012, 11:16, edited 1 time in total.



20 Feb 2012, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Snyggt e re iaf.

En fråga som jag inte tror e ställd,vad skall den göra? Vad eftersträvar du i musiktyp å tonbild?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Feb 2012, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Ljudklipp av Hasses tidigare skapelser fick mig associera till bilden av svavelosande påtänd predikant på toppen av en lavaspyende vulkan....så om den här skall vara värre så må era gudar vara med er :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


20 Feb 2012, 13:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Ser inte brutalt ut, snarare väldigt snyggt och strukturerat... Men det låter säkert helt annat :wink:

De där bäscha optokopplarna du använder, vad är det för några? (Jag förmodar att det är det?)

_________________
/Lennart


20 Feb 2012, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Racing wrote:
Snyggt e re iaf.

Tackar

Racing wrote:
En fråga som jag inte tror e ställd,vad skall den göra? Vad eftersträvar du i musiktyp å tonbild?

Ljud upplevs och beskrivs så olika så det törs jag inte diskutera....
...men mycke dist,
mycke ton utan äckligt fräs i,
ruskigt tight anslag...och då inte något högmiddat diskantigt anslag,
feta morriga/komplexa ackord som aldrig dör ut... med strängseparation förstås...

...låter ju inte klokt men det vart mitt svar :mrgreen:
/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


20 Feb 2012, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Custom Sam wrote:
Ser inte brutalt ut, snarare väldigt snyggt och strukturerat... Men det låter säkert helt annat :wink:

De där bäscha optokopplarna du använder, vad är det för några? (Jag förmodar att det är det?)


H11F1....finns på Mouser nu
...det var Alexs som tipsade om dem....såg sen att de sitter både lite här och där i olika förstärkare.
/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


20 Feb 2012, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Påbörjat bygge "IRATUS"
Måste testa den där Hasse!
Låter med största sannolikhet mumma till metal :P
Får höras av framöver!

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


20 Feb 2012, 23:00
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.