| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Humm och Brumm... https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74220 |
Page 1 of 1 |
| Author: | toneking [ 01 Jul 2012, 23:57 ] | ||
| Post subject: | Humm och Brumm... | ||
Brumm och Humm, låter lite som två kompisar som man inte vill ha i sin stärkare... Har köpt en lite goding vid namn som Hughes & Kettner Crunch Master som jag tycker brummar väl så mycket. Jag tror mig ha kommit fram till att oljudet huserar någonstans efter sista förstegsröret, alltså i slutsteget (vrider jag ner mastervol så brummar det lika friskt ändå). Det är ju en väldigt kompakt stärkare och slutröret, en el84, bor granne med PT. Har därför två uppslag för brumjakt så här långt (kan inte mycket om rörstärkardesign men jag har försökt läsa på lite åteminstone). 1. Brummet kommer från PT som ligger nära slutstegsröret. - Frågan är om det är möjligt? 2. Brummet kommer från glödspänningen. - Kan kretsförändring i form av "elevated heater supply" (vet inte vad det heter på svenska) göra skillnad? Kan ju naturligtvis vara annat jag inte har koll på, kanske taskigt slutrör, taskiga kondingar i nätdelen, underdimensionerad nätdel/filtrering... etc etc.. Tar tacksamt emot råd och tips om var jag lämpligast börjar för att vara hyfsat systematisk i felsökeriet. Vänligen / Mattias Bifogar schemat på underverket nedan.
|
|||
| Author: | Amp Healer [ 02 Jul 2012, 00:10 ] |
| Post subject: | Re: Humm och Brumm... |
Dom där är inte varken brusiga eller brumma orginal, testade en när dom kom på stenåldern Börja med byta rör, innan du gör nått annat, men visst det är en gammal stäkare och om den inte varit använd mycket(?) så kan det vara läge att byta E-kondingar. Tröttnar du på den så köper jag den av dig, minns att den lät bra. |
|
| Author: | toneking [ 02 Jul 2012, 00:18 ] |
| Post subject: | Re: Humm och Brumm... |
Amp Healer wrote: Dom där är inte varken brusiga eller brumma orginal, testade en när dom kom på stenåldern Börja med byta rör, innan du gör nått annat, men visst det är en gammal stäkare och om den inte varit använd mycket(?) så kan det vara läge att byta E-kondingar. Tröttnar du på den så köper jag den av dig, minns att den lät bra. Tack! Ja det är väl där jag ska börja, med ett rörbyte. Kondingar lär ju inte bli så dyrt att byta i den så det kan jag ju göra i samma veva. Stärkaren låter absolut bra så jag håller nog på den ett tag till, men jag har ett gott minne så tröttnar jag så... |
|
| Author: | Amp Healer [ 02 Jul 2012, 00:23 ] |
| Post subject: | Re: Humm och Brumm... |
toneking wrote: Amp Healer wrote: Dom där är inte varken brusiga eller brumma orginal, testade en när dom kom på stenåldern Börja med byta rör, innan du gör nått annat, men visst det är en gammal stäkare och om den inte varit använd mycket(?) så kan det vara läge att byta E-kondingar. Tröttnar du på den så köper jag den av dig, minns att den lät bra. Tack! Ja det är väl där jag ska börja, med ett rörbyte. Kondingar lär ju inte bli så dyrt att byta i den så det kan jag ju göra i samma veva. Stärkaren låter absolut bra så jag håller nog på den ett tag till, men jag har ett gott minne så tröttnar jag så... Jo det var väl denna Tommy F fick sina ide'r från Om mitt minne inte sviker mig, så var först efter denna maskin kom på marknaden som han började med sina classA monduler |
|
| Author: | toneking [ 02 Jul 2012, 07:12 ] |
| Post subject: | Re: Humm och Brumm... |
Amp Healer wrote: toneking wrote: Tack! Ja det är väl där jag ska börja, med ett rörbyte. Kondingar lär ju inte bli så dyrt att byta i den så det kan jag ju göra i samma veva. Stärkaren låter absolut bra så jag håller nog på den ett tag till, men jag har ett gott minne så tröttnar jag så... Jo det var väl denna Tommy F fick sina ide'r från Om mitt minne inte sviker mig, så var först efter denna maskin kom på marknaden som han började med sina classA monduler Där ser man, sicket sammanträffande! |
|
| Author: | toneking [ 02 Jul 2012, 19:29 ] |
| Post subject: | Re: Humm och Brumm... |
Kom att tänka på att jag för ett tag sedan tog ut en stor konding ur en kasserad platt-tv (en tv-jävel som kostade oss 17000 och höll i ganska exakt tre år och en dag... Efter uppgraderingen upplever jag att ljudkaraktären förändrades till det bättre, mer sting och punch i ljudet, samt att den inte skiter på sig lika tidigt när man drar på lite på basratten. Tack för hjälpen. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|