| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Ser detta schema rimligt ut? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74197 |
Page 1 of 1 |
| Author: | tokfan [ 01 Jul 2012, 16:19 ] | ||
| Post subject: | Ser detta schema rimligt ut? | ||
Jag är lite osäker vilket håll på C2 och C10 ska sitta. De är till för att koppla av signalen men har negativ DC över sig mätt från source till jord. Hur ska man tänka här? Jag har byggt upp förstärkaren utan avkopplingar på plusmatningen och de på på source avkopplade till minusmatningen istället för jord. Den blev då att självsvänga. De parallella kondensatorerna elektrolyt/keramisk är för att jag hört att opolära är bättre på höga frekvenser. otroligt tacksam för svar.
|
|||
| Author: | tokfan [ 01 Jul 2012, 18:10 ] |
| Post subject: | Re: Ser detta schema rimligt ut? |
ingen? Det bara kliar i fingrarna på mig. Den är redo att bara slås på men jag är så rädd att kondingarna smäller. |
|
| Author: | Racing [ 01 Jul 2012, 18:29 ] |
| Post subject: | Re: Ser detta schema rimligt ut? |
Om du har negativ DC skall du vända en elektrolyt,under förutsättning att den inte e bipolär. Jmfr tex biaskrets när man sysslar med rör. |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jul 2012, 19:01 ] |
| Post subject: | Re: Ser detta schema rimligt ut? |
Negativ till vad måste man ju fråga sig. Den sidan som är mer negativ än den andra är ju minussidans rätta destination........ |
|
| Author: | tokfan [ 01 Jul 2012, 19:53 ] |
| Post subject: | Re: Ser detta schema rimligt ut? |
men signalen ska ju även avkopplas i detta steg. vänder man kondingen med minus mot minusmatningen sätter det ju stopp för signalen mot signaljord?? tänker jag fel? |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jul 2012, 19:59 ] |
| Post subject: | Re: Ser detta schema rimligt ut? |
tokfan wrote: men signalen ska ju även avkopplas i detta steg. vänder man kondingen med minus mot minusmatningen sätter det ju stopp för signalen mot signaljord?? tänker jag fel? Signalen passerar genom kondingen oavsett hur du vänder den.. Eftersom signalen växlar polaritet så skulle en blockering på den ena göra den till en diod och inte en konding. |
|
| Author: | tokfan [ 01 Jul 2012, 20:49 ] |
| Post subject: | Re: Ser detta schema rimligt ut? |
haha. genant. men det hade jag faktiskt aldrig tänkt på måste jag säga. Då är ju saken klar!!d Då är det bara på med mätsladdarna å slå på spänningsagget direkt efter jobbet i morgon. nu är det sovdags. Tusen tack! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|